Avatar billede johnno Nybegynder
15. november 2013 - 12:29 Der er 11 kommentarer

Ensretter

Har brug for at stoppe strøm den ene vej, det er i forvejen jævnstrøm 3,6v fra batt.
Avatar billede rome Nybegynder
15. november 2013 - 13:00 #1
Så har du brug for en ensretter, hvad skal det bruges til ?
Avatar billede finb Ekspert
15. november 2013 - 13:03 #2
Du skal have noget, der minder om:

http://www.elektronico.dk/VarekatalogWebshop/item/name/x_elektron/vnr/197217

-så har du altid jævnstrøm, uanset hvordan strømkilden vender.
finb
Avatar billede poko1 Ekspert
15. november 2013 - 13:50 #3
Hvis det er for at undgå at vende strømmen forkert skal du blot have en diode i serie
Avatar billede finb Ekspert
15. november 2013 - 15:18 #4
ad 3: ja, men så har du kun strøm halvdelen af tiden.
ad 2: her har du strøm hele tiden.
Avatar billede sonalias Seniormester
15. november 2013 - 16:02 #5
#4 "det er i forvejen jævnstrøm 3,6v fra batt."
Dermed giver en brokobling ingen mening da den ved DC vil have præcis samme funktion som en enkelt diode som #3 foreslår :) Tror vi skal have uddybet spørgsmålet lidt mere, da jeg ikke lige ved DC kan se hvordan du klarer at have strøm i begge retninger :b
Avatar billede poko1 Ekspert
15. november 2013 - 16:46 #6
finb
Hvad fanden er det for en forklaring det er ensrettet og en diode i serie  forhindrer kun en kortslutning.
Avatar billede johnno Nybegynder
15. november 2013 - 17:18 #7
hej den skal bruges til en H bro for at vende strømmen til en motor. har sat 2 push off kontakter på til aktivering men den ene pol går op og giver kortslutning derfor har jeg brug for at få stoppet den strøm som går optil batt igen. mvh mig har altså brug for en dims der bare stopper for jævnstrøm den ene vej har du et forslag..v 3,6
Avatar billede poko1 Ekspert
15. november 2013 - 17:25 #8
Hvis du skal polvende til en motor skal du bruge en telerupter som styres med et ringetryk
Avatar billede johnno Nybegynder
15. november 2013 - 18:54 #9
Hej alle.. tak for jeres kommentarer. Helt præcis er jeg ved at lave en grave maskine til min søn. den skal kunne til højre og venstre. Har skil en boch skruemaskine ad. Taget batt ud og udstyret det med 2 led. på plus og 2 led på minus. således at ledningerne fra minus går ned og rammer den ene og den andeb indgang til motoren og det samme med plus via truk kontakt med fjerder således at den drejer den ene vej ved tryk på den ene og den anden vej ved tryk på den anden. hvis i tegner det på et papir vil strømmen fra den ledning der ikke har kontakten på gå op til mod pol og skabe kortslutning,,, derfor har jeg på den anden ledn. der ikke har kontakt brug for en ensretter så der ikke sker kort slutning,, så kan jeg vist ikke finde på mere
Avatar billede poko1 Ekspert
15. november 2013 - 20:25 #10
Avatar billede sonalias Seniormester
16. november 2013 - 18:36 #11
Ja, nemmeste løsning er at smide et relæ / MOSFET / transistor ind, det kan ikke gøres med dioder da du så vil begrænse strømmen uanset hvilken vej du vil køre med motoren :)