Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
08. januar 2014 - 12:02 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Baggrundsbillede

Jeg bruger dette billede

http://news.techgenie.com/files/Windows.png

Og på billedet er det pænt og fint, men når man gemmer det og bruger det som baggrundsbillede (wallpaper) på skrivebordet bliver det grimt i kanterne.

http://peecee.dk/upload/view/429109/full

Hvordan fixes dette?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. januar 2014 - 12:12 #1
Jeg tror at grunden til dette er at du strækker billedet til at vise på din skærm i fuld størrelse
Prøv at lave en billedsøgning på et Windows billede, og sæt opløsningen ca til den du bruger. Måske er du heldig at finde et der passer i opløsning.
Jeg fandt dette her i min opløsning:
http://wakpaper.com/large/Onegai+Teacher_wallpapers_224.png
som forbliver skarpt når det sættes ind
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2014 - 14:10 #2
Enig med #1. Et billede består jo af små enheder, Pixels, så når et almindelig billede bliver forstørret op, bliver det mere og mere uklart. Når man skal danne sig en forståelse af, hvor meget man kan forstørre, er det nemmeske, at åbne i en billed betragter og så trykke på "+" Så får man større og størrer billeder, og kan så umiddelbart bedømme, hvornår kvaliteten bliver for dårkig.
Avatar billede claes57 Ekspert
08. januar 2014 - 14:26 #3
når du vælger billedplacering af baggrundstapet, så vælg 'midten' som laver logo centreret, og din valgte baggrundsfarver i resten, eller 'side om side' som fylder lige så mange logo på siden, som der er plads til.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2014 - 15:04 #4
Du kan søge på sider med free wallpapers, der er ret meget at vælge imellem. Jeg fandt bla. dette til win8. Det fylder ca. en 3.die del af skærmen, og som der står i #3 vælger man centrer eller midten og vælger baggrundsfarve. http://peecee.dk/upload/view/429115
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. januar 2014 - 00:40 #5
#3 Jeg har prøvet med midten men det er det samme.

Jeg har iøvrigt brugt dette samme baggrundsbillede både på en 1680x1050 skærm og min 1920x1080 skærm og resultatet er det samme.

P.S det >skal< være det baggrundsbillede som jeg linkede til i #0.

Hvilket resultat får i andre når i gemmer billedet og bruger det som baggrundsbillede? Får i også de grimme kanter med?
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2014 - 10:55 #6
Jeg har nu selv prøvet det billede som wallpaper. Windows kan simpelhen ikke vise billedet så det står pænt. I FastStone viewer står det klart. Så det er altså endnu et af de områder, hvor windows ikke kan lave noget ordentligt.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2014 - 11:16 #7
hvis du via fx irfanview konverterer det til jpg, så vises det korrekt. windows har åbenbart et problem med png-filer.
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2014 - 11:30 #8
#7 Hvilket program har du brugt til at lave et jpg? Jeg brugte FastStone, men her blev billedet dårligt i kanten.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2014 - 11:56 #9
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2014 - 12:06 #10
Nå den, Takker. Jeg prøver, den er jo også gratis:)
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2014 - 12:12 #11
@claes57 jeg kopierede det billede du havde lagt på linket, og ja, det er faktisk i orden som wallpaper, så du har klaret spørgers problem, og for nogle af os andre er det også godt at vide:)
Avatar billede claes57 Ekspert
09. januar 2014 - 12:13 #12
husk, når du gemmer jpg i irfanview, at sætte skyderen til 100% kvalitet (den er vist 80 som standard).
Avatar billede Slettet bruger
09. januar 2014 - 12:18 #13
Tak for info. ja det har jeg også set i andre prog. som regel 90% som jeg så har ladet det stå ved, selv om jeg undrede mig om grunden.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
09. januar 2014 - 14:36 #14
Super så er det blevet pænt og til at se på, smid svar claes.
Avatar billede hardwareguy15 Nybegynder
13. januar 2014 - 14:38 #15
går ud fra claes ikke samler point, lukkes..