Avatar billede LS-Falster Juniormester
22. juli 2013 - 13:17 Der er 3 kommentarer

Dropdown-liste med autotekster, som indsættes automatisk, når man har valgt fra listen

Hej

Jeg har fundet følgende kode til at lave en dropdown-liste:

<select>
    <option>1</option>
    <option>2</option>
    <option>3</option>
</select>

Er det muligt at få udbygget koden, så der kommer en automatisk tekst, afhængig af det valg, som man foretager?

Eksempel:
Vælges "1" fra listen, kommer teksten "Du har valgt tekst 1"
Vælges "2" fra listen, kommer teksten "Du har valgt tekst 2"
Vælges "3" fra listen, kommer teksten "Du har valgt tekst 3"
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
22. juli 2013 - 15:38 #1
Du kan prøve dette:
<p id="p1"></p>
        <select onchange="document.getElementById('p1').innerHTML = this.options.item(this.options.selectedIndex).innerHTML;">
            <option>1</option>
            <option>2</option>
            <option>3</option>
        </select>
Avatar billede LS-Falster Juniormester
24. juli 2013 - 15:25 #2
Det fungerer desværre ikke, sådan som jeg har forestillet mig. Når jeg bruger din løsning og vælger "1" fra listen, gentages tallet ovenover dropdownlisten.

Jeg er interesseret i, at man kan skrive en tekst, som dukker op, når man vælger "1" fra listen, fx. "Du har valgt kursus 1..."
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
24. juli 2013 - 20:33 #3
Det jeg har skrevet er et eksempel, så du kan vise det nadagtit som du vil.

Det jeg viste i eksempelet var at du skulle skrive document.getElementById('p1').innerHTML = this.options.item(this.options.selectedIndex).innerHTML; for af få værdien og bruge onchange eventet.