Avatar billede morten100 Novice
21. juni 2013 - 23:58 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Virtuel hukommelse

Min stationære PC (Windows XP) kører langsomt på internettet og nu i aften fik jeg en besked om at der næsten ikke er mere "virtuel hukommelse".  Hvad betyder det og hvad gør jeg ved det?
Avatar billede iifreak12 Nybegynder
22. juni 2013 - 00:15 #1
Jeg vil mene det er Ram, det vil sige, at du mangler ram, eller har et program som bruger meget af din ram. Du kan læse mere om det her:

http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-vista/what-is-virtual-memory
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2013 - 00:18 #2
Gå ind i "Denne compuiter" - Venstre side, "Vis systemoplysninger" - "Avanceret" - øverste, "Avanceret" - nederst "Skift" - det er "Sidefilen" du kan gøre den større.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2013 - 00:25 #3
Er enig i, at hvis der er mindre end 4GB ram kan flere hjælpe, for sidefilen bruges når rammene er fyldt op. Det vil også gøre computeren hurtigere, fordi det er langsommere at skrive til sidefilen.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2013 - 00:50 #4
Ps. kommer lige i tanke om, at XP (det er normant 32bit) ikke kan buge mere end de 4GB ram. Flere vil bare være spild.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 01:47 #5
Yeps, XP findes i både 32 og 64 bit udgave, hvor 32 bit er den mest almindelige.

Hold disse 3 taster nede samtidig...
Ctrl + Alt + Del

Vælg så Jobliste (engelsk version Task Manager), derefter fanen ydeevne (i toppen), det vil give dig mulighed for at se hvor meget de enkelte Processer bruger af RAM.
http://kimludvigsen.dk/billeder/jobliste/jobliste-t16.png
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-jobliste-trin.php
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 01:56 #6
PS. Længe siden jeg brugte XP, så jeg er usikker på om processor eller ydeevne fanbladet er der hvor du bedst ser dit forbrug.

I Win7 kan man forsætte ind i "Resource Monitor".
Avatar billede NielsErikK Juniormester
22. juni 2013 - 02:05 #7
I XP bliver det så processor jævnfør denne tråd.
http://www.wintip.dk/xp/tools/joblist.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
22. juni 2013 - 08:20 #8
Problemer med virtuel hukommelse kan opstå hvis dit c drev er ved at løbe tør for plads. I de normale indstillinger i Xp styrer den nemlig hvor stor sidefilen skal være, og bliver pladsen for trang kan denne justering ikke finde sted, og det kan være derfor du får meddelelsen.
Hvor meget friplads er der på dit C drev?
Avatar billede morten100 Novice
24. juni 2013 - 20:26 #9
Pudsigt nok er det ikke længe siden, at jeg slettede hele harddisken og genindstallerede alt - måske to år siden.  Siden da har jeg lagt få programmer ind.
C: anvendt 57,4 GB.  Ledig: 88,5 GB
I fanebladet virtuel hukommelse står der at den tilgængelige plads på c-drevet er 92088 MB.  Den brugerdefinerede størrelse ved start er: 1440 MB og den maksimale størrelse er 2880 MB.  Lidt nede på samme faneblad står der "Samlet størrelse på sidefil for alle drev" Minimalt tilladt: 2MB.    Anbefalet: 1437 MB.  Aktuel tildeling 1440 MB.
Siger det noget?
Bliver den virtuelle hukommelse slettet regelmæssigt for at den ikke bliver fyldt op?  Vil en diskdefragmentering hjælpe?
25. juni 2013 - 07:16 #10
Ref #9: "diskdefragmentering " vil (i dette tilfælde) ikke hjælpe en dyt !!!

---
Langsom på internettet (forventer at du bruger IE - InternetExplorer ?) ->
www.eksperten.dk/guide/1528

---

Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/
Avatar billede morten100 Novice
27. juni 2013 - 21:10 #11
Jeg afprøver dine links til "rensning" karise_larry.  Jeg skal bare have mere tid.....  Ja, det er IE jeg bruger.  Burde jeg skifte til Firefox?  Vil det hjælpe på hastigheden?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. juni 2013 - 21:56 #12
#11 Er din Ie indstillet til ikke at bruge tilføjelser, så synes jeg ikke der er den store forskel på hastigheden. Den er marginalt lille med et lille plus til Firefox måske. Men det er absolut ikke særlig meget.
Avatar billede morten100 Novice
29. juni 2013 - 10:59 #13
Hej karise
Tak for guiden.  For en ikke-PC kyndig som mig, bliver du nok nødt til at fortælle hvordan jeg kommer fra IE til funktioner.  Det er tilsyneladende ikke ved at hø-klikke på IE......

