Avatar billede mikkelaag Nybegynder
06. november 2013 - 11:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

HVIS-formel med ELLER formel som interval

Jeg vil gerne oprette en HVIS formel som indeholder ELLER formlen, men hvor det ikke er nødvendt at indtaste alle ELLER cellerne seperat, men i stedet benytte et interval.

Følgende er et eksempel på hvad jeg gerne vil have formlen til:

Hvis en af de nedenstående celler er negativ "-", skal dette tal returneres.

-1500

Her vil jeg altså have formlen til at indsaste "-1500" i en celle, men uden at jeg skal indtaste alle 3 celler i min HVIS-formel.

Jeg håber I kan hjælpe :)
Avatar billede OKS Novice
06. november 2013 - 11:15 #1
=HVIS(MINDSTE(A1:A3;1)<0;MINDSTE(A1:A3;1);"")

...hvor A1:A3 er det range du vil checke på.
Avatar billede prhan Juniormester
06. november 2013 - 11:39 #2
Hvad med =MIN(A1:A3)? Der returnere den mindste værdi
Avatar billede mikkelaag Nybegynder
07. november 2013 - 14:45 #3
Det er desværre ikke helt hvad jeg leder efter - jeg har udtrykt mig forkert:

Jeg vil ikke have formlen til at returnere den mindste celle, men i stedet alle de celler som er negative. I det følgende et eksempel:

-1500
-2000

Nu vil jeg altså gerne have formlen til at returnere "-1500" og "-2000", altså -3500 i alt. Dette skal den kunne gøre uden at jeg skal indtaste alle fire celler seperat i min HVIS-ELLER formel. Jeg vil altså gerne kunne markere alle 4 celler som et interval.

Jeg håber at det giver mening, hvad jeg skriver!
Avatar billede OKS Novice
07. november 2013 - 14:57 #4
=SUM.HVIS(A1:A4;"<0";A1:A4)
Avatar billede mikkelaag Nybegynder
08. november 2013 - 10:22 #5
Tak for hjælpen, Oks :)
Avatar billede OKS Novice
08. november 2013 - 10:29 #6
Velbekomme.  :-)