Avatar billede steaken Nybegynder
11. juli 2013 - 17:45 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Google finder noget den ikke må

Hej hej :)

sidder lidt med et problem her.

på min hjemmeside har jeg en åben side for alle og en lukket side for mine kunder. På min kundeside har jeg nogle pdf prislister som kun de må se.

Men problemet er at hvis man søger på nogle af produkterne kommer de pdf filer frem på google.

Er der nogen måde man kan undgå det ?

Mvh
Morten
Avatar billede Slater Ekspert
11. juli 2013 - 18:46 #1
Den nemme løsning ville jo være at lægge dem i en mappe, som man så beder Google om ikke at indeksere via robots.txt.
Til gengæld er det ikke en særlig god løsning, da folk stadig kan få fat i filerne - og robotter der ikke overholder robots.txt (spambots osv) stadig kan finde dem.

Den "rigtige" løsning er at låse dem på en eller anden måde. Hvis du har adgang til noget server-side scripting, som du må have siden du har en lukket kundeafdeling, så kan du placere pdf'erne i en mappe der slet ikke er tilgængelig direkte, og så lave en PHP/ASP/whatever-fil der tager et filnavn som argument og outputter den angivne fil HVIS man har tilladelse.
Avatar billede moddi100 Seniormester
11. juli 2013 - 22:24 #2
Er resten af din kundesiden beskyttet/kræver den login? Er links til dine prislister allerede lækket til google, jamen så er der efter al sandsynlighed også adgang til dine "beskyttede" sider.
Avatar billede The_Buzz Novice
12. juli 2013 - 08:14 #3
på alle "hemmelige" links brug rel="nofollow" i <a href tagget

Derudover i robots.txt i roden af domænet skriver du f.eks.

User-agent: *
Disallow: /hemmeligt_bibliotek/
Disallow: /hemmelig_fil.php
Allow: /

Udskift de hemmelige filer og foldere.
Du kan sagtens have tusindvis af Disallow - men husk at enhver kan skrive www.ditdomain.dk/robots.txt og se hvad man ikke må se - så læg alle filer ind i en mappe som ikke kan læses med en index
Avatar billede steaken Nybegynder
12. juli 2013 - 18:09 #4
Hej hej :) tak for de gode svar. lige hvad jeg manglede så vil prøve med den robot ting :) !

viperine kan jeg ikke også få et svar fra dig :) så dig og the_buzz kan dele point :-)
Avatar billede Slater Ekspert
12. juli 2013 - 18:15 #5
Så gerne da :)