Når jeg analyserer med CC, vil den gerne slette McAfee.  Det synes jeg er en dårlig ide, men jeg kan ikke få den på bedre tanker.  Så jeg må løse problemerne uden CC.
29. juni 2013 - 11:29 #14
Ref #13:

Start IE - Vælg [Funktioner] i menuen øverst højre ... og derfra nævnte guide ...

---

Når jeg analyserer med CC, vil den gerne slette McAfee... Ikke forstået ?

CCleaner - værktøjer - opstart - "Gem som tekstfil..." og gem et sted du kan finde igen bagefter...
"Klip" indholdet af denne fil her i tråden...

Info følger ...
Avatar billede morten100 Novice
30. juni 2013 - 08:12 #15
Piriform CCleaner:
Ja    HKCU:Run    CTFMON.EXE    Microsoft Corporation    C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
Ja    HKCU:Run    Skype    Skype Technologies S.A.    "C:\Programmer\Skype\Phone\Skype.exe" /minimized /regrun
Ja    HKLM:Run    ApnUpdater    Ask    "C:\Programmer\Ask.com\Updater\Updater.exe"
Ja    HKLM:Run    CamMonitor        C:\Programmer\Hewlett-Packard\Digital  Imaging\Unload\hpqcmon.exe
Ja    HKLM:Run    DLA    Sonic Solutions    C:\WINDOWS\System32\DLA\DLACTRLW.EXE
Ja    HKLM:Run    DMXLauncher        C:\Programmer\Dell\Media Experience\DMXLauncher.exe
Ja    HKLM:Run    Google Desktop Search    Google    "C:\Programmer\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktop.exe" /startup
Ja    HKLM:Run    ISUSPM Startup    InstallShield Software Corporation    C:\PROGRA~1\FÆLLES~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup
Ja    HKLM:Run    ISUSScheduler    InstallShield Software Corporation    "C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start
Ja    HKLM:Run    KernelFaultCheck        %systemroot%\system32\dumprep 0 -k
Ja    HKLM:Run    mcui_exe    McAfee, Inc.    "C:\Programmer\McAfee.com\Agent\mcagent.exe" /runkey
Ja    HKLM:Run    NvCplDaemon    Microsoft Corporation    RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
Ja    HKLM:Run    NvMediaCenter    Microsoft Corporation    RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
Ja    HKLM:Run    nwiz        nwiz.exe /install
Ja    HKLM:Run    Share-to-Web Namespace Daemon    Hewlett-Packard    C:\Programmer\Hewlett-Packard\HP Share-to-Web\hpgs2wnd.exe
Ja    HKLM:Run    SigmatelSysTrayApp    SigmaTel, Inc.    stsystra.exe
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Oracle Corporation    "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"
Ja    HKLM:Run    VideoDownloadConverter Search Scope Monitor    MindSpark    "C:\PROGRA~1\VIDEOD~2\bar\1.bin\4zsrchmn.exe" /m=2 /w /h
Ja    HKLM:Run    VideoDownloadConverter_4z Browser Plugin Loader    VER_COMPANY_NAME    C:\PROGRA~1\VIDEOD~2\bar\1.bin\4zbrmon.exe
Ja    Startup Common    Adobe Reader Speed Launch.lnk    Adobe Systems Incorporated    C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\reader_sl.exe
Ja    Startup Common    ImageBrowser EX Agent.lnk        C:\Programmer\Canon\ImageBrowser EX\MFManager.exe

IE-funktioner: Nå ja, duh.....
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 08:31 #16
#15 I min verden er det kun
Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Oracle Corporation    "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"
der er vigtig i din opstart.

Men hvor er dit antivirusprogram???
Det mangler jo helt.
Jeg ville nok også køre en tur med AdwCleaner:
AdwCleaner: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Når programmet startes, tryk på "slet". Pc scannes, og ved endt scanning, skal pc genstartes, for at fjerne det som programmet finder. Tilbage fra genstart fremkommer en log som du godt må poste ind i næste indlæg. Mht.: Vista/Win7 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."

så vi blandt andet kan få fjernet ASK toolbaren i din browser. Eller er det noget du bruger?
30. juni 2013 - 09:20 #17
Ref #16:

