Avatar billede Slettet bruger
04. august 2013 - 08:05 Der er 13 kommentarer

ang. reparation af bærbar pc.

Hej Eksperter.

Jeg går her og skal have sendt min bærbar pc ind reparation eftersom den er brudt sammen. Dog ville jeg lige hører jer ang. om hvis evt. sælger ikke kan reparere pc'en selv, skal den så sendes videre til producenten eller skal de være i stand til, at tilbyde mig et ligende produkt som det jeg havde før hvis det vise sig, at de ikke kan lave den. Der er stadig garanti på selve bærbaren.

Hilsen Mathias
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 08:53 #1
Sælger har ret til at reparere den inden for "rimelig" tid.

Du har intet at skulle ha sagt vedrørende om han selv foretager reparation eller han sender den til en tredje part.

Kan sælger (eller dem han sender til) ikke lave den, så har du krav på at få samme (i visse tilfælde et tilsvarende) produkt.
Din garanti vil så starte forfra, ud fra det tidspunkt du får dit erstatningsprodukt.

Sælger KAN også vælge at give dig det fulde beløb retur (inden for reglerne om; hvis det er umuligt eller urimeligt dyrt at fremskaffe et erstatningsprodukt).

Efter 2-3 forgæves reparationsforsøg, så vil du have ret til at hæve handlen (få pengene tilbage).
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 08:58 #2
Husker jeg rigtig, så er der faldet afgørelser om at op til ca 8 uger er "rimelig" tid vedrørende computere, samt afgørelser om at 4-6 måneder er uden for "rimelig" tid.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 09:04 #3
PS.
Husk backup at evt vigtige ting på din harddisk inden du indlevere pcen.
Sælger formatere eller udskifter den måske.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2013 - 09:12 #4
NielsErikK jeg har fået taget back-up af alle mine dokumenter osv.
Tror du sælger evt. kunne finde på og sige: "vi kunne ikke reparer pc'en" og hvor de efterfølgende beder mig selv om, at sende den indtil producenten? i dette tilfælde er producenten ASUS.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 09:33 #5
Normalt vil det være sælgers problem at evt sende den videre.

Jeg kender kun til Aldi som beder kunderne sende den direkte til deres reparationsafdeling (husker ikke om det er en intern eller ekstern reparatør).
De oplyser det inden køb (hvis man er opmærksom) og nok derfor de kan slippe af sted med det.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 09:34 #6
PS. De sender den næppe til ASUS, men til et stort reparationsværksted, så fremt den sendes videre.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 09:37 #7
Når din sælger først har modtaget den til reparation, så er jeg ret sikker på du ikke selv bedes sende den videre.
Avatar billede Slettet bruger
04. august 2013 - 11:00 #8
ok lyder super :)
Sælger fortalte mig, at reparationen kunne forgår på to måder.

1: sende den ind til sælger

2: sende den ind til ASUS's værksted i Sverige.
Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
04. august 2013 - 12:55 #9
For at få styr på de løse ender herinde:

Der er forskel på garanti og reklamationsret.

Garanti er en service producenten eller sælgeren tilbyder, men er ikke forpligtet til dette.

Reklamationsret er, som ordet antyder, reklamation. Reklamationsretten er gældende i 2 år fra købsdato, og kan hverken forkortes eller forlænges. Kan dog "forlænges" af en garanti.

Hvis din computer er brudt sammen, hvor det ikke var din fejl, har du ret til tre ting:

Få repareret computeren.
Få et tilsvarende (ikke ældre) produkt.
Ophæve købet.

Vælger du at ophæve købet eller få et tilsvarende produkt, kan sælger med rette afvise dette hvis han hellere vil sende den til reparation. I det tilfælde skal sælgeren dog nøje vise dig at det vil være billigere for ham at reparere den, fremfor at give dig enten en ny computer, eller ophæve købet. Dette må sælger ikke bruge flere dage på at få lavet. Udregningen skal laves med det samme og vises mens du er i butikken. Sælgeren må altså heller ikke overveje eller undersøge sagen of bede dig komme igen dagen efter fx

Når din computer skal til reparation skal det ske inden for rimelig tid (umiddelbart plejer dette at være 14 dage - ikke arbejdsdage).

Nu er der 2 muligheder:

Hvis computeren kommer hjem og ikke er repareret kan du med rette gå ind og kræve dine penge retur. Men da reglerne ikke er helt klare på dette punkt kan sælger igen sende den ind til reparation. Hvis den herefter stadig ikke virker skal du have dine penge retur.

