Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
13. januar 2014 - 13:31 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Synkroniser to lister, Excel VBA

Jeg har data i to kolonner som vist nedenfor, hvordan kan jeg synkronisere kolonnerne som vist (NyCol1 og NyCol2)?
Bemærk der kan være gentagelser, som skal bevares, og at der kan være data i col1, som ikke er i col2 og omvendt. Der hvor de ikke passer sammen indsættes et tegn, fx '*'. Begge kolonner er alfabetisk sorterede. Resultatet kan evt. anbringes på et separat ark. Der er også data i andre kolonner der skal flytte med, men det kan nemt løses når dette virker.

Col1        Col2
A        A
A        B
B        D
B        E
B
C
E

NyCol1        NyCol2
A        A
A        *
B        B
B        *
C        *
*        D
E        E
Avatar billede sdh Mester
13. januar 2014 - 14:22 #1
Lav flg. formel i celle B2:

=HVIS(TÆL.HVIS($A$2:A2;A2)>1;"*";A2)
kopier ned
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
13. januar 2014 - 14:28 #2
Ja jeg kan godt se hvor du vil hen, men der er to kolonner, hvor
ens værdier skal stå ud for hinanden, du fjerne i stedet dubletter.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
13. januar 2014 - 14:29 #3
fjerne -> fjerner
:-)
Avatar billede sdh Mester
13. januar 2014 - 14:34 #4
glem min besvarelse - kan se at jeg har overset nogle detaljer:-(.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
24. januar 2014 - 12:43 #5
Lukker; det er en mere kompleks algoritme end først antaget:
noget med string matching med dynamisk programmering, som man gør det i forbindelse med DNA-sekvenser