Avatar billede Berthelmast Nybegynder
27. december 2013 - 22:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skal købe ny bil, men er uerfaren inden for område

Hej derude! :)

Jeg kigger i øjeblikket på en ny bil til 2 personer. Jeg har prøvet at undersøge, hvad markedet har at tilbyde til en billist som mig, der kører ca. 2500 km om året. Jeg skal udelukkende bruge bilen som et transportmiddel, og leder derfor efter en forholdsvis billig bil.Jeg har kigget på disse, men forstår ikke hvordan deres specifikationer skal læses og kan ikke derfor ikke vurdere, hvilken passer mine behov bedst:
Peugeot 107 3-dørs: 64.990 kr.
Ford Ka Trend 3-dørs: 69.860 kr.
Citroën C1 3-dørs: 69.990 kr.
Suzuki Alto 5-dørs: 69.990 kr.
Chevrolet Spark5-dørs: Fra 74.900 kr.
Citroën C1 5-dørs: 74.990 kr.
Peugeot 107 5-dørs: 74.990 kr.
Ford Ka Trend+ 3-dørs: 77.380 kr.
Toyota Aygo 5-dørs: 79.985 kr.
Fiat Panda TwinAir Ciao 5-dørs: 79.990 kr.
Renault Twingo 1,2 3-dørs: 79.900 kr.
Kia Picanto 3-dørs: Fra 79.999 kr.
Er der nogen som kan hjælpe mig med evt råd og vejledning til, hvad jeg får for pengene. Tak for forhånd!

OBS: Ved ikke helt om eksperten er det rigige sted, at spørge om vejledning til dette område
Avatar billede Berthelmast Nybegynder
27. december 2013 - 22:39 #1
*** Det jeg søger er råd til hvilken bil er "bedst" og hvorfor.
Avatar billede kimr Nybegynder
28. december 2013 - 00:25 #2
http://www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/Berthelmast

Nogle af dem er næsten et år gammel
Avatar billede larsen45 Juniormester
28. december 2013 - 00:32 #3
Du glemmer at spørge dig selv mange vigtige ting.
1. Hvad koster bilen i forsikring om året.
2. Hvor mange km vil du angive til forsikringsselskabet.
3. Hvad kan jeg få af værdi på bilen den dag jeg vil sælge den igen. Det nytter ikke nået at købe en billig bil til under 70.000 kroner da de mister 25-30.000 kroner i værdi det øjeblik du kører væk fra bilforhandleren i den, hvor du ville få ekstrem lidt for det bare efter 1-2 år periode, da der går så mange af de bil modeller du har vist på markedet i forvejen.
4. Hvor meget sikkerhed er der i bilen, og hvor meget kører den på en liter 95 Oktan benzin.
5. Hvad er omkostningerne i forbindelse med service og reparationer i forhold til de forskellige forhandlere af disse bil mærker.
6. Hvor meget bagagerum plads har du brug for, der kan være forskelle.
7. Hvad for service aftaler følger med, og følger der nået gratis vejservice med bilen hvis for brug for det ude på motorvej eller landevej/ bykørsel.
8. Er der visse farver som er nemmere at sælge på bilerne, når du engang står og skal af bilen igen. Eller skal den direkte til skrot handleren.

En masse ting du skal tage stilling til.
Avatar billede Berthelmast Nybegynder
28. december 2013 - 00:51 #4
@Kimir
Jeg ved det godt, men i de tilfælde, hvor svarende har været brugbare, er de ikke blevet oprettet som svar :/.

@Larsen45
Nemlig, det var det som jeg håbede i kunne hjælpe mig med, da jeg ikke kender branchen særlig godt. Er der mulighed for at du kan kigge et par af dem igennem og sige din mening?
Avatar billede larsen45 Juniormester
28. december 2013 - 01:30 #5
Jeg har selv været ude og prøve kører flere af de modeller du har angivet. Mit resultat efter at have prøvet dem, var at sikkerheden slet ikke var tilstede. Hvis du kører galt, eller en anden bil kører ind i en af dem, så går det virkelig alvorligt galt. En anden ting var at airback problemer, som bare skal være i orden, det må du slet ikke gå på kompromi med.

