Avatar billede ehrhorn Nybegynder
19. december 2013 - 08:54 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel like reference i SQL query

Hej.
First of all, jeg er nybegynder i SQL query/Excel programmering :)

Jeg har sat en database query op fra excel der henter et defineret udtræk fra en database.
Sat op således: Data --> From Other Sources --> From SQL Server

Command text:
SELECT
DAT_DepartmentActivities.Id,  DAT_DepartmentActivities.ResponsibleDepartment, og mange flere FROM
DAT_DepartmentActivities
INNER JOIN  DAT_CriticalActivities
ON
DAT_DepartmentActivities.CAId = DAT_CriticalActivities.Id  INNER JOIN
DAT_KeyDeliverables
ON
DAT_CriticalActivities.KDId = DAT_KeyDeliverables.Id
INNER JOIN
DAT_Projects
ON
DAT_KeyDeliverables.ProjectId = DAT_Projects.Id
WHERE
DAT_DepartmentActivities.ResponsibleDepartment
IN ('634')
ORDER BY
DAT_DepartmentActivities.Id

Dette giver mig det udtræk jeg skal bruge på afdeling 634 (af IN ('634')). Jeg kunne godt tænke mig at udtrækket blev defineret af en reference i en celle i mit excelark.På den måde kan jeg variere hvilken afdeling jeg kigger på.
I exceltermer skulle SQL koden se nogenlunde således ud:

IN ('$A$2')

Men det virker jo sjovt nok ikke :)

Det er første gang jeg roder med SQL koder, så jeg tror der er flere ting jeg ikke helt har luret :). Generelt er det ikke gået op for mig hvordan man inkludere restriktioner/filtre i sit udtræk i SQL kode, fx: Sales > 1.000.000 eller lignende

Vil en sådan opgave kunne løses bedre ved direkte at definere sit databaseudtræk fra VBA?
(Hvis ja - nogen der har noget inspiration til dette?)

God jul,
Mvh,
Jonas
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
21. december 2013 - 09:16 #1
Fandt noget:
excel-referencer i SQL-query har formatet
[sheet1$a1]
eller
[sheet1$a1:b10]
sheet=ark1 hvis det er en dansk udgave
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
22. december 2013 - 13:42 #2
@stafanfuglsang

Tak for input. Jeg tjekker op på om jeg kan få det til at virke efter juleferien, når jeg igen sidder ved arbejdscomputeren.
Avatar billede ehrhorn Nybegynder
15. oktober 2014 - 09:37 #3
lukket