Avatar billede Slater Ekspert
10. juli 2013 - 14:58 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort: Er der nogen måde at bruge 6-pin til 8-pin?

Jeg vil meget gerne have et Geforce GTX 760, men de fleste modeller kræver et 6-pin + et 8-pin strømkabel.

Min PSU er på 750 watt og altså rigeligt, men af en eller anden grund er der kun 2 6-pin kabler (plus en masse molex og 4-pin) fra den.

Jeg ved 6-pin leder 75 watt og 8 kan lede 150 watt, men kortet kræver højst 200 watt, og 2x6 pin på 75 watt plus de 75 watt det får fra PCIe-porten skulle være rigeligt til det.

Nu det interessante: Et af kortene* skriver at der medfølger:
"2 x 6 pin til 8 pin strømkabler / 2 x 4 pin til 6 pin strømkabler"

Betyder det, at jeg kan sætte mine 2x6-pin sammen til et 8-pin, og så sætte 2 molex sammen til et 6-pin, så jeg har de 6+8 der kræves? Er det i så fald stabilt og godt?

( * Det omtalte kort er: http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-760-superclocked-w-acx-cooler-2-gb-id-7445334.aspx?q=760 )
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 15:15 #1
Ja jeg vil mene at du ved at bruge de medfølgende kabler vil kunne få de rette stik.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 15:34 #2
Du bør dog være obs på at et GTX 670 kort er hurtigere, i nogen situationer meget hurtigere.

Særligt når Shader Units spiller ind taber det væsentligt til GTX 670.
Både GTX 660 TI og GTX 670 har 1344 Shader Units, mens GTX 760 kun har 1152.
http://hwt.dk/Test/42757/MSI-GTX760-TwinFrozr-Gaming-OC-2GB/Test#
Avatar billede Slater Ekspert
10. juli 2013 - 16:14 #3
Tak for input. Du må ikke tage det ilde op, men jeg håbede at nogen var lidt mere sikre end "jeg vil mene", inden jeg smider 2000,-

Mht andre:
670 er dog også lige 500 kr dyrere, og jeg håbede at kunne holde mig under - eller lige over - 2000. 660 Ti har samme prisniveau som 760'eren, men er den virkelig bedre? Ifølge hwcompare (som indrømmet er temmelig upræcis) er det op til 34% dårligere end et 760.
http://www.hwcompare.com/14802/geforce-gtx-660-ti-vs-geforce-gtx-760/
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2013 - 16:36 #4
vedr strømforsyningen - normalt kan 6pin stik adskilles til 2+4, og to 4pin kan samles til et 8pin.
Der er små hak i sider på stik, så de kan samles.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 16:41 #5
GTX 760 ligger typisk imellem GTX660 TI og GTX 670, altså i snit bedre end GTX 660 TI.
Der er dog tilfælde hvor et GTX 660 TI vil slå et GTX 760

PS. Jeg tager det absolut ikke ilde op, jeg skrev som jeg skrev, netop fordi jeg kun er næsten 100% sikker.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 16:44 #6
#4
Hvis han ud af hans 2 stk 6 pin samler et 8 pin, så vil han mangle et 6 pin.  ;-)

Det er derfor de lader omtalte ledninger medfølge.

viperine
For at være 100% sikker, så smid sælger en mail.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2013 - 20:02 #7
#6 - ud fra "(plus en masse molex og 4-pin) fra den." så ville jeg samle to 4pin til et 8pin, og så stadig have to 6pin frie.
Avatar billede Slater Ekspert
10. juli 2013 - 20:42 #8
#7: Efter hvad jeg kan læse mig til, er det en meget dårlig idé at bruge molex -> 8-pin convertere, fordi de små slet ikke kan håndtere den strøm der bliver trukket fra dem.

I dette tilfælde overvejer jeg det kun, fordi kortet i princippet burde kunne få al det strøm det skal bruge fra 2x6-pin + PCIe, og den sidste 8-pin'er altså ikke strengt taget er nødvendig.

