Avatar billede sjoveelev Praktikant
06. januar 2014 - 09:02 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Komma - uddybende svar søges

Hej

Jeg mangler en person til at give mig et (måske) langt og uddybende svar.
Jeg har haft en diktat for, og sætningen lyder således: "De grundlæggende regler for hvordan det danske samfund skal organiseres og styres er nedskrevet i grundloven."
Mine kommaer er sat således: "De grundlæggende regler, for, hvordan det danske samfund skal organiseres og styres, er nedskrevet i grundloven."
Begrundelsen for det første komma er, at mellem det første komma og det sidste er der en indskudt sætning.
Dog har jeg fået en fejl for et malplaceret kommer, da min lærer ikke mener, det skal være der. På den ene side kan jeg godt se, det virker ret dumt med det komma, men kan jeg få et uddybende svar på, hvorfor det IKKE er en indskudt sætning? For det vil jeg bestemt mene, det er.
Kommenter gerne, hvis jeg har formuleret mig kryptisk.
Avatar billede claes57 Ekspert
06. januar 2014 - 10:05 #1
du skal nok spørge hos dansk sprognævn - herinde ved vi ikke, hvad din lærer mener.
Personligt ville jeg beholde komma 1 og 3, og droppe 2.
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2014 - 10:14 #2
Så du mener at "for" er en indskudt sætning? Det kan jeg ikke lige se hvordan skal hænge sammen - normalt, og der er jo altid undtagelser (dét var en rigtig indskudt sætning), skal der komma foran hv-ord mens det tredje komma stammer fra de normale regler om kryds og bolle (hvis det da stadig hedder det).

En indskudt sætning skal kunne fjernes og så skal sætningen stadig kunne give mening - hvis du fjerner "for" kan man tydeligt høre at noget er galt.
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. januar 2014 - 14:37 #3
Hvis du erstatter 'for' med fx. angående/om , vil du så stadig bevare komma nr. 2 ?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. januar 2014 - 15:11 #4
Der er kun to sætninger, dvs. to udsagnsled og to tilhørende grundled.
Der skal være komma på hver side af den indskudte sætning.

Indlæg #2 gør opmærksom på, at der er en konflikt mellem to kommaregler:
1. Komma foran hv-ord
2. Meningen skal bevares, hvis man fjerner indskudt sætning.

Jeg kontaktede Dansk Sprognævn, som gav følgende forklaring:
Man skal bruge reglen om komma foran hv-ord, fordi den indskudte sætning ikke er en rigtig indskudt sætning, men en styrelse til forholdsordet "for".

Så i dette tilfælde:
De grundlæggende regler for, hvordan det danske samfund skal organiseres og styres, er nedskrevet i grundloven.

Venlig hilsen
Avatar billede finb Ekspert
06. januar 2014 - 15:45 #5
"De grundlæggende regler for, hvordan det danske samfund skal organiseres og styres, er nedskrevet i grundloven."
Avatar billede sjoveelev Praktikant
06. januar 2014 - 17:16 #6
Det er ikke "for", jeg mener, men: "for hvordan det danske samfund skal organiseres og styres".
Og det er lige der, mit problem er. Min lærer mener, det ikke er en indskudt sætning, og det kan jeg simpelthen ikke forstå, da en indskudt sætning vel er indskudt, hvis den kan fjernes uden at fjerne sammenhængen i den tilbageværende sætning :)
- Undskylder for min dårlige forklaring.
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. januar 2014 - 20:23 #7
"De grundlæggende regler, er nedskrevet i grundloven."
Avatar billede richardjensen Seniormester
06. januar 2014 - 20:29 #8
Som ses vil et komma her dele en sætning.
"De grundlæggende regler, for, er nedskrevet i grundloven."
- gør det værre !
Avatar billede keysersoze Guru
06. januar 2014 - 22:56 #9
En indskudt sætning er ikke bare en sætning der kan fjernes og hvor resten så stadig giver mening, så ville ret mange sætninger nemlig være indskudte sætninger (endnu en indskudt sætning), en indskudt sætning er parentetisk sætning uden den større betydning for helheden. I dit eksempel vil jeg mene sætningen er ret essentielt for helheden og dermed er den altså ikke indskudt.
Avatar billede sjoveelev Praktikant
07. januar 2014 - 08:05 #10
Mange tak for jeres svar :)

Jeg bukker mig i støvet og accepterer jeres svar :)