Hvis computeren er repareret og virker fint, skal du dog stadig gemme dine beviser på at den har været til reparation. Hvis problemet senere skulle optræde er dette dit bevis hvis du efter utallige reparationer vil have dine penge retur.

Husk altid en postkvittering eller Track & Trace-nummer, så du har bevis på at varen er afsendt.

Send aldrig originalkvitteringen sammen med produktet. Hvis sælger skal udbetale pengene kan de dog kræve kvitteringen afsendt - send den som rekommanderet brev. Så kan du se lige præcis hvem der tog imod den. Ellers kan firmaet bruge den "undskyldning" at de ikke har modtaget kvitteringen - og du har hermed ikke ret til dine penge.

Hilsen en der har været en sag hvor sælger ikke overholdt Købeloven.
Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
04. august 2013 - 12:57 #10
Nå ja, jeg glemte to ting.

Hvis sælger vil have at du sender den ind skal du bede om enten penge til posten, eller en postlabel. Du skal ikke betale for at sende varen.

Hvis sælger kræver at den skal pakkes forsvarligt ind skal sælger fremsende en kasse den kan være i, som er forsvarlig i sælgers øjne.

Postkvittering og rekommanderet brev må du selv afholde udgifter for. Men tro mig. Det er pengene værd.
Avatar billede NielsErikK Juniormester
04. august 2013 - 14:21 #11
Dette må sælger ikke bruge flere dage på at få lavet. Udregningen skal laves med det samme og vises mens du er i butikken. Sælgeren må altså heller ikke overveje eller undersøge sagen of bede dig komme igen dagen efter fx
Pjat med dig, vil du lige finde anerkendt kilder på det.
(Jeg kan nemlig nemt det modsatte, men det er jo din påstand)

Når din computer skal til reparation skal det ske inden for rimelig tid (umiddelbart plejer dette at være 14 dage - ikke arbejdsdage).
Pjat med dig, vil du lige finde anerkendt kilder på det.
(Jeg kan nemlig nemt det modsatte, men det er jo din påstand)

Hvis computeren kommer hjem og ikke er repareret kan du med rette gå ind og kræve dine penge retur.
Pjat med dig, det er jo derfor du må forsætte med...
Men da reglerne ikke er helt klare på dette punkt kan sælger igen sende den ind til reparation. Hvis den herefter stadig ikke virker skal du have dine penge retur.
Nu nærmer du dig fakta/sandheden, som jeg skrev har sælger 2-3 forsøg, op til 3 fordi en pc anses for at være en kompliceret vare.
Avatar billede KaptajnVom Nybegynder
05. august 2013 - 10:45 #12
Hej NielsErik,

Som svar i kronologisk rækkefølge:

1. Ja, du har fuldstændig ret. Afvejningen skal ske igen inden for rimelig tid. Hvordan man tolker dette kommer an på den enkelte sag. Konkurrence- og forbrugerstyrelsen vil dog mene at afvejningen kan og bør ske hurtigt, og derfor vil man næppe opleve dette. Som regel er det også meget billigere. Lad os sige computeren koster 4000 for sælgeren. Reparation koster 600. Så er det jo hurtigt regnet ud.

2. "Som udgangspunkt er "rimelig tid" op til nogle få uger, men sælger har i nogle tilfælde ret til at bruge længere tid." og hvis vi læser videre på forbrug.dk "Nogle typiske eksempler på, hvornår sælger kan bruge mere end et par uger på afhjælpning eller ombytning:" (herefter er der en liste). Altså et par uger: et par =) 2 = 2 uger.

3. Du har altid din ret til at gå ind og kræve pengene retur for en vare, men som Købeloven foreskriver kan sælgeren afvise dette og referere til sine forsøg. Du kan også kræve en ombytning, men det kan sælger også afvise. Jeg er dog ret sikker på at hvis du sender en vare ind til reparation 2 gange og den hverken bliver repareret første eller anden gang, så vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen give ret i at den ikke skal sendes ind en tredje gang.

Mvh
KaptajnVom
Avatar billede Slettet bruger
05. august 2013 - 12:24 #13
NielsErikK og KaptajnVom tusind tak for de gode råd og den gode information, så er man også godt klædt på til næste gang jeg skal sende noget af til rep. Nu håber jeg på det bedste når jeg sender den af sted.

Mvh. Mathias :)