Avatar billede allandk Nybegynder
18. juni 2013 - 15:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp ønskes til to løkker, der driller...

Jeg har en: tæl 1-5 løkker for hvert tal ønsker jeg at der smides et resultat fra en tidligere query og for hvert af de resultater ønsker jeg endnu en query smidt i en dropdown.

Det virker NÆSTEN.

...
for($day=1; $day<=5; $day++)
{
while ($menurow=mysql_fetch_array($menuresult2)) {
$dage_ugedage=$menurow["dage_ugedage"];
$dage_datoer=$menurow["dage_datoer"];
$dage_retter=$menurow["dage_retter"];
?>
<tr>
<td width="200"><?php echo ucfirst($dage_ugedage); ?><input name="dato[<?php echo $day; ?>]" id="dato[<?php echo $day; ?>]" type="text" value="<?php echo $dage_datoer; ?>" readonly="true" /></td>
<td width="30">
<select name="course[<?php echo ucfirst(utf8_encode($dage_retter)); ?>]" id="course[<?php echo ucfirst(utf8_encode($dage_retter)); ?>]">
<?php foreach($menuresult_array1 as $menuresult1): ?><?php if($menuresult1 == $dage_retter) { ?>
<option value="<?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?>" selected="selected"><?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?></option>
<?php } else {?>
<option value="<?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?>"><?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?></option>
<?php } ?><?php endforeach; ?>
</select>
</td></tr>
<?php
}
...

Problemet er: dato[<?php echo $day; ?>] der alle får værdien 1 og ikke 1-5.

Hvis jeg rykker for-løkken en tak ned, tæller den fint, men så henter mit tidligere queryresult også fem gange og jeg får en monsterstor udskrivning.

Hvad kan jeg gøre anderledes?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2013 - 16:28 #1
$day=1;
while(.....){
  //Alt din kode
  ...
  $day++;
}

Det eneste du bruger din for-løkke til, er jo at tælle.
Avatar billede allandk Nybegynder
18. juni 2013 - 17:44 #2
... men jeg vil gerne have at den fra fra 1 til 5 og ikke længere. Skal der så ikke en betingelse ind ($day<=5)?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2013 - 18:15 #3
Kan du ikke tage den i din sql med limit 5?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. juni 2013 - 18:18 #4
Ellers er det bare en condition mere i din while sammen med &&.
Avatar billede allandk Nybegynder
18. juni 2013 - 18:34 #5
Jeg kender ikke syntaksen, kan du give mig en sætning?
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. juni 2013 - 16:03 #6
1. I din SQL, SELECT * FROM... LIMIT 5
2. I din while, while ($menurow=mysql_fetch_array($menuresult2) && $day < 6) {

Noget á la det. Du skal kun bruge én af dem.
Avatar billede allandk Nybegynder
26. juni 2013 - 22:34 #7
Det virker tilsyneladende heller ikke.

Kan du vise mig hvor:

...
$menuquery2="SELECT * FROM minskolebod_dage WHERE dage_datoer BETWEEN '$monday' AND '$friday'";
$menuresult2 = mysql_query($menuquery2) or die ("Query to get data failed: ".mysql_error());
if (mysql_num_rows($menuresult2) > 0) {

// 1. I din SQL, SELECT * FROM... LIMIT 5
// 2. I din while, while ($menurow=mysql_fetch_array($menuresult2) && $day < 6) {

$result_array2 = array();
while ($menurow2 = mysql_fetch_array($menuresult2))
{
    //$menuresult_array2[] = $menurow2[0];
    $dage_ugedage=$menurow2["dage_ugedage"];
    $dage_datoer=$menurow2["dage_datoer"];
    $dage_retter=$menurow2["dage_retter"];
}

?>

<form action="admin.php?side=addWeekPlan&week_no=<?php echo $week_number; ?>" method="post" name="updateweekplan">
<table>
    <thead>
    <tr>
        <th width="80">DAGE</th>
        <th>RETTER</th>
    </tr>
    </thead>
    <tbody>
<?php
for($day=1; $day<=5; $day++) {

/*
foreach($menuresult_array2 as $menuresult2):
//echo $day;
echo ucfirst(utf8_encode($menuresult2));
endforeach;
*/

//$day=1;
//while (($menurow=mysql_fetch_array($menuresult2)) && ($day=1; $day<=5; $day++)) {
//while (($menurow=mysql_fetch_array($menuresult2)) && $day < 6) {
//while ($menurow2 = mysql_fetch_array($menuresult2)) {
//$dage_ugedage=$menurow["dage_ugedage"];
//$dage_datoer=$menurow["dage_datoer"];
//$dage_retter=$menurow["dage_retter"];
//echo $day;
?>
<tr>
<td width="80"><?php echo ucfirst($dage_ugedage); ?><input name="dato[<?php echo $day; ?>]" id="dato[<?php echo $day; ?>]" type="hidden" value="<?php echo $dage_datoer; ?>" readonly="true" /></td>
<td>
<select name="course[<?php echo $day; ?>]" id="course[<?php echo $day; ?>]">
<?php foreach($menuresult_array1 as $menuresult1): ?><?php if($menuresult1 == $dage_retter) { ?>
<option value="<?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?>" selected="selected"><?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?></option>
<?php } else {?>
<option value="<?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?>"><?php echo ucfirst(utf8_encode($menuresult1)); ?></option>
<?php } ?><?php endforeach; ?>
</select>
</td></tr>
<?php
//}
} //include 'closedb.php';
?>
    </tbody>
</table>
<p></p>
<input type="submit" name="updateweekplan" id="updateweekplan" value="Opdatér uge <?php echo $week_number . ' - ' . $mondaykort . ' - ' . $fridaykort; ?>" class="full-width" />
</form>

<?php
}
...
Avatar billede allandk Nybegynder
02. juli 2013 - 18:11 #8
Jeg går efter en anden løsning. Tak for bidrag.