Avatar billede Amby87 Nybegynder
10. september 2013 - 22:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Makro til at gemme det aktive ark med navn fra bestemt celle

Hej

Jeg vil i mit regneark, lave en makro som gemmer mit aktive ark som pdf. pdf-filen skal gemmes i det navn jeg har stående i A10. Jeg er indtil videre kommet frem til følgende makro:

Sub gem_pdf()
'
' gem_pdf Makro
'

    ActiveWorkbook.SaveAs Filename:= _
        "Macintosh HD:Users:jakobostergaard:Dropbox:test_01.pdf", FileFormat:=xlPDF, _
        PublishOption:=xlSheet
End Sub

Den gemmer pdf'en det sted jeg gerne vil, men navnet er test_01. Hvad skal jeg skrive for at den vælger beskrivelsen i A10?

Jeg bruger excel 2011 til mac.
Avatar billede Loaduce Nybegynder
11. september 2013 - 11:48 #1
Prøv med den her:

Sub gemmefunk()

  nr = [Ark1!A10]
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Dokumenter\" & nr & ".pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True
End Sub

Du skal bare sørge for at rette stien så den passer og at arket hedder Ark1.

Dette er dog lavet i Excel 2010 til PC.
Avatar billede Amby87 Nybegynder
11. september 2013 - 18:48 #2
Det kan jeg ikke få til at virke. Den siger "fejl på kørselstidspunktet 13. Typerne passer ikke sammen".

Ved ikke om det er fordi den er lavet i 2010
Avatar billede Loaduce Nybegynder
12. september 2013 - 13:39 #3
Hmm.. Det skal jeg ikke kunne sige. Har du skiftet stien osv. sådan at det passer med dine drev.
Avatar billede Amby87 Nybegynder
12. september 2013 - 16:42 #4
Jeg er kommet så langt at jeg godt kan få den til at generere en pdf, og gemme den det sted på min HDD, jeg gerne vil. Nu mangler jeg bare navngivningen af filen. Den gemmer den i navnet Ark1, når jeg indsætter din makro. Så der er noget med den syntax den ikke kan forstå.
Avatar billede Amby87 Nybegynder
12. september 2013 - 17:07 #5
Jeg har fået det til at virke:-) Nu mangler jeg bare at den kun gemmer side 1? Kan det skrives ind i makroen?
Avatar billede Michael Salling Praktikant
16. oktober 2018 - 10:22 #6
Hejsa
Jeg har brug for næsten det samme.
Jeg er ved at lave en reklamations rapport der skal kunne åbnes af alle og gemmes på fælles drev med et unikt nummer der står i felt B8
Filen skal gemmes som excel med aktive makroer (xlsm)
Jeg har brugt den løsning der er nævnt i denne tråd

Sub gemmefunk()

  nr = [Ark1!A10]
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:= _
        "C:\Dokumenter\" & nr & ".pdf", Quality:=xlQualityStandard, _
        IncludeDocProperties:=True, IgnorePrintAreas:=False, OpenAfterPublish:= _
        True
End Sub

Jeg har ændret Type:=xlTypePDF til Type:=xlTypexlsm og stien til  C:\Dokumenter\" & nr & ".xlsm

Men den gemmer stadig som PDF fil.
Nogen der kan hjælpe mig så den gemmer som excel ark