Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 09:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Brevfletning fjernelse af linjeskift

Hejsa :)

Jeg sidder med et lille brevflet, som irriterer mig voldsomt!

I mit brev, har jeg 11 afsnit, som kun skal med, såfremt det er relevant. Det styrer jeg via en if-sætning og en kolonne for hvert afsnit med et X, hvis den skal være aktiv og indsætte afsnit 1 og tom hvis der intet skal returneres.

De mange mellemrum er tilstede fordi afsnit 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 og 10 ikke er der, men hver gang de ikke er der, indsætter den et linjeskift!! :(

Jeg har prøvet at søge på google på alle mulige mærkelige strenge, men jeg kan ikke finde den som åbenbart er rigtig!

Er der nogen som kan hjælpe?

Eksempel:

Hvis fx der er et brev, hvor det kun er afsnit 1, 7 og 11 vil jeg gerne have det til at se således ud:

Hej NAVN

Afsnit 1

Afsnit 7

Afsnit 11

Mvh

Patrick

Med istedet kommer min til at se sådan her ud.

Hej NAVN

Afsnit 1

Afsnit 7

Afsnit 11

mvh

Patrick

--
08. oktober 2013 - 09:58 #1
Løsningen er at medtage linjeskiftene i dine IF-felter.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
08. oktober 2013 - 10:01 #2
Lav IF-felterne sådan, at afsnitstegnet i slutningen af afsnittet (det omvendte P) er inkluderet i feltet, dvs. den afsluttende feltklamme skal være efter afsnitstegnet. Slå formateringsmærker til (Ctrl+Shift+8), så du kan de alle tegn.
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 10:01 #3
Hvordan ser den så ud?

min sætning ser sådan her ud i afsnit 1

{ IF X = "X" "Afsnit 1." "" }
08. oktober 2013 - 10:07 #4
Et lille eksempel:

{IF {MERGEFIELD "afs01" = "X" "{MERGEFIELD "afsnit01"}
"}{IF {MERGEFIELD "afs02" = "X" "{MERGEFIELD "afsnit02"}
"}{IF {MERGEFIELD "afs03" = "X" "{MERGEFIELD "afsnit03"}
"}..... osv.

Der er således ingen linjeskift mellem feltkoderne - kun som en del af IF-koden.
08. oktober 2013 - 10:08 #5
{ IF X = "X" "Afsnit 1.
" "" }{ IF X2 = "X" "Afsnit 2.
" "" }{ IF X3 = "X" "Afsnit 3.
" "" }
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 10:16 #6
erikjuul: Men vil det så ikke betyde at der er risiko for, at man får et print med afsnit 2 til en der kun skal have afsnit 1 og 3?
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 10:28 #7
Altså lige nu ser det præcis således ud:

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_1_ændringer } = "X" "Afsnit 1" "" }

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_2_ændringer } = "X" "Afsnit 2" "" }

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_3_ændringer } = "X" "Afsnit 3" "" }

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_4_ændringer } = "X" "Afsnit 4" "" }

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_5_ændringer } = "X" "Afsnit 5" "" }

- Jeg kan ikke lige se hvad det er jeg gør forkert :(
08. oktober 2013 - 10:30 #8
NEJ!

Feltkodernes funktion er der ikke ændret på.
Er der sat kryds ved afsnit 1, udskrives afsnit 1 met afsluttende linjeskift.
Herefter fortsættes til test af om der er afkrydset for afsnit 2. Er der kryds udskrives afsnit 2 med afsluttende linjeskift - intet kryds resulterer i ingen handling.
08. oktober 2013 - 10:32 #9
{ IF { MERGEFIELD Afsnit_1_ændringer } = "X" "Afsnit 1
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_2_ændringer } = "X" "Afsnit 2
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_3_ændringer } = "X" "Afsnit 3
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_4_ændringer } = "X" "Afsnit 4
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_5_ændringer } = "X" "Afsnit 5
" "" }

Sådan skal det se ud.
Det er alle dine linjeskift udenfor IF-koderne, der ødelægger din opstilling.
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 10:43 #10
Årh for pokker, nu forstod jeg den! :D

Der er dog en lille ting nu, som er lidt kosmetisk, men stadig træls. Nu kører mine afsnit som de skal, med en undtagelse - Det er lidt det samme..

Hej NAVN

  Afsnit 3

Der laver den et mellemrum for hvert afsnit der ikke er tilstede.. :(
08. oktober 2013 - 11:02 #11
Sandsynligvis fordi du har lavet et mellemrum MELLEM IF-koderne.
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 11:07 #12
Lige nu ser det sådan her ud:

{ IF { MERGEFIELD Afsnit_1_ændringer } = "X" "Afsnit 1
Tekst tekst
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_2_ændringer } = "X" "Afsnit 2
tekst tekst
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_3_ændringer } = "X" "Afsnit 3
Tekst tekst
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_4_ændringer } = "X" "Afsnit 4
tekst tekst
" "" }{ IF { MERGEFIELD Afsnit_5_ændringer } = "X" "Afsnit 5
tekst tekst
" "" }

Grunden til mit linjeskift mellem "tekst tekst" og "Afsnit 5" er, at det skal stå på forskellige linjer.. men ellers har jeg det ud i en kører..
08. oktober 2013 - 11:19 #13
Som det ser ud her, er der ingen ekstra mellemrum nogen steder.

Linjeskift og mellemrum mellem "Afsnit X" og "tekst tekst" er jo i den del, der udskrives.

Det eneste sted, der kan opstå et problem med ekstra mellemrum, hvis afsnittet ikke skal medtages, er mellem IF-kodernes klammer og mellem anførselstegnene.
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 11:25 #14
Jeg prøver lige at slette dem! :) Jeg er lige ved at bygge brevet op fra ny, sæt jeg skulle have lavet en åndsvag fejl!
Avatar billede patrickpetersen Nybegynder
08. oktober 2013 - 12:31 #15
Smid et svar :D Det er skide godt nu!! Jeg fjernede mellemrum ved "" } og { IF

Så virker det! :)
08. oktober 2013 - 12:57 #16
Godt det lykkedes!