Avatar billede gummimand Nybegynder
03. oktober 2013 - 15:28 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

6V radio i en 12V bil

Hej

Jeg har  bygget min gamle US bil om til 12V fra 6V. Nu har jeg så det problem at radioen, en AM rørradio jeg meget gerne vil beholde, stadig kun bruger 6V. Jeg har målt på den, den bruger et sted mellem 10A og 15A.

Er der nogen der kender en måde at laver 12V om til 6V?

Mvh
Avatar billede poko1 Ekspert
03. oktober 2013 - 16:19 #1
Avatar billede poko1 Ekspert
03. oktober 2013 - 16:20 #2
Fejl kan ikke trække en rørradio
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2013 - 18:12 #4
Så også på en side, at der fandtes batterier, hvor der er både 12 og 6 volt pol på batteriet. Kunne ikke lige finde en dansk side med et dog:
http://antiqueautobattery.com/accessories.html
Avatar billede sve80 Nybegynder
07. oktober 2013 - 17:57 #5
Hej Gummimand.

Havde det været en radio med lavt strømforbrug, ville jeg anbefale en standard 12/6V regulator, som kan købes ved professionelle elektronikforretninger. Men problemet er det store forbrug (10-15A), hvilket gør regulatoren dels dyr og dels varmeudviklende. Varmeudviklingen er et problem, idet man i en hvilken som helst bil (og i særlig grad en ældre én af slagsen) ikke ønsker at spilde strøm på varme. Dels belaster det generator og brændstofforbrug, og dels risikerer du at batteriet pludseligt er fladt såfremt du overbelaster dit system.

Min klare anbefaling skal være en af følgende to løsninger:

1. Anskaffe et 12V-batteri med både 6 og 12V udtag, eller
2. Udskifte dit eksisterende 12V-batteri med to 6V-batterier i seriekobling

Ved begge løsninger har du både et 6 og 12V udtag med masser af strøm i, uden at spilde så meget som en milliwatt på unødvendig varme etc.

Bemærk i løsning 2 at 6V 10Ah + 6V 10Ah = 12V 10Ah (ikke 12V 20Ah!!!).

Held og lykke med projektet.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2013 - 18:06 #6
#5  1 løsningen har jeg jo så også med i #4 (dog uden at lægge det som svar).
Kender du et sted i dk de kan erhverves?
Avatar billede sve80 Nybegynder
07. oktober 2013 - 18:16 #7
#6: Nej kan ikke på nettet finde en dansk side, hvor et sådant kan købes.

Jeg angav løsning 2 netop som årsag af, at løsning 1 - som du også foreslår - muligvis ikke let kan skaffes herhjemme.

Hvis løsning 1 vælges ville jeg starte med at forhøre mig ved forhandlere af brugte US-biler...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. oktober 2013 - 18:29 #8
Før i tiden var der jo synlige broer mellem cellerne på batteriet, og her kunne man meget nemt have lavet en forbindelse midt på batteriet. Har selv set det gjort for mange år siden.
Der er ingen tvivl om at battri med 2 spændinger havde været at foretrække, men skal man helt til Ohio for at få det, kan det måske blive problematisk med fragt mm.
Avatar billede gummimand Nybegynder
17. november 2013 - 18:52 #9
Sorry det tog så lang time - jeg fandt en dims, TOBSUN 100W DC-DC Converter In 12V/24V Out 6V 100W max, på Ebay. 300kr. alt inklusiv.

Den gør jobbet!

Tak for jeres henvendelse, de har været gode. Læg et svar, så deler jeg point lige.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2013 - 18:56 #10
ping