Nu har jeg skrevet og spurgt to af forhandlerne - bare for at se om de er enige.
Avatar billede claes57 Ekspert
10. juli 2013 - 21:24 #9
når du skrev "plus en masse molex og 4-pin"
så gik jeg ud fra du mente molex OG 4pin (dvs molex og nogle i stil med 6pin - bare 4pin)
Det har jeg så ikke opfattet rigtigt - sorry.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 22:15 #10
Molex connector kan officielt håndtere 11A = 132W

(se i højre side)
http://en.wikipedia.org/wiki/Molex_connector#Disk_drive_connector_.28Molex_8981_Series_Power_Connector.29
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 22:18 #11
** Tillæg til post #10
Det er 12 volt pin (samt ground) du vil trække på og 11*12 bliver de 132 Watt.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
10. juli 2013 - 22:20 #12
(Du skal naturligvis vælge et molex der ikke er splittet ud til andre enheder, for at opnå de 132 Watt som max pr molex)
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 09:34 #13
Min fejl, Claes. Da jeg sagde 4-pins, mente jeg disse floppy-tingester:
http://lagwar.com/home/wp-content/uploads/tutorial-4pin_fdd_power_conn.jpg
- som efter hvad jeg kan finde også bare hedder 4-pins.

Nå, nu fik jeg svar fra forhandlerne. Komplett siger:
"Der burde absolut ikke være noget problem i det, men brug den ene af dine 6-pins direkte fra strømforsyning til grafikkort, og smid så et par molex i den 8-pins adapter der medfølger :)"

Mens Proshop siger:
"Der skulle ikke være noget problem i, at du benytter det på den måde, du beskriver med de to medfølgende adaptere."

"Burde" og "skulle" er naturligvis for at dække deres røv hvis der går noget galt, men det lyder stadig ikke så betryggende.

Jeg er stadig i tvivl, da jeg også har muligheden for at købe et AMD 7950, som er samme prisniveau og endda en lille smule bedre end 760'eren, og kun kræver 2x6-pin - men jeg har bare dårlige erfaringer med ATI/AMD-kort. Mit nuværende er et HD 5770, og deres drivere stinker, mildest talt.

- Men tak fordi jeg lige måtte føre den forbi jer. I må gerne smide svar.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:36 #14
Jeg forstår ikke at du stadig er nervøs når alle ærligt fortæller dig at det BØR virke.

Altså jeg hænger jo ikke på noget ved at formulere mig anderledes (det tør jeg efterhånden godt, efter som den ene efter den anden bekræfter at jeg har ret).

Det vil 100% virke som det skal.
(fjernede det mere tvivl ???)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:38 #15
PS. Læg også mærke til jeg har præsenteret dig for et link der viser dig at du kan hive langt flere Watt ud af et molex end du gik og troede.

Jeg vidste det godt, linket var for du havde mere end blot mit ord for det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:47 #16
da jeg også har muligheden for at købe et AMD 7950, som er samme prisniveau og endda en lille smule bedre end 760'eren

Jeg er ikke enig i 7950 i gennemsnit er bedre end et GTX 760.
Her har du en gennemsnitsydelse...
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Husk at nogle spil favorisere AMD og andre Nvidia, vælger man rette spil, så kan man få et svagere kort til at fremstå stærkere end et kraftigere kort.

Til slut vil jeg gøre dig obs på at dit link oppe i post #3 er meget ringe til at sammenligne ydelser, der tages nemlig udelukkende udgangspunkt i teoretiske ting, de tester intet.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:48 #17
(dit link i #3 kan bruges til evt at finde ting som max strømforbrug)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:50 #18
Her har du et citat fra dit link som du bør bide mærke i...

Please note that the above 'benchmarks' are all just theoretical - the results were calculated based on the card's specifications, and real-world performance may (and probably will) vary at least a bit.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:54 #19
PS. da dit 760 kort er en OC model, så vil den yde en lille smule mere end det du ser i min post #16

Jeg skriver med vilje "en lille smule" da det ikke er OC så meget.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
11. juli 2013 - 14:56 #20
PPS. Husk at læse den test korrekt, der testes på EN GPU, ikke TO, dvs at kort som GTX 690 ikke viser deres fulde potentiale, da det gør brug af TO GPU.
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 15:23 #21
Jeg er fint klar over at hwcompare er meget upræcist, som jeg også skrev, og at de ikke tester noget.

Jeg har mere haft kig på tests som denne: http://www.youtube.com/watch?v=R0g4CHq11fk
- som også viser at 760 og 7950 er *meget* tæt på hinanden i virkelige benchmarks.

