Avatar billede massgl Nybegynder
18. november 2013 - 23:11 Der er 3 kommentarer

Variabel modstand erstatning

Hej!

Jeg har købt denne lyssensor jeg bruger i min bil, til at beslutte for mig, om jeg skal have nærlys eller kørelys tændt (dovenskaben længe leve!)  http://www.velleman.eu/support/downloads/?code=MK125
Manual: http://www.velleman.eu/downloads/0/minikits/manuals/manual_mk125.pdf

Modulet er et byg selv modul fra Brink Elektronik i København og har en variabel modstand, der hedder RV1: 100k. Det virker rigtig fint, bortset fra at den er meget svær at finindstille helt korrekt, sådan at nærlyset tænder eller slukker hhv. når det bliver mørk eller lyst, når jeg kører omkring skumringstid. Hvis jeg drejer den mindste smule på modstanden, ændrer jeg lysindstillingerne på hvornår modulet slår til og fra helt gevaldigt.
Jeg skal altså have en finere variabel modstand at kunne dreje på, så jeg ikke risikerer at køre rundt med kørelys i lygtetændingstiden.

Kan det lade sig gøre bare at udskifte den variable modstand, med en der er finere, således at det ville være lettere at finindstille modulet?
Jeg forestiller mig at en løsning kunne være at jeg blot udskifter modstanden med en anden eller måske sætter en finere modstand oven på (i serie) med den der allerede er der? Men hvilken modstand?

Når modstanden er indstillet så tæt på den indstilling, jeg gerne vil have, er den cirka drejet 'på halv styrke'.

Håber på et godt råd :)
Vh Mass
Avatar billede Juniormester
19. november 2013 - 08:12 #1
I "Gamle dage" da musikken var ung, blev der brugt maget  pedal, hvor man ændrer tonen, et firma; Morley brugte ikke et potmeter, men en lysdiode + lys følsom modstand, som sad over for hinanden med en v-plade mellem, som åbner og lukker lys ind, via en fodpedal.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electro-optics
Avatar billede finb Ekspert
19. november 2013 - 14:54 #2
200 K ?
Avatar billede massgl Nybegynder
23. november 2013 - 19:33 #3
Hej med Jer,

Tak for svar, det lyder som en vild løsning med lys og den lysfølsomme modstand - tak for historien.

Min løsning blev dog imidlertid at få fat i en 100K, som den der allerede sad der også var, med gearing. Gearingen gør, at jeg kan dreje knappen 10 omgange rundt i stedet for kun én. Det giver mulighed for at finjustere meget bedre i forhold til den anden.

Den er monteret med succes i sikringsboksen inde i kabinen, så der er mulighed for at justere imens man sidder i bilen. Virker meget bedre end modstanden kun med mulighed for at dreje en enkelt omgang og problemet er dermed løst.
Tak for svar

Hilsen Mass