Avatar billede lyngh Nybegynder
31. oktober 2013 - 23:19 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ingen lyd i windows 8

Efter opgradering fra window xp til windows 8 har jeg ingen lyd på computeren. Der er et lille rødt kryds ved højttaler-ikonet nederst til højre på skærmen.

Computeren (stationær) har et Asrock AlivaSata2Glan motherbord med indbygget lyd (Realtek ALC888).

Har tjekket enhedshåndtering, hvor der under "Enheder til lyd, video og spil" findes en "AMD High Definition Audio Device", som tilsyneladende fungerer fint. Har dog mistanke om at den hører til grafikkortets hdmi-udgang (Radeon HD 6450).

Under systemenheder findes to "High Definition Audio-controller".

Den ene virker fint.

Den anden har et gult udråbstegn og under egenskaber står der "Enheden kan ikke starte (Kode 10).

Har forsøgt at opdatere driveren - men den siger bare at den nyeste er installeret. Har også prøvet at slette den, men den geninstalleres automatisk uden at det løser problemet.

Jeg har downloadet og installeret seneste udgave af Realtek High Definition Audio Codec fra Realteks hjemmesiden uden at det ændrede noget.

Nogen ideer?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. november 2013 - 13:29 #1
Hej og velkommen til.
Slimdrivers måske?
http://www.driverupdate.net/  (den gule til venstre som er gratis)
+ fin guide fra Poko1:  http://gratisupload.dk/vis/676841/
Avatar billede lyngh Nybegynder
01. november 2013 - 19:09 #2
tak, har lige forsøgt slimdrivers og fik opdateret et par drivere, men desværre ikke noget, der hjalp på lydproblemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2013 - 08:31 #3
Prøv at tjekke i din bios at den ikke står til at være deaktiveret.
Avatar billede lyngh Nybegynder
02. november 2013 - 15:01 #4
Har lige tjekket, og hd audio står som aktiveret i bios.

hmmm - måske er computeren bare for gammel til windows 8. Så ender det vel med at jeg må investere i nyt bundkort og cpu. eller måske bare et lydkort.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. november 2013 - 07:07 #5
Du burde kunne købe et pci lydkort og få det til at virke.
Jeg købte selv et for ikke så længe siden til min Win 7 maskine, da det interne stod af. Pris for dette var ca 200 kr.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2013 - 12:28 #6
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2013 - 12:29 #7
Fik ikke læst dit indlæg helt igennem !
Avatar billede lyngh Nybegynder
04. november 2013 - 20:54 #8
ok, det ser ud til at blive udgangen.
Avatar billede lyngh Nybegynder
04. november 2013 - 20:55 #9
...altså et nyt pci-lydkort.
Avatar billede lyngh Nybegynder
01. december 2013 - 12:58 #10
endte med at købe en usb lydadapter Creative Soundblaster Play. Det virker ok.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. december 2013 - 15:57 #11
Godt du fik lyd på igen. Beklager jeg ikke meldte tilbage den 4, men har ikke fået tilbagemelding før nu :-(