Avatar billede catu Nybegynder
11. september 2013 - 17:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Grammatik-genkendelse i C#/ASP.NET

Jeg er ved at udvikle en testløsning, hvor man blandt ander skal kunne teste elevers grammatiske færdigheder.

Fx ønsker jeg at skrive en tekst som "Vidner beretter om kraftig røg og flammer fra taget, men brandvæsnet har endnu ikke fået tilbagemeldinger fra brandfolkene på stedet og kan derfor endnu ikke sige, hvor omfattende branden er"

Så er det meningen at jeg skal kunne præsentere teksten på flere måder

1. Teksten vises hvor 4-5 ord er pillet ud, og eleven skal kunne indsætte de rigtige ord. Det tror jeg godt jeg kan finde ud af

2. Teksten vises, hvor alle navneord er pillet ud.

Det sidste kræver jo en eller anden form for dansk grammatik genkendelse. Er der nogen herinde der kender til noget grammatik genkendelse jeg kan bruge.
Avatar billede catu Nybegynder
11. september 2013 - 17:29 #1
Det kunne også være at jeg ville lave en metode der talte antallet af verber i en sætning, som eleven så skulle gætte
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2013 - 17:30 #2
Jeg tror at den praktiske vej frem er en liste med navneord.

Ja der er ord som baade kan vaere navneord og andet, men en aegte sproglig analyse af saetninger er en vanskelig opgave.
Avatar billede anri Novice
11. september 2013 - 21:29 #3
Man kunne jo lave 2 opgaver i en.
Den ene opgave gik ud på at eleven skal vælge hvad der er navneord, udsagnsord etc. I en sætning. Resultatet fra den opgave kunne du så bruge til at lave en database over hvilke ord der er hvad, og bruge den til at pille ordene ud af samme sætning og dermed lave den opgave du forespørger på.

Selvfølgelig kan eleverne også udpege de forkerte ord,men hvis nu man f.eks. Antager at hvis 90 af eleverne har udpeget et ord som navneord, så må det passe.
Avatar billede softspot Forsker
15. september 2013 - 15:54 #4
Alt efter hvor seriøst dit projekt er, kunne du måske overveje at kontakte et af de ordbogssites der eksisterer på nettet og høre om du kan få lov til at købe et udtræk af deres ordbog. Det kunne i det mindste spare dig for en del arbejde med at indsamle og/eller registrere ord.

http://ordnet.dk/
http://www.ordbogen.com/
http://www.ddoo.dk/

Du kan nok selv finde et hav, hvis du udfordrer Google :-)
Avatar billede catu Nybegynder
24. april 2014 - 17:33 #5
Lukker