Kører egenskaberne var også et af problemerne. Når du drejer ved lyskryds eller i rundkørsler vil du sidde helt op af ruden, som er yderst ubehageligt. Og meget alvorlig sag er lyd isoleringen som ikke var tilstede. Du kan hører motoren voldsomt meget, så det føles som at sidde inde i en radio som larmer hele tiden.

Hold dig langt væk fra de små modeller. En anden ting som du måske ikke er klar over, er at mange af bilerne bliver lavet på samme fabrikker, med samme motorer, kun med forskellig karosseri på toppen.

Bare som eksempel så er Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroën C1, skoda Citigo fuldstændig samme bil, bare med hver sit design.

Du skal undgå den fælde som mange går i, så vælg nummeret højere op i rækkerne af bil modeller kig på f.eks. Citron C3 eller C4 og på Skoda Fabia eller Fabia Combi. I Peugeot skal du kigge på 208 eller 308 og op efter.

Glemt alt om biler fra japan, Kina, østen m.v. Hold dig til bilen indenfor EU grænsen, da udgifterne til reserve dele, og service er voldsom dyre på de bil producenter.
Så fjern Chevrolet, Kia Picanto, Suzuki, Toyota, Ford Ka fra din liste med det samme brug slet ikke tid på dem.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2013 - 08:45 #6
Jeg forstå ikke du køber en spritny bil med så lille et kørselsbehov. Køber du en der er lidt større og måske 5 år gammel får du meget mere bil for pengene, og med langt større sikkerhed end i de små biler.

#4 Med hensyn til ikke lukkede spørgsmål, skal du bede om svar fra den/de hjælpere der har leveret et brugbart svar til dig.
Mange ligger nemlig deres indlæg som kommentar, og så skal du som spørger vurdere hvilket der er brugbart.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2013 - 10:35 #7
jeg har nogenlunde samme behov for en bil - og det bliver en brugt til ca 50k. De små er for skrabede i niveau, og kan sjældent have anhængertræk. Ka kommer med en ny model i '15, så den vil nu tabe extra meget. 107/aygo/c1 er en gammel model - der er sikkerheden i up/citigo/mee langt bedre. Den nuværende Ka er i øvrigt på Fiat 500 undervogn - kun toppen er forskellig på de to modeller.
Husk at se på forsikringspriser og grøn afgift - de svinger meget fra bil til bil.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2013 - 13:01 #8
jeg har lige set, at c1/aygo/107 kommer i ny model til sommer, så det er restlager, der sælges.
Avatar billede larsen45 Juniormester
28. december 2013 - 13:59 #9
Ja man skal virkelig se sig godt omkring på markedet.
Stats afgift kan variere meget fra 290 til et par tusinde.
Forsikrings selskab skal du inddrive tilbud fra mindst 3-4 forskellige selskaber. Og når du har udvalgt 1-2 som du mener er mest dækkende og billigt alt efter dit behov, skal du ikke bare godtage deres priser som standard. Du skal forhandle dig frem ved at ringe derinde, og få en dialog kørende om hvad muligheder der er for at skærer prisen ned på forskellige ting.

Og så er der klassikeren, at mange glemmer at kigge på dæk og fælge er det en bil med 13-14-15-16 størrelse. Kan der godt være stor forskel i pris udgifterne. Og man behøver ikke nødvendigvis de dyreste producenter.

Og så er der jo også lige det med om man har råd til reserve dæk eller ej, eller om man kan klarer sig med det standard væske som følger med rigtigt mange nye biler nu til dags.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. december 2013 - 14:13 #10
vedr dæk, og under 5000km pr år, så ville jeg vælge helårsdæk, så skift undgås. Bare husk at blive hjemme hvis der ligger høj sne på vejene.