Avatar billede okjk Novice
27. august 2013 - 14:55 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ny harddisk

Jeg vil gerne skifte min HD som er tre år og noget langsom.
Har læst lidt om ssd og sshd men er i tvivl om min maskine kan udnytte de muligheder disse diske giver med hensyn til hastighed.
Umiddelbart tiltaler det mig mest med sådan en hybriddisk sshd på grund af pris og lagermulighed.
Jeg er i tvivl om hvilke informationer om min maskine jeg skal nævne, da det ikke lige er en af mine spidskompetencer det her IT. Så her er lidt.
Intel Greenpower office - Intel Core i3-540  2x3,06 Ghz
Mb 1156 Gigabyte h55m-s2h
ram-ddr3-1333 Kingston 2 GB - to stk.
Håber det rækker.
På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2013 - 18:46 #1
Din HDD er 3 år og noget langsom. Ok, men det kan jo skyldes, at windows er "sovset ind" i gamle filer, som ikke længere bruges, at dine programmer ikke er opdateret, plus manglende defragmentering?
En nyinstallation kunne måske hjælpe? Og hvis det er en 64bit windows, kan 2GB ram måske også hjælpe? Hvis det er 32 bit vil yderligere 2GB ram i alt give en ydelse på i alt 3.2 GB.
Du kan blive skuffet over en SSD HDD. Den starter hurtigere op, men det er et spørgsmål, om du mærker det under normalt arbejde?
Men der skulle ikke være noget i vejen med at indsætte en SSD disk.
Avatar billede okjk Novice
27. august 2013 - 19:05 #2
Ja der er nok ikke nogen tvivl om at der har sat sig forskelligt "fnug i filteret" med tiden tanken var at lave en nyinstallation ved samme lejlighed som evt skift af HD - og her har jeg læst mig til at det skulle være den bedste enkelt opgradering.
Jeg var dog også interesseret i at høre lidt om det nu er bedst med ssd eller sshd (hybrid).
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2013 - 21:31 #3
En opgradering? Til hvad? En hybrid HDD, det er noget man bruger for at spare penge. Så har man windows på SSD delen og resten på Sata delen.
Avatar billede okjk Novice
28. august 2013 - 06:20 #4
Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvor du vil hen med den kommentar - er der noget galt med at ville spare penge eller hvad. Mit spørgsmål drejer sig om hvorvidt det kan lade sig gøre på den maskine jeg har forsøgt at beskrive og om hvad der er bedst sdd eller sshd.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2013 - 13:35 #5
Det var bare en beskrivelse af hvorfor man laver hybrid diske, ikke en opfordring til at købe noget bestemt. Rent teknisk vil det køre udmærket med en hybrid. Windows og mindre pro på SSD delen, og så større prog på Sata delen.
Det er dog væsenligt, om det er en bærbar eller en stationær.
En SSD disk bruger mindre strøm, og nok så væsenlig, den tåler meget mere fysisk end en mekanisk disk, som jo ikke tåler ret meget før læsearmen tager skade. Men uanset hvad du vælger, så husk, at slå automatisk defragmentering fra i windows, fordi SSD diske tager skade af defragmentering. De bliver slet ikke fragmenteret.
Avatar billede okjk Novice
28. august 2013 - 15:01 #6
Der er tale om en stationær.
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2013 - 15:17 #7
Ja så kan du jo sagtens vælge en hybrid, eller en lille SSD og så formatere den gamle disk og bruge den samtidig til større ting.
Avatar billede okjk Novice
28. august 2013 - 15:25 #8
Ok - hvis du lægger et smider jeg point og kan lukke spørgsmålet
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2013 - 15:33 #9
Tak, men jeg samler ikke på point, du lukker bare selv:)
Avatar billede okjk Novice
28. august 2013 - 15:58 #10
er besvaret
Avatar billede okjk Novice
26. september 2013 - 13:35 #11
Så er der svaret igen.