Avatar billede rnadal Novice
17. oktober 2013 - 14:34 Der er 18 kommentarer

Lyd fra tv til anlæg gennem HDMI

Om et par modtager jeg mit Samsung UE55F6500 tv. Jeg har fundet et vægophæng, hvor tv'et kommer til at sidde 8mm fra væggen. Dog kan dette måske ikke lade sig gøre pga. bagudrettede stik på tv'et (bl.a. audio udgangene).

Jeg vil derfor høre om det er muligt at benytte HDMI til at få lyden fra tv'et ud igennem min anlæg: Harman Kardon HS 250

Jeg har prøvet, med mit 5 år gamle Samsung LDC tv, og her virker det umiddelbart ikke. Har læst mig frem til at man skal benytte HDMI 1.4, hvilket det nye tv har. Men hvad med min receiver - understøtter den det?

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 14:45 #1
Du monterer jo bare stikket i audio out i tv inden du hænger det op, og tilslutter bagefter det til din forstærker.
Der bør være plads til at stikket sidder i medens det hænger i vægophænget.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 14:46 #2
Har lige hjulpet min søn med noget af det samme her da han flyttede ud.
Han har også en Samsung fladskærm.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 14:50 #3
Hmm
Bliver måske i tvivl, hvis det ser sådan ud bagfra:
http://www.tehnicavizuala.ro/images/UE55F6500_2.jpg
Avatar billede Blandy Praktikant
17. oktober 2013 - 15:47 #4
Du kan jo få vinkelet hdmi kabler.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 15:50 #5
Så vidt jeg kan se, har din Harman Kardon HS 250 kun HDMI output.

Og kun 8 mm afstand til væggen? Mit HDMI-kabel er ifølge skydelæren 7,5 mm tykt, så det giver ikke megen plads til andet end tilslutninger i siden af TV'et.

Løsningen ser umiddelbart ud til at være et nyt ophæng.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 16:17 #6
#5 Enig http://www.harmankardon.com/resources/Brands/harmankardon/Products/ProductRelatedDocuments/en-US/OwnersManual/om_hs_250_english_eu.pdf
Kan man ikke klodse beslaget lidt ud bare med en plade?
Der er jo også optisk udgang på tv og optisk indgang på forstærkeren så vidt jeg ser. Kunne denne ikke evt bruges?
Er der nogle der har kendskab med denne tilslutning?
Ellers bliver det vel noget a la dette her:
http://kortlink.dk/d2xf
Avatar billede rnadal Novice
17. oktober 2013 - 16:31 #7
@220661

Som billedet viser, så bliver det svært ja. Dog går HDMI udgangene ud i siden, så dette er ikke problemet. Så vidt jeg kan se, så er mit eneste problem at jeg SKAL bruge et audiostik (da I skriver at min forstærker ikke har HDMI input, som den åbenbart skal have).

Jeg har ikke købt vægopslaget endnu, men havde tænke på dette:

http://www.av-cables.dk/vaegbeslag-37-til-63-tommer/ultra-slim-vaegbeslag-til-40-63.html

Tror I det kan lade sig gøre? Ellers har jeg kigget på dette, hvor der er 15mm "luft" bagved fremfor de 8mm:

http://www.av-connection.dk/?PGr=4405&ML=545
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 16:39 #8
Når du ikke har købt det, så køb dog et hvor der er plads bagved. Om der er et par cm eller 3 luft mellem væg og tv kommer vel kun kølingen af tv til gode skulle jeg mene.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 17:00 #9
Belært af en hel del års erfaringer med den slags ville jeg ikke vælge noget med mindre end mindst 5 cm luft, selv om der også kan findes vinklede audiokabler. Selv med dem tvivler jeg stærkt på, at 15mm luft vil være nok.

Og er du 120% sikker på, du aldrig vil få brug for nogle af de bagudrettede tilslutninger?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 17:10 #10
Jeg er enig. Vi har herhjemmet en fladskærm der sidder på en arm man kan trække ud, og hvor er det dejligt når man skal pille med ledningerne bagpå.
Det ophæng min søn har er der også ca 4-5 cm plads bagved fladskærmen.
Avatar billede rnadal Novice
17. oktober 2013 - 17:46 #11
Jeg vil højst sandsynligt få brug for stikkene bagpå, da jeg skal have lyden fra tv'et ud i mit anlæg. Lige nu kører jeg almindelige "rød-hvid" kabel. Overvejer at købe et digitalt lydkabel - er dét det værd?

Kan godt være jeg skal overveje et ophæng med mere luft bagved. Har I nogle forslag til et fint ophæng til en fornuftig pris?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 18:06 #12
Hmm
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?f=19&t=29937
Der er en der har oprettet dette for 3 dage siden.
Det er ikke dig vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 18:21 #13
Jo det ser ud til det http://www.pokernet.dk/forum/vaegbeslag-til-samsung-tv.html

Jeg synes nu godt du kunne informere lidt om at du også søgte hjælp andre steder. Det havde været fair overfor dem som hjælper her
Avatar billede rnadal Novice
17. oktober 2013 - 19:03 #14
Er det ikke irrelevant, at jeg søger hjælp flere steder? Forsøger bare at få et svar på mine spørgsmål.
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 19:45 #15
#11.

"Digitalt lydkabel, er det det værd?"

Tjah, jeg tvivler meget på, du vil kunne høre nogen forskel i kvaliteten overhovedet, så længe kablet mellem TV og forstærker ikke er over 4-5 meter langt. Udover den længde kan begge former for kabler give problemer af forskellig slags, de fleste af dem dog ikke noget, du vil kunne mærke.

Der kunne have været en fordel med HDMI eller optisk kabel, hvis din Harman Kardon var en surroundforstærker, men den er "kun" 2.1, dvs. stereo. Se linket herunder:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090923215306AA3bhiO

Jeg kender ikke noget til TV-ophæng. Ophæng på vægge af andre genstande kender jeg derimod en hel del til, og essensen af den viden er: Vær 100% sikker på, at væg og ophæng kan holde til vægten, og husk på, at jo længere fra væggen, vægten befinder sig, jo større er faren for, at noget falder ned.
Avatar billede rnadal Novice
17. oktober 2013 - 19:55 #16
#15

Super input. Selve længden på kablet vil kun være omkring 2 meter, så går ikke udfra noget "går tabt". Jeg dropper digital kablet og fortsætter med de kabler, som hørte med. De skal så sidde bagpå tv'et, og dermed må jeg skaffe mig et ophæng, som har lidt mere luft bagud end de 8mm.

Linket virker desværre ikke. Lød ellers interessant. Kan du tjekke om det er det korrekte link?
Avatar billede milter Ekspert
17. oktober 2013 - 20:28 #17
Prøv en søgning på Google med ordene: "What is the advantage of Digital Audio (Fiber Optic) vs. Analog audio (RCA)?"

Resultatet fra answers.yahoo.com indeholder teksten.

Men 220661 har på mange måder ret. Hvis du havde fortalt os om og linket til dine spørgsmål der, kunne vi måske have godkendt/afvist nogle af forslagene der :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 22:39 #18
#17 Nemlig :-)