Ja    HKLM:Run    SunJavaUpdateSched    Oracle Corporation    "C:\Programmer\Fælles filer\Java\Java Update\jusched.exe"

bør også FORBLIVE i opstarten ... ellers enig og at resten bør/kan "disables" i CCleaner ...
Avatar billede morten100 Novice
30. juni 2013 - 11:59 #18
I øvrigt har jeg 960 MB RAM.  Det er jf et tidl indlæg ikke nok, så jeg har kigget på nettet for at se hvordan jeg skifter til mere RAM.  Der er howtogeek og crucial tilsyneladende gode sider at hente hjælp på.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 12:06 #19
Ja Crusial Scan oplyser om hvad pc indeholder, og hvad det kan opdateres med:
http://www.crucial.com/systemscanner/
Avatar billede morten100 Novice
30. juni 2013 - 12:19 #20
220661: McAfee er mit antivirusprogram.  Det er da med på listen jeg pastede ind.  Og det bør vel også startes op automatisk ligesom Java.

Nåe jeg har kørt Piriforms CCleaner, får jeg følgende under fanebladet "rens" "(Detaljer om filer som slettes (Note: Ingen filer er blevet slettet endnu))":
IE midlertidige internetfiler
IE historie
IE cookies
Firefox internet cache
FF internet historie
FF cookies
FF nedhentningshistorie
FF session
Programmer McAfee antivirus
Internet Google toolbar
Multimedie adobe flash player
Multimedie media player classic

Hvis jeg klikker på "kør rens" vil McAfee jo blive slettet.  Det vil jeg helst ikke.

Jeg har nu gennemgået karises guide under IE-funktioner.  Bing kan jeg ikke fjerne men den er blevet deaktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 12:41 #21
Når jeg laver scanning med CCleaner på min pc får jeg da også filer som antivirusprogrammet har genereret.
Der står "Redskaber AVG antivirus" og så de filer som CCleaner vil have jeg skal slette.
Har aldrig haft bekymring ved at slette disse filer.
Kan du vise mig hvilken start entry McAffe har i din log?
Jeg må enten være blind, eller også har du overset noget.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. juni 2013 - 12:42 #22
Kan du oploade et billede der viser det mere konkret hvad CCleaner viser?
Avatar billede morten100 Novice
02. juli 2013 - 20:52 #23
Kan jeg lave en "print screen" og paste den ind her?  Hvor finder jeg i givet fald "print screen"?  I paint?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. juli 2013 - 16:06 #24
Når du har trykket på print screen, åbner du paint og trykker ctrl + v.
Dette kan du så gemme som en billedfil og oploade evt med denne her:
http://gratisupload.dk/
Avatar billede morten100 Novice
06. juli 2013 - 08:02 #25
Hvis jeg har gjort det rigtigt, ligger det nu på
http://gupl.dk/698657/
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2013 - 09:05 #26
Ja det ser rigtigt ud.
Jeg er dog rimelig sikker på det er midlertidige filer som programmet ikke skal bruge der ligger der.

Lad os høre hvad de andre mener om det, hvis de stadig kigger med?
06. juli 2013 - 09:16 #27
Ref #16: Kan bekræfte at sådan bør/skal det se ud ...
06. juli 2013 - 09:17 #28
Ref #16 -> Ref #26
Avatar billede morten100 Novice
07. juli 2013 - 20:28 #29
Så jeg kan godt køre "rens" og slette filerne men antivirusprogrammet som helhed bliver ikke slettet?  I er heeeeelt sikre?  Ellers kan jeg jo genindstallere det.
08. juli 2013 - 09:13 #30
Ref #29 - Jeps - kør "RENS" !!
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juli 2013 - 17:10 #31
#30 Helt enig.
Har brugt programmet så længe uden det har svigtet, så det er jeg ikke bange for.
Avatar billede morten100 Novice
14. juli 2013 - 21:43 #32
Har nu kørt rens i "ccleaner".  Synes ikke at jeg liiiiiige kan mærke det har hjulpet vildt meget på hastigheden.  Men tak for den tid karise og 220661 har lagt i det for at hjælpe.  Vil I ikke lægge et "svar" så jeg kan give point og lukke?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juli 2013 - 22:09 #33
svar herfra
15. juli 2013 - 08:54 #34
* Oprydning med CCleaner
* Opret et FRISK SYSTEMGENDANNELSESPUNKT
* CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - Slet de gamle punkter
* Defragmentering
Avatar billede morten100 Novice
16. juli 2013 - 16:31 #35
Tak for hjælpen.  Jeg laver lige den sidste øvelse, du anbefaler, karise. :-)