Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 21:11 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan mine nuværende RAM sidde i dette bundkort ?

Hejsa alle sammen.

Jeg ville høre jer om mine nuværende Ram kan sidde i dette bundkort, som jeg overvejer, at købe en gang i fremtiden eller om jeg skal ud og investere i nogle helt nye RAM som evt. køre med 1333 Mhz eller mere ?

Nuværende RAM:

Kender ikke navnet på dem men de køre med 665 Mhz, DDR3 og er på i alt 6 Gb

Bundkort som jeg overvejer, at købe: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=java script: void(0);749862#extra
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 21:11 #1
Ups link virkede ikke

men det er et MSI B75MA-P45, Socket-1155
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 21:48 #2
Dine nuværende ram kan sikkert godt bruges, men de er langsomme.
Du vil kunne mærke hvis du skifter til nogle som er ca. dobbel så hurtige. http://www.tigerdirect.com/applications/category/category_slc.asp?MfrId=0&CatId=3361
Avatar billede lclemens Nybegynder
01. juli 2013 - 21:54 #3
#2

De er da ikke dobbelt så hurtige :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. juli 2013 - 21:58 #4
Der understøttes følgende RAM...
DDR3 Memory     DDR3 1066/1333,1600*/1800*/2000*/2200*/2400
http://www.msi.com/product/mb/B75MA-P45.html

Jeg vil tro du har 667 MHz RAM hvilket svarer til Dual Data Rate 1333.
Der findes mig bekendt ikke DDR3 RAM med en total-hastighed på 665 (667) MHz.

Til slut vil jeg sige at det nævnte bundkort har et lidt kedeligt chipset der i spil vil betyde et tab af FPS.
Der er du bedre tjent med z77 (hvis det skal være til socket 1155)

Har du endnu ikke købt CPU, så bør du overveje de nye Haswell CPU som bruger bundkort med socket 1150 og z87 chipset.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. juli 2013 - 22:08 #5
Her kan du se de mulige DDR3 RAM.
(Der er siden kommet hurtigere, men ikke langsommere)
https://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. juli 2013 - 22:10 #6
Kort sagt er 400*2 =800 MHz de langsomst mulige DDR3.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 23:20 #7
Jeg overlader besvarelsen til NielsErikK, han ved mere om det end jeg:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. juli 2013 - 23:39 #8
Jeg samler ikke på point, så jeg er helt ok med de går til en anden.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
01. juli 2013 - 23:41 #9
Da du ( #7 ) heller ikke samler på point, så vil jeg foreslå at spørger selv lægger et svar, som han derefter godkender og får hans point retur, således spørgsmålet er lukket korrekt.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 23:47 #10
Jeg takker for alle svarene jeg er stadig usikker om jeg skal købe dette bundkort og om jeg evt. skal opgradere til den nye 4. gen CPU af intel :) Men jeg er 100% sikker på, at jeg skal have nogle nye og hurtigere RAM ;)

Mvh. Mathias R. Jacobsen
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2013 - 23:48 #11
#9
Nå ja, men det var nu ikke det jeg mente med besvarelsen, jeg mente informationen. Min viden om ram er nemlig ret beskeden, og så er det jo helt fin, at du kommer ind. og spørger har måske mere at spørge om:)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:02 #12
Det oprindelige spørgsmål er jo besvaret, derfor jeg tænkte på lukning.

Spørger er velkommen til at spørge løs, enten her, eller i et nyt kommende spørgsmål.  :-)

Nej, jeg synes ikke at du skal købe det bundkort.
Det afgørende er hvilken CPU du påtænker at købe, samt hvad den skal bruges til.

Hvis du skal bruge den til spil, så vil jeg anbefale dig en i5 4670K med et bundkort der er med socket 1150 og z87 chipset, gerne et der understøtter SLI så du senere kan montere et ekstra grafikkort (2 grafikkort ialt).

Alternativt lidt langsommere og mindre fremtidssikret:

Hvis du skal bruge den til spil, så vil jeg anbefale dig en i5 3570K med et bundkort der er med socket 1155 og z77 chipset, gerne et der understøtter SLI så du senere kan montere et ekstra grafikkort (2 grafikkort ialt).

Prisforskellen på de nye Haswell (i5 4670K -- i7 4770K) og de "gamle" Ivy Bridge (i5 3570K -- i7 3770K) er ikke ret stor.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:15 #13
Det bundkort du selv har fundet er et micro ATX, det ville jeg aldrig vælge med mindre du har bydende nødvendighed til det (ud over chipsettet).

Det bruges i nogen færdigsamlede systemer til at indfange folk der ikke ved noget om pcer (grundet der kan spares et par hundrede kroner ved at vælge et "skod" kort, no offence)
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2013 - 00:33 #14
K modellen er det ikke mere hvis man skal OC, hvis det i så fald er, så regner jeg stærkt med, at jeg ikke skal OC plus jeg regner heller ikke med, at skulle køre SLI desværre ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:37 #15
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2013 - 00:40 #16
Hvis jeg nu ikke skal have 4. gen Intel CPU er det så dumt hvis jeg køber et kort uden Z77 chipset ?
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:50 #17
Jo.
At du nemt kan OC en K model er en fordel.
Jeg anbefaler moderat OC (ikke noget vildt og voldsomt, men 200-400 MHz).
Samtidig er der minimal prisforskel på K og ikke K model.

Hvis du påtænker hurtig RAM, så er de jo som skabt til OC (ellers hold dig til 1600 MHz).

Tænker du på de mange (sikkert 1000 vis af) timer du vil bruge den, så er det faktisk småpenge, forskellen er nogle få ture i biffen.

At du ikke har til SLI her og nu betyder ikke det vilde, det vil på langt sigt give dig mulighed for billigt at øge dine FPS med 70-90 procent.
Det er en rar mulighed at ha, frem for at skulle ofre en formue på et nyt hurtigt GFX ud i fremtiden.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:54 #18
4 Gen kan IKKE bruge z77, der SKAL du vælge Z87.
3 Gen, ja der vil jeg anbefale dig et z77

Hvorfor smide ca. 10% af den samlede ydelse over bord, for at spare få hundrede kr, ud af en samlet investering på mange 1000 kr (hele pcen) ?
Avatar billede Slettet bruger
02. juli 2013 - 00:56 #19
NielsErikK jeg takker meget for hjælpen og jeg vil tænke over det ang. om det skal være en K model og et kort med SLI osv. :)

hav en god dag/aften

Mvh. Mathias
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:57 #20
PS. Du vil ha minimal forskel på dine nuværende 1333 og andre 1600 MHz RAM.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 00:57 #21
Velbekomme.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 01:06 #22
Forskellen op til det z77 bundkort jeg postede er omkring 300 kroner, for dem får du både z77 chipset, fuldt ATX og CrossfireX (ikke SLI), dvs du skal vælge et AMD grafikkort.
Eneste årsag til det ikke vil køre SLI er Intel ikke har fået kroner.

De penge er bedre givet ud end at fyre penge af på at gå fra 1333 til 1600 MHz RAM.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
02. juli 2013 - 01:10 #23
PS. Når jeg siger det ikke vil køre SLI, så er det officielt, uofficelt KAN det faktisk godt køre SLI.

Det står både på kassen og i manuel, men IKKE på MSI site.