Avatar billede KennethLykke Mester
16. juli 2013 - 10:21 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opgradere til ssd i min late 2008 macbook unibody

Hej Eksperter,

jeg har en late 2008 macbook unibody som efterhånden har tjent mig vel i over 4 år. Jeg har tidligere opgraderet til 8 gb ram, hvilket gav totalt nyt liv til computeren.

Jeg går nu med tanker om at opgradere harddisken til en ssd for at booste computeren endnu en gang, og vil lige høre om der er nogle erfaringer jeg kan trække på her?

(1) Min com bliver rimelig hurtig temmelig varm når jeg kører flere programmer, så jeg bruger smsFanControl til at holde temperaturen nede. Det giver naturligvis en del lyd, så jeg er interesseret i om det vil reducere behovet for blæseren hvis jeg skifter til ssd?

(2) Hvilken ssd skal jeg vælge? Jeg har pt en 160 gb harddisk, og har ikke det store behov for meget mere da jeg bruger min eksterne harddisk flittigt.

Mvh
Kenneth
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 11:17 #1
Det er nok din CPU der udvikler den meste varme, din HDD er også årsag, men i mindre grad.

En SSD laver væsentlig mindre varme end en HDD, men selv RAM afgiver varme under brug.

Samsung 840 er et godt bud, den er til at betale og er en af de hurtigste.
Jeg kan anbefale dig 250 GB modellen, da den er hurtigere end 120 GB modellen (PRO modellerne er for kostbare men rigtig gode/verdens hurtigste consumer SSD).
Avatar billede KennethLykke Mester
16. juli 2013 - 13:45 #2
Hej NielsErik, tak for dit svar.

Vil jeg kunne mærke stor forskel på ydeevnen af mac'en når jeg skifter fra hdd til ssd?

Kan jeg gøre noget for at nedsætte opvarmningen af cpu'en (udover fan-control'en)?

Vh
Kenneth
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 18:00 #3
Ja du vil absolut mærke hvis du sætter en hurtig SSD som Samsung 840 i.
Den starter op som lyn og torden, klikker du på at åbne din browser så sker det inden du når at blinke osv osv.

Vedrørende varme:
Rens CPU og grafikkort køler om muligt.
Brug lufttryk (gerne på dåse, evt med en tynd "snabel" som luften kommer ud af), hvis du kan fiksere blæser-vingerne med en udrettede clips eller tilsvarende (gennem et hul) så er det en fordel, brug en samtidig en støvsuger.
Avatar billede KennethLykke Mester
16. juli 2013 - 18:22 #4
Det lyder jo helt fantastisk! Jeg har fundet en 840 på nettet, som jeg bestiller i aften, og så glæder jeg mig ellers til at få den hjem.

Lyder som en rigtig god ide at rense lidt når jeg alligevel åbner lommen for at sætte ssd'en i. Det vil jeg klart gøre også.

Kan du ikke smide et svar, så får du point.

Tusind tak!

Kenneth
Avatar billede NielsErikK Juniormester
16. juli 2013 - 23:24 #5
Vær obs på 250 GB udgaven er hurtigere end 120 GB udgaven (du nævner ikke hvilken af dem du har fundet).

Pust/sug alle steder du kan finde huller, start med at gå den vej luftstrømmen normalt flyder.

Jeg samler ikke på point, så du får det gratis.

Men, læg selv et svar som du efterfølgende godkender, så her er pænt lukket efter os.

Velbekomme.  :-)
Avatar billede KennethLykke Mester
17. juli 2013 - 08:46 #6
Tusind tak for hjælpen!!

Jeg har bestilt 250 gb udgaven, så nu er der kun den trælse ventetid tilbage :-)

mvh
Kenneth
Avatar billede Sandancer Nybegynder
26. oktober 2013 - 22:15 #7
Hej Kenneth
Hvilke ram har du brugt og  hvor har du købt dem?Jeg spørge fordi jeg har læst at  det er ikke alle ram man kan  installere in a Macbook.
Når man købe en SSD hardrive , skal man også købe en installations tilbehør, eller kan man bar udskifte dem.
Jeg synes at det er et fint bærbar og jeg har ikke lyst til at bruge penge på en nye en lige nu.
Hilsen
Avatar billede KennethLykke Mester
27. oktober 2013 - 09:46 #8
Hej
Jeg købte Kingston Apple RAM SO DDR3-1066 DC - 8GB hos proshop.dk. Jeg var heldig at de var på tilbud, så jeg gav kun 350 kr. for dem. De virker upåklageligt i min mac.

Ang. ssd-tilbehør så kommer det an på hvordan du gerne vil køre den. Hvis du (som jeg gjorde) vil skifte din nuværende hdd ud med en ssd, så er det nemmeste bare at bruge en ekstern harddisk som du bruge time-machine på så du kan klone din nuværende hdd over på din nye ssd. Hvis du derimod vil udskifte din cdrom med den nye ssd og beholde den gamle hdd i computeren skal du have et tilbehør så den passer ned i hullet.

Kenneth
Avatar billede Sandancer Nybegynder
27. oktober 2013 - 21:02 #9
Hej Kenneth
Tak for svaret. Jeg har kigget på ram på internet. Jeg har ikke set Kingston, men jeg har set Crucial på Cinemagic.dk og Proshop.dk, men de koster cirka 650kr. Det er ikke så dårligt, hvis jeg købe en Samsung  840  Evo  Pro 256GB til 1590kr og ram til  650kr er det ikke så dyrt at få en næsten ny Computer.
Tusind tak for  hjælpen
Norman
Avatar billede KennethLykke Mester
27. oktober 2013 - 21:17 #10
Hej Norman,

Jeg købte Samsung 840 Series MZ-7TD250 - 250 GB fra computersalg.dk (tror ikke de har den mere desværre) til 940,-

Jeg kan også kun sige at du skal glæde dig til du får det i com'en! Det er virkelig ikke løgn at det kommer til at føles som en helt ny maskine. Fx så går der nu knap et halvt minut fra jeg tænder til jeg har den første hjemmeside loadet ind. Derudover er der en verden til forskel i antallet af programmer jeg kan køre samtidigt i forhold til før.

Håber du får megen glæde ud af den!
Kenneth
Avatar billede Sandancer Nybegynder
28. oktober 2013 - 20:37 #11
Hej Kenneth
Jeg tror at jeg vil købe dets samme harddisk som dig og ikke den Pro version. Men jeg har læst at Samsung virker ikke så godt med Sata ll, men som du siger  i andre ord at de  er fantastic. Har du prøvet at arbejde med Aperture 3 siden du har opgraderet din computer? Hvilket OSX version har du installeret?
Tusind tak for hjælpen
Avatar billede KennethLykke Mester
28. oktober 2013 - 21:05 #12
Hej igen,
Jeg har i hvert fald ikke mærket det mindste til et mis-match efter jeg skiftede til samsung ssd'en. Jeg skiftede min gamle harddisk helt ud, så den eneste der sidder i computeren er ssd'en.

Jeg har desværre ikke arbejdet med Aperture, men bruger en del andre programmer (jeg er arbejdsmarkedsforsker, og bruger nogle rimelig krævende statistikprogrammer plus fortran) og efter jeg skiftede har jeg kunnet køre løs med dem.

Jeg har OSX Lion 10.7.5.

Kenneth
Avatar billede Sandancer Nybegynder
01. november 2013 - 16:31 #13
Hej Kenneth
Kan du  fortælle nøjagtig hvilke ram du har installeret i din computer, fordi det ikke er alle ram computeren can registere som 8GB.
Mvh
Norman