Avatar billede Hitman Praktikant
21. oktober 2013 - 13:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg Windows til at blive som nyt igen?

Hej eksperter,

Jeg har købt ny computer, og har derfor ryddet den gamle fuldstændig for filer jeg vil beholde.

Jeg vil gerne lave den fuldstændig som ny igen, hvor der bare ligger Windows og Office installeret.
Hvordan gør jeg nemmest det?

PS: evt. private filer gemt i diverse windows mapper, må også gerne slettes :)

På forhånd tak.

Mvh
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. oktober 2013 - 13:45 #1
Hvis du vil have en 'julerengøring' -så vil jeg anbefale Kill-disk.
Den renser harddisken totalt,i modsætning til format, som jo kun renser FAT'en (indholdsfortegnelsen)
Du kan hente Kill-disk frit på nettet,og der skal så laves en boot-diskette/CD, og kill-disk skal startes derfra.
Rengøringen kræver en del tid (flere timer ? ) afhængig af hd'ens størrelse.
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. oktober 2013 - 13:47 #2
Du kan få grundig forklaring på proceduren samtidig med hentning af
kill-disk.
Avatar billede Hitman Praktikant
21. oktober 2013 - 14:01 #3
Jeg kender godt til kill-disk, men så sletter den jo ALT - inkl. windows, office etc... ?
Avatar billede richardjensen Seniormester
21. oktober 2013 - 14:15 #4
Jeg vil gerne lave den fuldstændig som ny igen, hvor der bare ligger Windows og Office installeret.
Hvordan gør jeg nemmest det?

Deg forstod jeg som,du ville rense helt,- men du kan da redde hvad reddes skal,ved at flytte det til en anden HD eller CD/usb-nøgle.
Jeg ved ikke om der findes prg's,-der kan 'luge køkkenhaven' -
det er en sej omgang at klare det manuelt.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. oktober 2013 - 14:24 #5
Det letteste er helt klart at ryde disken, med killdisk

også installere windows og office igen bag efter.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. oktober 2013 - 14:25 #6
Med mindre det er en windows 8, den har en funktion til at gå tilbage som ny installeret - men hvordan og hvor godt det virker, det tør jeg ikke sige..
JEg ved kun at funktionen er der.
Avatar billede Hitman Praktikant
21. oktober 2013 - 14:31 #7
Ok, det lader til jeg må ud i en kill-disk.

Kan man egentlig slette systemgendannelsespunkterne, så man ikke bare kan bede computeren om at gendanne sig, til før jeg slettede alt. Her tænker jeg ikke på når jeg har brugt kill-disk, men som en løsning indtil jeg kører en kill-disk ?
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. oktober 2013 - 14:39 #8
Systemgendannelse gendanner så vidt jeg husker, ikke de filer du evt sletter osv.

Jeg mener den kun gendanner registerings database og system filer.
- http://pcsupport.about.com/od/termss/p/system-restore.htm

Men "sletter" du kun filer i windows, vil disse kunne recovers med diverse værktøjer, det erderfor man bruger kill disk, til at overskifte disken med data, typisk flere gange, dette gør det mere vanskeligt at genskabe tidligere filer.

en normal person vil ikke kunne genskabe dine filer efter et par overskivninger, det vil kræve meget. Men det er ikke umuligt.

Den eneste måde at sikkere sig 100% at de data man har haft før ikke kommer ud, er ved at ødelægge harddisken, også putte en ny harddisk i.
- Men igen det er ikke noget en almen mand bare lige gør.
Avatar billede Hitman Praktikant
21. oktober 2013 - 14:41 #9
Ok, men hvad gør man så ift Kill-disk, når man ikke har noget diskette drev?
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. oktober 2013 - 14:47 #10
Så laver du det som CD ;)
21. oktober 2013 - 14:50 #11
Du/I skal altid skrive under hvilket Styresystem det drejer sig om!
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, Win8, ... ?

---

Det skulle ikke være nødvendigt med en KILLDISK!
Under 100% Windows (gen)instalation vælger du bare "Nedlæg partion" -> "Opret partion" -> Formater -> ...

Jeg går ud fra at du har styr på
* Driver software
* WindowsUpdate / Servicepack mm.
* Sikkerhedsprogram + opdatering sf samme
* 3. parts tilbehørs programmer
* ...

Reservér >10 timer PC tid ... og hvis du HAR styr på ovennævnte ...
Avatar billede nyhuus Nybegynder
21. oktober 2013 - 15:11 #12
karise_larry: om det er nødvendigt eller ej med killdisk, det kommer jo an på hvor meget man vil beskytte sine data.

Hvis du "kun" formatere via windows, så er det meget simplet for en hver at genskabe de filer, der ikke er blevet overskrevet af selve windows installattionen, da en simpel windows formatering ikke overskriver de resterende filer på disken.
21. oktober 2013 - 15:28 #13
Ref #12: jo jo ... men en "virus" eller andet 'utøj' kan ikke bare dukke op af sig selv / automatisk efter en " simpel windows formatering" ...

Men hvis PC'en / Hardisken skal til 3. part (sælges ell. lign.), OG man vil sikre at evt. (egne) data ikke - med passende værktøj - kan genskabes ... jo så bør/skal der KILLDISK til ...