Avatar billede kusken Nybegynder
19. november 2013 - 13:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af datoformat i Excel

Hej.

Jeg har en række datoer i nedenstående format:

01-nov-12
28-mar-12

som jeg gerne vil have konverteret til dette datoformat:

Kan man gøre det vha. en formel?

Jeg kan ikke bare formatere mine celler direkte i Excel, da cellerne desværre er formateret som tekst.
Avatar billede sdh Mester
19. november 2013 - 14:11 #1
Du skal bare gange med 1 så konverters teksten til værdier og du kan herefter anvende excels datoformater.
Avatar billede kusken Nybegynder
19. november 2013 - 14:21 #2
Tak, det virker - næsten alle steder.

Jeg kan dog se, at jeg har nogle celler, hvor datoen står således:

01-OCT-12
03-MAY-12

Og er venstrejusteret (de celler, hvor det virker er højrejusteret og med små bogstaver). Der får jeg bare en #VALUE! smidt I hovedet.

Kan jeg gøre noget ved dem?
19. november 2013 - 14:36 #3
Søg og Erstat:
OCT til okt
MAY til maj
Avatar billede sdh Mester
19. november 2013 - 14:50 #4
en anden metode til at konvertere til datoformater er "Tekst til kolonner":

Marker hele kolonnen med datoer - vælg menu data - vælg menu tekst til kolonner - tryk på knappen næste i2 gange til du når side med kolonnedataformat - vælg Dato og format DMÅ - herefter tryk på udfør. Som ErikJuul skriver skal du konverter til dansk datoformat inden du konverter til værdier.
Avatar billede kusken Nybegynder
19. november 2013 - 17:22 #5
Tak for svarene. Det hele virker.

Hvem vil have point?
Avatar billede kusken Nybegynder
19. marts 2014 - 08:38 #6
Åbenbart ingen af jer :)

Lukker.