Avatar billede niklask Nybegynder
25. juli 2013 - 09:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vandskade i lejlighed

Hej Eksperten.

Jeg bor til leje hos en privat udlejer, og for godt og vel en måned siden kom der vandskade i køkkenet. Grunden til vandskaden var et hul i et vandrør.

Jeg har nu stået uden køkken og varmt vand i en måned. Kan det godt passe at jeg skal betale fuld husleje, for at bo i en lejlighed uden køkken?

På forhånd tak.
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. juli 2013 - 09:44 #1
Nej, du burde få en reduceret husleje.
Avatar billede finb Ekspert
25. juli 2013 - 10:56 #2
Nej, spørg LLO.dk
hvor meget fradrag du kan kræve,
eller tilbagehold selv et rimeligt beløb
med rekommanderet brev til udlejer.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 17:55 #3
#2

eller tilbagehold selv et rimeligt beløb
med rekommanderet brev til udlejer.

Det mener jeg er et dårligt forslag!
Jeg mener nemlig det vil give udlejer ret til at smide folk ud, grundet misligholdelse af kontrakten.

Jeg mener absolut ikke du blot selv kan afgøre hvad der er rimeligt og selv tilbageholde det.

At kontakte LLO eller søge på deres site, vil derimod være et godt råd.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 18:10 #4
Jeg vil tro vi skal over i § 49 stk 1, 3 og 4.
Derfor taler vi om tilbagebetaling og ikke om at tilbageholde leje.

§ 49. Er lejen væsentligt højere end det lejedes værdi, kan lejeren forlange lejen nedsat til et beløb, der er rimeligt under hensyn hertil. Ved vurdering af lejen og det lejedes værdi finder reglen i § 47, stk. 1, tilsvarende anvendelse.

Stk. 2. Ved afgørelse efter stk. 1, skal der tages hensyn til de i § 47, stk. 2, nævnte omstændigheder.

Stk. 3. Nedsættes lejen efter stk. 1, kan lejeren kræve det for meget betalte tilbagebetalt.

Stk. 4. Sag om nedsættelse af lejen skal indbringes inden 1 år efter det tidspunkt, lejen eller den forhøjede leje første gang skal betales.

§ 47, stk. 1 er her ikke relevant.
Citat kun fordi den er nævnt.

§ 47. Er lejen væsentlig lavere end det lejedes værdi, kan udlejeren under iagttagelse af § 66 forlange lejen forhøjet til det beløb, der er rimeligt under hensyn hertil. Ved vurderingen af lejen og det lejedes værdi ses der bort fra:

a) lejeforhøjelser efter §§ 58, stk. 3, og 62 b og forbedringer efter §§ 46 a, stk. 3, og 62 b,

b) lejeforhøjelser efter § 63 b og forbedringer, der er udført for beløb omfattet af § 63 a,

c) lejeforhøjelser og forbedringer efter § 53 i lov om sanering og efter § 60 i lov om byfornyelse og boligforbedring, jf. lovbekendtgørelse nr. 658 af 11. august 1993,

d) lejeforhøjelse og forbedringer efter § 60, stk. 3-6, i lov om byfornyelse og boligforbedringer,

e) lejeforhøjelse og forbedringer efter lov om byfornyelse,

f) lejeforhøjelser uden fradrag af tilskud og forbedringsarbejder med hertil knyttede nødvendige følgearbejder efter lov om privat byfornyelse, og

g) forbedringer, som lejeren har udført for egen regning med udlejerens tilladelse.

Ved den første lejefastsættelse for forbedringer, hvortil der er ydet støtte efter lov om sanering eller lov om byfornyelse og boligforbedring, finder reglen i litra c dog ikke anvendelse.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
25. juli 2013 - 18:14 #5
(Jeg forudsætter at lejen er rimelig under normale omstændigheder og at den derfor vil være for høj, når ikke hele lejemålet er til fuld rådighed)
Avatar billede niklask Nybegynder
23. september 2013 - 08:56 #6
Udlejer tog kontakten til min forskring og de betalte alt tilbage, undtagen forbruget.