Avatar billede szaabi Nybegynder
10. januar 2014 - 12:09 Der er 2 kommentarer

Indstil hjemmerouter til at bruge DNS fra Overplay

Hej
Jeg bor for tiden i en del af verdenen hvor skype, facetime etc. er spærret, og disse kan jeg kun bruge vha. VPN som jeg abonnerer på hos overplay. Det virker sådan set fint, men efter lidt søgning på nettet kom jeg til at tænke på om ikke jeg kan få min router til at bruge de/den DNS adresse jeg får fra Overplay? Med andre ord, jeg behøver ikke at slå min VPN til for at få adgang til de spærrede tjenester.

Så mine spørgsmål er følgende, kan man det? Og kan det virke uden at gå udover min hastighed?

Grunden til at jeg spørger om hastigheden er at når jeg laver en speedtest på min forbindelse uden VPN får jeg mine 5mbps igennem, har jeg VPN slået til giver speedtesten mig kun 1 mbps?

På forhånd tak for jeres svar
Avatar billede pazau Nybegynder
14. januar 2014 - 22:31 #1
VPN laver jo et virtuelt netværk frem til en anden computer, som så videresender data'ene fra din maskine.

Er VPN'ens host's forbindelse langsom, vil din jo også være det.

Men ja, du kan formentlig godt sætte en anden DNS på din router - jeg er endnu ikke stødt på en, hvor det ikke er muligt.

Bruger du Windows:

1. Windowstast + R
2. Skriv 'cmd' i feltet
3. Skriv 'ipconfig/all' i det felt der kommer frem.
4. Led efter det netværkskort du bruger, og kig derefter efter, hvad din gateway-adresse er.

5. Skriv gateway-adressen i din browser, og skriv brugernavn og adgangskode.

Det er derefter afhængig af producenten, hvor DNS-opsætningen ligger.
Avatar billede dsane Praktikant
12. maj 2014 - 11:39 #2
Nej, Det kan du ikke.

Forestil dig DNS som en service, der giver dig lov til at erstatte en IP adresse "A.B.C.D" med et mere "huske venligt" navn "domain.com".

Det eneste som sker når du skriver "dolamin.com" i din browser, eller andre programmer som anvender DNS er, at du lige får oplyst IP adressen fra en DNS server.

Derefter kontakter din computer en host på IP adressen for f.eks. at hente en HTML side på en webserver.

Myndighederne i totalitære stater blokerer altså ikke alene DNS entries, fordi man alligevel kan tilgå sites / hosts med IP adresser.

Det er altså IP adresser som blokeres, og eneste metode til at omgå dette er at skabe en tunnel (vpn) til et sted for der ikke findes restriktioner på Internettet.