Avatar billede dds1 Nybegynder
06. november 2013 - 09:04 Der er 6 kommentarer

Fiber netvaerk i etage bygning :)

Hej,

Jeg vil gerne bygge et fiber netvaerk i en etage bygning. Installation er ikke i DK. Bygning har 11 etager od 107 lejligheder. Har et rigtigt "dummie" spørgsmål: Hvis det skal vaere en enkelt fiber til hvert lejlighed, skal det bruges en "central" fiber ledning med 107 fibrer?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2013 - 10:56 #1
nej
Avatar billede dds1 Nybegynder
06. november 2013 - 11:28 #2
Kan du forklare hvorfor 'nej', tak ! :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2013 - 11:35 #3
det ville være umuligt at trække fiber mellem usa og europa hvis der skulle 10 mia fibre til.
Den enkelte 'samtale' kører med en bølge igennem fiber, og der er plads til mange bølger samtidig i en tråd (din radio opfanger også mange bølger på fm-båndet, men spiller kun den station, du har valgt).
Avatar billede claes57 Ekspert
06. november 2013 - 11:38 #4
se http://en.wikipedia.org/wiki/Optical_fiber ang multi-mode og single-mode fiber.
Avatar billede m_soender Nybegynder
09. november 2013 - 17:01 #5
Du bør lave et krydsfelt på hver etage og så føre et stamkabel for hver etage ned til dit udstyrs rum og få det hele samlet i et rack skab hvor du så også har dit terminerings udstyr. På den måde kan du bruge nogle standard kabler med f.eks. 48 eller 96 fibre i hvert kabel og få termineret i patch paneler så det er til at håndtere. Fra hver lejlighed skal du jo så have trukket et fiber kabel som du også terminere ude i dit kryds felt og så patcher ned til hoved skabet.

Om du skal vælge multi-mode eller single-mode er svært at afgøre. Hvis du tænker langsigtet er single-mode nok at vælge, men om 5 år kan det billed sagtens have ændret sig så der vil være noget der er endnu smartere.

Håber det giver dig en ide om hvordan det kan gøres.

/
Martin
Avatar billede dds1 Nybegynder
09. november 2013 - 19:23 #6
Takker begge to :-)