Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2013 - 16:33 Der er 3 kommentarer

Afhængigheder mellem tabeller eller hvordan gør jeg det lettest

Hej

Jeg roder lidt med en database der skal lette mit arbejde. Jeg har et problem som formentligt er ret let at løse. Jeg kan bare ikke få hul på det.

Jeg har et spørgsmål til hvordan man bygger det op og hvordan man gør det rigtigst.

Min database skal bruge følgende felter:
- RUM
- REOL
- HYLDE
- KASSE

Udfordringen er lidt dobbelt....
Hvis RUM er M kan jeg kun vælge REOL X, Y, Z (og ikke ABC)
Hvis RUM er M & REOL er  kan jeg kun vælge HYLDE H, I, J
osv. osv.

Jeg regner med at lave det med dropdown bokse, men hvordan gøres det lettest?

Mvh Jesper
Avatar billede keysersoze Guru
23. september 2013 - 19:58 #1
Lav mange-til-mange relationer mellem dine tabeller og hvori du lægger dine mulige sammenhænge.

RUM
id
navn

REOL
id
navn

RUMREOL
reolid
rumid
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. september 2013 - 21:31 #2
Så hvis jeg i:

RUM
ID    NAVN
1      M1
2      M2
3      M4

REOL
ID    NAVN
1      1-2
2      1-3
3      1-4
4      2-2
5      2-3
6      2-4

RUMREOL
REOLID RUMID
1      1
2      1
3      1
4      1
1      2
2      2
3      2
4      2
5      2
6      2
1      3
2      3
3      3
4      3
5      3
6      3

Men hvordan får jeg så det i min dropdown?
Og jeg vil jo gerne have en dropdown for Rum og en for Reol?
Avatar billede keysersoze Guru
24. september 2013 - 20:49 #3
Det er mange år siden jeg har arbejdet i Access så hvordan du får fyldt din dropdown tør jeg ikke sige. Men overvej evt at investere i et hæfte omkring Access fra IDG - de er billige og forklarer rimelig omkring normalisering og opbygning af applikationer.