Avatar billede taio Novice
21. november 2013 - 17:24 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Access på netwærk

hej alle eksperter

Jeg kører 2 databaser på samme datafil. Dvs jeg kører sammenkæde tabeller i begge databaser. Men jeg syntes ofte de kører meget langsomt når de skal skrive til datafilen. Har overvejet at kører SQL på de tabeller som er sammenkædet, men hvis der er en løsning, hvor det går lidt hurtigere i access, ville det være nemmest at ændre.

Nogen som ved noget og kan hjælpe..?

På forhånd ak
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. november 2013 - 17:35 #1
Det kunne godt tyde på at du har voldsomt meget data liggende i dem.
Det ville nok være en god ide, at overgå til Mysql hvis du overvejer sql løsningen.
Det ville også kører nået hurtigere med hastigheden, og klarer data flowet i tabellerne.
Avatar billede taio Novice
21. november 2013 - 17:42 #2
Tak for hurtig svar, men der er næsten ingen data. måske 200-1000 poster..?

Føler ikke det gav svar på mit spørgsmål..?
Avatar billede larsen45 Juniormester
21. november 2013 - 17:54 #3
Det var så lidt.
Hvis du kun har maximalt omkring 1000 poster fordelt over 1-2 databaser og tabel poster, så burde du slet ikke mærke nogen problemer. Der kan være flere årsager til du oplever nedgang i hastigheden, specieltegn eller andre fejl i databasernes opbygning som sætter hastigheden ned.

Du kan også prøve at tage en kopi, og så halvere data felterne og lige teste af om det er her årsagen ligger om der gemmer sig nået i posterne som der giver problemer undervejs for at fejlsøge problemet.

Men det ville da være fint hvis du lige afprøvede sql løsningen.
Og hvis det ikke virker stadigvæk ordenligt, så drop access og gå direkte over til mysql, og kør det den vej rundt. Med så få poster burde det også relativt hurtigt kunne manuelt overføres dertil data mængden.

Det vil ihvertfald give god mening og fornuft den vej rundt.
Avatar billede terry Ekspert
21. november 2013 - 18:38 #4
there can be many reasons for performance issues over a network. try googling for "access network performance issues"

this one popped up a few times
http://www.granite.ab.ca/access/performancefaq.htm

Not that I'm against using MySQL but I'd suggest SQL Express which I'm sure will integrate much easier than MySQL. Upsizing wizard doesn't work with MYSQL as far as I know....

But to be honest either would be overkill if you only have  a few hundred records. I'd try finding problem and keep to Access backend.
Avatar billede taio Novice
29. november 2013 - 06:36 #5
Mange tak for din tilbagemelding. jeg selv syntes også det ville være bedst at beholde access til backend, da SQL el MYSQL er overkill.
Avatar billede taio Novice
29. november 2013 - 06:41 #6
Hej Larsen45, endnu engang tak for hurtig feedback. Men jeg føler ikke jeg har fået et svar på mit problem. SQL og MYSQL ved jeg vil virke, men det løser jo mit problem. Jeg vil helst udenom SQL da det ikke burde være nødvendigt.

Jeg har sat en timer på alle forespørgsler, så jeg kan se, hvilken forespørgsler der dræber databasen. Og det er de sammenkædede tabeller og kundetabellen hvor jeg benytter dlookup for at finde kunden. (Stadigvæk kun få poster)
Avatar billede terry Ekspert
29. november 2013 - 10:33 #7
If possible I would try and avoid using dlookup in your query, try sub selects instead. And I assume you have indexes on your search fields?
Avatar billede terry Ekspert
30. november 2013 - 10:44 #8
If you search on the web for
"ms access dlookup slow query"

this will conform that using domain functions (dlookup, dcount etc) in queries isn't so good. Its actually the same as executing another query for every row ...
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2013 - 10:03 #9
tak
did you find a solution?
Avatar billede taio Novice
13. december 2013 - 10:40 #10
NOPE....!

Måske jeg bare skal lave det med SQL...?

God weekend
Avatar billede terry Ekspert
13. december 2013 - 12:17 #11
sorry to hear.

If the network is slow then its still going to be slow with SQL...

did you try converting dlookup to sub queries?