Avatar billede jonas1045 Nybegynder
08. juli 2013 - 11:26 Der er 4 kommentarer

Vinde over politiet i byretten

Jeg vil høre om nogle af jer har erfaring, med at gå i retten, med en bøde eller andet tildelt af politiet, og hvad i synes mine chancer er for at vinde denne sag.

Hvad der skete:
I maj måned var jeg og nogle kammerater til ølstafet i Silkeborg, ved almindsø. Jeg parkere min bil første og bedste sted, ude ved en trafikkeret vej lige over for søen, da der holder biler flere hundrede meter begge veje, så kan vi ikke få en bedre plads. Da stafetten så er slut, så er de fleste biler væk, og da vi skal sove i bilen, så vælger jeg at køre bilen over på modsatte side af vejen, da der er en lille grusvej ind til en skov, og der holder den i skygge for solen, og så er vi mere sikre på ikke at blive kørt ned, hvis vi skal ud af bilen om natten eller noget, da vi skal sove i bilen. Jeg fik kørt bilen over, og vi er ved at gøre klar til at tage i byen. Der stopper så en politi bil bag os, og betjenten fortæller at han har set bilen holde på modsatte side tidligere på aftenen, og vil gerne vide hvem/hvordan den er blevet flyttet. Jeg har fået lidt øl, og går i panik, og siger så at det er en af vagterne til stafetten der har flyttet, og at jeg ikke kan huske hvad han hedder, politiet spørger så om jeg har set hans kørekort, jeg svarer at det har jeg ikke. Jeg har så modtaget en bøde på 2500 kr her for et par dage siden, for at have overladt mit køretøj til en person, hvor jeg ikke har set hans kørekort.

Min historie i retten:
Jeg gik i panik da politiet lige pludselig stod ved bilen, da jeg ikke har været i kontakt med politiet før, på nogen måde. Jeg fortæller så hvad der sket, at vi skulle ind til byen, og da vi skal tilbage og sove i bilen, så vurdere vi at det er sikrere for os at holde på den lille grusvej der er på den anden side af vejen. Jeg går så ned til vandet og spørger en af vagterne, om han ikke vil flytte bilen for os, da jeg har fået et par øl, og ikke vil tage nogen chancer. Han flytter bilen over på den anden side af vejen for os, og vi gør os så klar til at tage i byen, og så er det politiet står der. Jeg synes så ikke det er helt rimeligt at jeg får så høj en bøde, for ikke at have set hans kørekort, jeg havde ingen grund til at tro at han ikke havde noget kørekort, og vi fik flyttet bilen for vores og andres sikkerheds skyld.

Håber virkelig der er nogle som vil læse dette, og kommentere på det, tror i jeg har en chance, eller hvordan?
Avatar billede Blitzher Nybegynder
08. juli 2013 - 11:31 #1
Det første problem du står med, er at det er DIG som skal bevise overfor politiet at dette er sket, og ikke politiet, der skal vise over for dig :)

Du kan få en bøde, hvis du overlader dit køretøj, til en person du ikke har kendskab til, om har førebevis eller ej.

Almindelig sundfornuft må vel os række, at når du får en "vagt" til at hjælpe, har han kørekort :)

Men da du skal op imod det danske retssystem er det lidt op af bakke ;)

Politiets udsagn i retten vægter virkelig tungt, modsat en civil.

Men kunne det tænkes at du bare kan indesende en klage :)
og ikke gå i retten, da du her vil spare en masse penge :)
Avatar billede jonas1045 Nybegynder
08. juli 2013 - 12:45 #2
Jeg for hjælpen, jeg har haft kontakt til politiklagemyndigheden, og de mener jeg skal prøve at kontakte politiet, og få dem til at revurdere bøden, og ellers gå i retten med det.
Avatar billede esendk Nybegynder
08. juli 2013 - 17:51 #3
Du skulle ikke flytte bilen med alkohol i blodet. Ret skal være ret, og du er ikke undtagelsen for reglen.
Avatar billede hpo Nybegynder
10. juli 2013 - 12:58 #4
Jeg forstår heller ikke hvad du vil klage over.

Du har jo ført bilen med måske for meget alkohol indtaget. Du er sluppet med en bøde på 2500 - det er da langt at foretrække frem for en dom for spirituskørsel.

Betal du bare din velfortjente bøde, og vær glad for at ingen kom til skade.