Men jo, du har da ret - det burde være temmelig sikkert på dette tidspunkt. Jeg vil bare meget nødigt futte min computer af eller lignende, for der er ingen der dækker det andre end mig selv.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 17:24 #22
Som tidligere nævnt vil nogle spil favorisere det ene kort og andre det andet kort.
Ligger de ret lige i et spil, så kan de nemt bytte vinder blot ved at ændre opløsning eller eksempelvis hvor meget AA og AF bruges.

Du kan på ingen måde (retvisende) placere et kort, kun ud fra en enkelt test i et enkelt spil.
Avatar billede Slater Ekspert
12. juli 2013 - 18:16 #23
Jeg har også set langt mere end ét testspil.

Men nu har jeg bestilt en 760'er. Dette for at være præcis:
http://www.proshop.dk/Grafikkort/EVGA-GeForce-GTX-760-SC-ACX-2GB-GDDR5-2413656.html

Så tak for snak - og igen, læg gerne svar.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 19:55 #24
Det er et ok valg, ikke det hurtigste og ikke det langsommste GTX 760 kort.

Jeg samler ikke på point, så jeg synes du selv skal lægge et svar og derefter godkende det, således her er pænt lukket efter os.  :-)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 19:59 #25
PS. Du kunne spare lidt småpenge ved at handle et andet sted, til gengæld er proshop et meget anerkendt firma.
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-geforce-gtx-760-superclocked-w-acx-cooler-2-gb-id-7445334.aspx
Avatar billede Slater Ekspert
12. juli 2013 - 20:20 #26
Jeg har kigget netop på edbpriser, men alle steder det er billigere har det ikke på lager og skriver ikke hvornår de kan have det, så det gad jeg ikke.

Det er jo altså allerhøjst 62 kroner eller 3% jeg kunne spare. Det overlever jeg nok ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
12. juli 2013 - 22:33 #27
Ja jeg skrev også småpenge, det var netop ikke det vilde der kunne spares.
Et rent gæt siger de andre også kunne levere på omkring 4 dage ligesom Proshop (alle inc Proshop skulle ha det fra deres leverandør).

Med det sagt, så kunne jeg muligvis selv finde på at give den slags småpenge, blot for at handle et så anerkendt sted som Proshop (deres ry er ret godt som du også kan se her).
http://www.trustpilot.dk/review/www.proshop.dk

PS.
Husk at godkende dit svar.  :-)
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo
Avatar billede Slater Ekspert
12. juli 2013 - 22:47 #28
I know, jeg ville bare se om Claes ville have nogle point før jeg lukkede. Jeg er gammelkendt her på E :)

Jeg er også vant til at handle på nettet, men bruger normalt helst Komplett, både fordi jeg har gode erfaringer med dem, men mest fordi de har et drop-off point tæt på mig, så hvis jeg skal levere et produkt tilbage, kan jeg bare køre derned i stedet for at poste det. De havde den dog ikke på lager og ingen forventet ankomst.

Men tak igen.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. juli 2013 - 03:44 #29
Ja det ved jeg du er, jeg ser jævnligt dine posts hvor du hjælper.  :-)

Jeg har forresten også lige bestilt et grafikkort.
GTX 660 TI er en anelse hurtigere end 7950 (2 ret lige kort), jeg har et siddende i min sekundære pc.

Jeg har kortet fra ASUS og jeg så det var faldet til 1400-1500 kroner, det kunne jeg ikke stå for, så nu bliver det 2 stk i SLI i den sekundære pc.

Pænt prisfald på kun en måned (fra over 2000 kr.)
(dælme billigt for så meget ydelse og så stille et kort, i SLI vil de ca matche/lige slå et GTX 780)
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-gtx660-ti-dc2-2gd5-2-gb-id-6916520.aspx
Avatar billede NielsErikK Juniormester
13. juli 2013 - 04:04 #30
I Battlefield 3 er det lidt langsommere end 7950, men sat i SLI slår det selv Titan.
For sølle 1479 kroner investering (købte det første for et årstid siden). :-)
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/BF3_01.png

I Crysis 3 giver det baghjul til både 7950 CrossfireX og 7979 CrossfireX.  :-D
http://static.techspot.com/articles-info/675/bench/Crysis_01.png