Avatar billede m_bold Praktikant
02. december 2013 - 10:52 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lav liste ud fra tabel

Hej,

Jeg har en tabel med medarbejdere, stillinger, timesatser og en lang  række andre ting.

Jeg vil nu gerne lave et separat ark, hvor jeg genererer en liste over medarbejdere og deres timesats for alle som er ingeniører på baggrund af min tabel.

Hvordan gør jeg det?

Tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. december 2013 - 11:40 #1
En mulighed:
Tag en kopi af arket, slet uaktuelle kolonner og så anvend filter på stillingsbetegnelse og vælg ingeniører.
Avatar billede m_bold Praktikant
02. december 2013 - 12:07 #2
Nja, det duer ikke. Jeg vil jo netop gerne have at listen skal opdateres automatisk, så det skal baseres på referencer...
Avatar billede sdh Mester
02. december 2013 - 12:36 #3
Jeg ville benytte mig af en pivottabel, hvor stillingsbetegnelse laves som rapportfilter.
Avatar billede m_bold Praktikant
02. december 2013 - 12:53 #4
En pivottabel vil som udgangspunkt heller ikke fungere, fordi den oprindelige tabel skal være "gemt", og den nye tabel/liste skal kommunikeres ud bredt. Det er altså kun en delmængde af den oprindelige tabel, som skal være tilgængelig.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. december 2013 - 12:57 #5
Så er det uden tvivl via VBA
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2013 - 13:02 #6
Hvis du ønsker en formelløsning, så prøv en matrixformel som:

=HVIS.FEJL(INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(INDEKS(d;;2)="ingeniør";
RÆKKE(INDEKS(d;;1)));RÆKKER($1:1));1);"")

hvor d er en navngiven formel for din tabel.

I stedet for hardcoding af stillingsbetegnelsen kan du selvfølgelig i stedet for referere til en celle.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2013 - 13:05 #7
Ovenstående vil returnere navn hvis navn står i første kolonne i d. Hvis timesats står i tredje kolonne i d og du ønsker timesats returneret skriver du 3 i stedet for 1 til sidst i formlen.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2013 - 14:26 #8
En lille korrektion:

=HVIS.FEJL(INDEKS(d;MINDSTE(HVIS(INDEKS(d;;2)=job;RÆKKE(d)-CELLE("row";d)+1);RÆKKER($1:1));KOLONNE(A:A));"")

Husk at indtaste som matrixformel (hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter).
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2013 - 16:39 #9
Og så glemte jeg selvfølgelig i #8 at sige, at der skal stå "ingeniør" (med citationstegn) i stedet for job, eller også skal du navngive en celle job og i denne celle skrive ingenniør (eller hvilken jobtitel der nu måtte være relevant).
Avatar billede m_bold Praktikant
02. december 2013 - 19:40 #10
Hej dkhanknu.

Jeg kan sgu ikke lige gennemskue den formel. For at gøre det simpelt: Hvordan vil din formel se ud, hvis den skulle laves på dette ark?:

http://screencast.com/t/y8pgGfY7RN
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2013 - 20:01 #11
Avatar billede m_bold Praktikant
03. december 2013 - 11:29 #12
Super.
dkhanknu, vil du smide et svar?
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2013 - 11:31 #13
OK
Hans