Avatar billede mr.handstand Novice
18. juli 2013 - 10:36 Der er 2 kommentarer

Optimering/konfiguration af lille privat LAN - hjælp

Hej alle,

Jeg har desværre meget lidt forstand på infrastruktur, og jeg ville simpelthen så gerne opleve at mit LAN bare spiller. Jeg er nærmest villig til at gøre hvad som helst, fordi det piner mig, at jeg ikke kan få det op at køre.

Jeg bor i Sabro uden for Århus. Er der én her, der ved hvad der er at vide om LAN i geografisk nærhed af Århus vest, så vil jeg være dig stor tak skyldig. Særligt hvis det er én der vil sætte sig i sin bil og mod almindelig betaling, tage på besøg hos mig og få konfigureret skidtet så det kører.

Hvad har jeg?
Et nyt hus i 1½ plan på i alt 214 kvm med dårligt WiFi netværk. Årsag? Blandt andet at det tykke beton-dække mellem etagerne gør at ét access point ikke kan dække ordentligt.

Grundlæggende er min udfordring at jeg ved så lidt om infrastruktur at jeg ikke kan forklare hvad jeg har gjort, ud over en række basale forsøg på at konfigurere WAOO router og 2 x Airport Express ...

Setup, overordnet.
WAOO fibernet 30 Mbit

1 ST 492607 NETGEAR RangeMax Dual Band Wireless-N,
4 x Gigabit LAN, 300 Mbps 802.11N, 2,4 and 5Ghz (300 Mbps dual speed)

1 ST 315248 Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch
5 x Gigabit LAN, Desktop switch, Fanless, Lifetime Warranty

2 Apple airport express jeg har forsøgt at bruge som WiFi fordi jeg fik at vide de var de absolut mest bullet-proof'e og enkleste at konfigurere

2 stk Samsung UE46D8005 med RJ45 trukket til sig.
Generelt en masse RJ45 rundt omkring men kun ét RJ45 kabel til hvert rum som hovedregel, dog væsentlig flere til kontor og ét ekstra til fjernsyn i stuen til WAOO tv-boks.

RJ45 har sit center i et teknik skab i bryggerset

Mit ønske er:
* Kommando-centralen skal være kontoret på 1.sal (det er det allerede, men RJ45 samles stadig primært i teknikskab i stue-etage.
* Ordentlig Wifi i hele huset. Også selv omd et betyder køb af ny HW og betaler for et par timer koknfiguration af én der ved noget om LAN infrastruktur.

Adgang til stream i stue-etage fx iHome højtaler m. AirPlay og til at dele filer fra alle rum (har en 4 Tb NAS, men dårlig access / ikke konfigureret ordentligt, så jeg kan fx ikke se de film der ligge på den, på mine fjernsyn...)

Oplevede problemer:
* Jeg tror ikke mine Airport express virker ordentligt. (De er kablede og lyser grønt og er softwaremæssigt forsøgt konfigureret op på min stationære) I hvert fald er det underligt at jeg i stue-etagen kan stå 3m fra et access point uden at have ordentlig WiFi. Jeg har på fornemmelsen at kun ét af dem rigtigt performer, men det er kun en vag formodning. Jeg er med på at jeg kan slukke for et accesspunkt og se forskellen, men det er jo blot én af mange problemstillinger, så jeg vil hellere starte top-down med at snakke med én om hvordan det burde struktureres og sættes op end forsøge at løse en mindre detalje i noget der nok skal ændres, anyways.

Jeg oplever problmer med at bruge WiFi til at forbinde Airplay enheder (iPad, iPhone med iHome afspiller i stue-etage har MANGE udfald når den skal spille det som ligger på en iPad eller iPhone på bordet ved siden af)

Jeg ved ikke hvordan jeg på mine netkoblede fjernsyn skal tilgå mine filer samtidig med at de skal have generelt internetaccess for at kunne gå på fx Youtube på fjernsyn.

Som du kan høre så mangler jeg lidt småting.
DERFOR: Er der en god privat mand, der gerne vil gøre mig en tjeneste og være mig behjælpelig med at få:
*Defineret de rette hardware komponenter.
* Evt tegnet en skitse op sammen med mig om hvad vi placerer hvor
* Konfigureret skidtet. ;-)

Jeg vil selvfølgelig gerne betale en privatperson for at bruge tiden, men et professionelt firma der skal have timeløn på 500 kr + moms og kilometerpenge og timeløn under rejsen m.v. så vi snakker 3.000 kommer bare ikke til at ske ;-)

På forhånd mange tak for ethvert svar der må være derude.

Søren Bækgaard Hansen
Sabro
(soeren_b_hansen@hotmail.com)
Avatar billede mr.handstand Novice
01. januar 2014 - 21:31 #1
Dette tilbud står stadig åbent.
Avatar billede mr.handstand Novice
21. februar 2014 - 19:17 #2
Jeg leder stadig...