Avatar billede Mads Nybegynder
27. august 2013 - 20:43 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Setup med retningsbestemt antenne

Hus A har en internetforbindelse, som skal deles med Hus B som ligger ca. 200 meter væk.

Jeg har fundet frem til at jeg skulle kunne bruge følgende udstyr som jeg har planer om at sætte på Hus A;
Acces Point:
http://www.tp-link.com/lk/products/details/?categoryid=242&model=TL-WA701ND

Antenne:
http://www.tp-link.com/en/products/details/?model=TL-ANT2414A#spec

Kan jeg nøjes med det?
Burde jeg med dette kunne sidde med min bærbare computer og surfe på nettet osv.?

Eller skal jeg have et sæt magen til i Hus B også?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. august 2013 - 20:48 #1
Hej.

  Et sæt i hver ende, så kan du komme i luften.
  Men... vær lige sikker på at din ISP vil acceptere, at du deler din forbindelse. Opdages det, og er i strid med retningslinjerne, klipper de internetforbindelsen i bedste fald og sender en regning i halen af det i værste fald.

De bedste hilsner
Avatar billede Mads Nybegynder
27. august 2013 - 21:39 #2
Hvis man ser på dataarket her
http://www.tp-link.com/Resources/document/TL-ANT2414A_V1_Datasheet.zip

Ser det ud til, at man skal bruge to forskellige modeller af antenner - en A og en B model.
Så vidt jeg kan se er den eneste forskel tilslutningsstikkene. Den ene bruger N hun-stik og den anden RP-SMA. Hvorfor det?

Og i den ene ende skal man bruge et "pigtail" kabel som for mig bare ligner en omformer fra RP-SMA til N hun-stik?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. august 2013 - 21:42 #3
Du skal bruge præcist det samme setup i begge ender. Antennen skal nok købes uden kabel, hvor du så får en lokal elektriker eller radioamatør til at lave kablet imellem AP og antennen.
Avatar billede Mads Nybegynder
27. august 2013 - 22:00 #4
Okay, men hvorfor mon de så skriver noget andet i dataarket?
Er TP-links kabel ikke godt nok?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. august 2013 - 08:18 #5
A-modellerne er til indendørs, B-modellerne er til udendørs. Og med 200m imellem, antager jeg at du vil placere dem højt og frit. Også skal de det, så er de kabler, du snakker om her, jo. Ikke lange nok....
Derfor! ;-)
Avatar billede Mads Nybegynder
28. august 2013 - 20:16 #6
Ahh, dér var forskellen :-)
Men hvordan bruger jeg netforbindelsen trådløst i den anden ende?
Altså hvordan kobler jeg en PC på uden kabel?
Kan jeg mon sætte den op til repeater, og kan jeg nå signalet i huset, nu hvor den er retningsbestemt?

Er det måske bedre at købe et AP/router med to antenner i modtager-enden. Og bruge den lille standard antenne til udsendelse af signal i huset og den anden antenneindgang til modtagelse af signal fra hus A?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
28. august 2013 - 21:20 #7
Du kan jo enten vælge et AP med to antennetilslutninger og lade det køre som repeater - alternativet er et AP mere med kabel op til det, der laver distance-forbindelsen. Du vil muligvis opleve en smule lag, hvis du spiller; til surf, download og streaming vil det gøre ganske glimrende.
Avatar billede Mads Nybegynder
28. august 2013 - 22:42 #8
Tak, CRKrogh! Vil du ikke komme med et svar? :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
29. august 2013 - 16:27 #9
Joda - og god vind med projektet.
Avatar billede Mads Nybegynder
30. august 2013 - 17:25 #10
Tak for hjælpen ;-)