Avatar billede agora_live Nybegynder
13. november 2013 - 03:20 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Online backup - HJÆLP

Jeg sidder og kigger efter backup løsninger, og er ved at være lidt træt af det..... Mine spørgsmål:

1: Som udgangspunkt er det måske billigt nok at få ubegrænset backup til 25, 30, 39 kroner pr måned? (25kr x 12 mrd x 75 år = 22500 (god billig bil eller 45 USB harddiske af 500GB - den GAMLE eksterne harddisk jeg købte for 10 år siden satte jeg til i dag og den virker endnu)

2: Er det acceptabelt at en backupservice sletter mine filer 30 dage efter jeg selv har gjort det?

3: Jeg kan ikke umiddelbart finde noget service som tilbyder at GEMME mine filer online uden det koster ekstra, eller rigtigt høje priser?

4: Vil du købe en Backup Løsning som sletter dine filer når du selv gør det?

--

Mine spørgsmål omkring backup løsninger er afsluttet, og hvis du svarer ja til spørgsmål 4 så vil jeg meget gerne i kontakt med dig fordi jeg vil lave en service hvor jeg tilbyder dette! Her koster det bare kun 10 kroner pr måned!

Lidt et surt opstød men jeg kan sku godt finde på det ;-)
Avatar billede chalde Seniormester
13. november 2013 - 07:59 #1
1: Hvad er spørgsmålet?
Ja, services af denne type koster penge at drifte.
Hovedet på blokken: Ville du stole på en 10 år gammel consumer harddisk som legitim backup?

2: Det kan kun du vurdere om er acceptabelt for dig

3: Dropbox, skydrive mfl:
http://www.techsupportalert.com/content/best-free-online-backup-sites.htm
http://pcsupport.about.com/od/software-tools/tp/free-online-backup.htm

4: Min nuværende sletter ikke data, men kunne være tilbøjelig til at vælge en med kortere retention (såfremt jeg på forhånd modtager rapporter over hvad der slettes)
Avatar billede repox Seniormester
13. november 2013 - 08:02 #2
1. Hvad er spørgsmålet?

2. Mangler kontekst. Er det for at man kan fortryde en sletning? I så fald,  ja.

3. Copy.com tilbyder 50 GB out of the box.

4. Nej - hvis jeg fortryder en sletning, har jeg fuld sikkerhed i at min backup har de sidste fem revisioner af mine filer (så længe de ikke optager pladsen). Jeg bruger Dropbox - og har den funktionalitet.

Jeg håber du kan redegøre lidt mere for din tråd, for umiddelbart opfatter jeg dit sure opstød som en promovering af en service du ønsker at sælge - og så hører det ikke til her.
Avatar billede agora_live Nybegynder
13. november 2013 - 08:49 #3
Hej spørgsmål 1 er om priserne er rimelige.....

Vores familie har haft digital kamera i snart 15 år, og vores billeder fylder lige nu omkring 250 GB. Det er ikke fordi at jeg har brug for at de gemmer flere revisioner, da det "blot" er billeder ikke dokumenter (pt). Derfor er det ikke nok med alle de små udbydere eller for den sags skyld de store med høje priser. Men for udregningen kan jeg jo købe en del små diske og gemme data på dem alle, placere dem hos familien og på den måde være ret sikker...... Online virker bare mere bekvemmeligt, men jeg syntes dyrt....

Angående mit opstød, det var bare min udregning jeg lavede og sammenlignede med vores internetregning og en ftp server installeret på en nas...... Ikke nogen promovering! Det gavner aldrig at nedgøre folk eller deres service

Så kort sagt kan det passe at priser er, som jeg opfatter det, så høj? Eller har nogen andre udbydere de kan foreslå?
Avatar billede agora_live Nybegynder
13. november 2013 - 08:50 #4
Har lige læser min formulering af opstødet, det lyder forkert beklager....
Avatar billede repox Seniormester
13. november 2013 - 09:23 #5
Backup er dyrt - det har det alle dage været; Dropbox (eksempelvis) tilbyder 500GB for ~280 kr om måneden. Jeg synes ikke det er galt for for hvad Dropbox tilbyder.

Box.com tilbyder 1000GB for knap 100,- om måneden og har også en masse lækre features.

Og hvis du har mod på det, så kan du prøve BitTorrent Sync - der er ingen grænser og det hele er gratis.
Avatar billede chalde Seniormester
13. november 2013 - 10:51 #6
#3 Jeg vil nu ikke mene priserne er høje. 30-40kr/måneden for ubegrænset backup mange steder.

Ja, du kan gå ud og købe en NAS, men den sikrer ikke mod tyveri, brand, hardwarefejl, strømafbrydelser osv..
Så din beregning skal tage højde for, men ikke begrænses til:
- Redundans af enheder
- Redundans af diske
- Evt. båndbackup
- Redundans af netværk og WAN
- Redundans af strøm (UPS og Diesel)
- Redundans af lokationer (datacentre)
- Perimetersikkerhed
- Personale
- osv...

Personligt er 30-40kr for ovenstående ikke et problem for mig. Og til den pris kan du ikke engang forvente premium service hvor det hele er inkluderet (formentlig kun et fåtal af ovenstående). Tror du ville falde bagover hvis du så prisen for enterpriseløsninger ;)
Avatar billede agora_live Nybegynder
19. november 2013 - 02:32 #7
Repox <- Smid et svar så lukker vi, der er åbentbart ikke noget som er voldsomt billigt...... :-(  Men så må man jo betale..
Avatar billede chalde Seniormester
19. november 2013 - 08:47 #8
#7 Hvad ville du betegne som voldsomt billigt?
Eksempler på priser (som jeg personligt mener ikke vil slå hul i budgettet, hvis man gerne vil have et ekstra lag sikkerhed for sine filer):
Keepit, ubegrænset, 39kr/måned: http://www.keepit.com/da/keepit
Crashplan, ubegrænset, ca. 35kr/måned: http://www.code42.com/crashplan/
Onlime, ubegrænset, 29kr/måned: http://onlime.dk/
Avatar billede agora_live Nybegynder
18. december 2013 - 14:40 #9
lukker