Avatar billede rusticolus Nybegynder
19. juli 2013 - 14:40 Der er 19 kommentarer

Hvilke stik skal jeg bruge i et nyt hus?

Hej
Jeg er ved at bygge hus og i den forbindelse skal der bl.a. trækkes kabler til internet og tv.

På nuværende tidspunkt er der trukket to kabler til huset, et rødt og et orange. Jeg tror det orange er lysleder og trukket af TDC og det røde er trukket af Comx, men er ikke helt sikker.

Nu skal kablerne trækkes ud i rummene, men jeg er ikke helt klar over hvad der skal være i den anden ende.

Fra 4 rum skal man kunne se tv og gå på internettet.

Internettetforbindelsen bliver nok meget belastet og derfor overvejer et internetkabel.

Jeg vil helst undgå TV-bokse på alle TV.

Jeg havde tænkt at have et antennestik og et datastik (RJ45) i alle værelserne, men er det i overkanten?

TDC taler om et RJ11 multistik og at jeg selv skal trække et tv kabel rundt i hele huset. Det synes jeg ikke så godt om. Min elinstallatør foreslår et antennestik og et datastik (RJ45).

Er der nogen der har gode forslag?

Vh
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2013 - 15:01 #1
elinstallatørens forslag er data og tv - tdcs forslag er data/telefon og tv. Da fastnet-telefoni reelt er udgået, så tag bare elinstallatørens forslag.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. juli 2013 - 16:53 #2
Reelt udgået, der er jeg ikke enig da jeg ikke skal længere end til min nabo for at finde en alm fastnettelefon.
Men teoretisk udgået, tjoo så er vi delvist enige.

Forslaget fra TDC (med alle 3 ting) er måske en fordel den dag du vil sælge huset.
Evt en kombination.
Avatar billede sadolin1978 Novice
19. juli 2013 - 17:57 #3
jeg ville lave en kombi. hvor du i de primære rum som eks. stuen har alle 3 stik og i andre rum kun har RJ45 samt antenne stik
Avatar billede claes57 Ekspert
19. juli 2013 - 18:32 #4
eller en let - træk det nødvendige (dit behov - glem fremtiden), og et par tomme rør til alle rum - så kan du altid senere trække nye kabler der - ingen ved jo, hvad der skal igennem om 20-30år.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
19. juli 2013 - 19:06 #5
Jeg er enig i kombinationen eller nødvendige + ekstra tomme rør er de bedste to løsninger.
(relativt få ender med at bo i huset i 20-30 år, uanset hvad nuværende planer er)
Avatar billede rusticolus Nybegynder
19. juli 2013 - 20:35 #6
Tak skal I have.
Jeg er nu stadig lidt forvirret.
TDC foreslog et RJ11 multistik og Comx foreslog et RJ45. Hvad er forskellen og hvad bruges hhv RJ11 og RJ45 til?

Og kan begge bruges på hhv. et coax-kabel og et lysleder-kabel?

Vh
Avatar billede chalde Seniormester
19. juli 2013 - 23:50 #7
Jeg ville til enhver tid foretrække et rj45 frem for et rj11, idet du bruge rj11 (med en omformer for ikke at skabe problemer) i et rj45 men ikke omvendt.

Rj11 bruges til tele mens rj45 bruges til netværk. Rj11 har færre ledere.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. juli 2013 - 10:01 #8
Jeg vil ikke gå ind i dit valg af stik som sådan.
Blot gøre obs på Comx jo er bedøvende ligeglad med om du kan ha en alm "gammeldags" fastnettelefon...

Faktisk vil det være en fordel for dem at du ikke har den mulighed, så har de større chance for du ikke bliver TDC kunde med en alm. "gammeldags" fastnettelefon. ;-)
Altså skal du passe på når de udtaler sig ud fra at de gerne SELV vil score kunder/hindre kunder rykker til et konkurrerende sted.
(det gælder begge sider/omtalte firmaer)
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2013 - 10:34 #9
#8 Husk at vende den om ;)
Avatar billede NielsErikK Juniormester
20. juli 2013 - 16:34 #10
#8 Husk at vende den om ;)
#9 prøv at læse nederste linje i min post #8, så vil du netop se jeg vendte den om.  ;-)
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2013 - 21:23 #11
#10 Den var lige overset :)
Men alt andet lige, så vil rj45 give langt større muligheder end rj11, idet alt der bruger rj11 vil kunne bruge rj45, ikke omvendt (men en TDC tekniker vil nok fnyse af det hvis han ser det og sige det er på egen hånd derfra).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juli 2013 - 09:06 #12
#11 Bare ok (du fik overset) :-)
Du har nok ret i han fnyser, men det må han jo om, jeg er ihf enig med dig.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juli 2013 - 09:08 #13
(man skal dog sørge for at også alm tlf bliver mulig i rj45 stikket, ikke noget med at undvære "unødvendige" ledere)
Avatar billede rusticolus Nybegynder
21. juli 2013 - 15:32 #14
Jeg kan forstå at RJ45 anbefales.
Hvad er erfaringerne med at føre fibernet ind i huset og at bruge internet, tv og telefon på det?

Jeg har hørt at forbindelsen kan være lidt ustabil, men hvor omfattende er det?

Vh
Avatar billede NielsErikK Juniormester
21. juli 2013 - 18:42 #15
Fiber giver bedre hastigheder end ADSL, særligt på upload siden.
Jeg har ikke kendskab til fiber skulle være specielt ustabilt, men også begrænset erfaring med det da jeg DESVÆRRE ikke selv har det.

Selv din ADSL ender med at kører gennem fiber når din data skal gennem din udbyders net (fra nærmeste telefoncentral/skab), der er kobber alt alt for langsomt til at håndtere så store datamængder.
Avatar billede puren Ekspert
28. juli 2013 - 13:47 #16
lads os lige holde tinge adskilt..

internet... RJ45 for så kan du køre gigabit

tv.. skal det være uden settop box skal du have et coaxial kable med rundt også og en leverandør som yousee

tv fra TDC (hometrio), waoo og fullrate der er sikket andre så for du settop boxe
Avatar billede puren Ekspert
28. juli 2013 - 13:50 #17
men ellers få din elinstallatør til at ligge alle kabler i rør som går lodret fra dåsen og til loftet så kan man altid ændre inholdet i røret
Avatar billede puren Ekspert
06. august 2013 - 16:08 #18
lukketid??
Avatar billede rusticolus Nybegynder
11. oktober 2013 - 10:47 #19
Hov havde overset at jeg ikke havde lukket spørgsmålet. Kan I ikke sende nogle svar, så deler i pointene. I har alle kommet med gode svar.
TAK.

Vh