Avatar billede idani Praktikant
16. januar 2014 - 15:37 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sjov opgave - finde de 5 største -og returnerer kolonne overskriften i en celle

Hej

Jeg er igang med en prototype til en rapport som skal i SAP senere hen - lige nu skal vi blot have kunden til at godkende den.

I den forbindelse har jeg 240 kolonner - og ca 1.000 rækker - hvor der i hver celle fortages en % beregning.

Jeg har så behov for i et andet ark for hver række at kunne angive de 3-5 (ikke afgjort endnu) som har den største afvigelse.

Afvigelsen skal ikke vises ved procenten med ved kolonne overskriften.

Det drejer sig om et ark hvor vi gennemgår løn udbetalinger på en del medarbejdere (1000) - og det skal bruges til at begrunde en evt. afvigelse på +/- 20 % eller mere i netto udbetalingen.

Jeg har derfor i som gennemgående nøgle et medarbejder nummer - hvilket jeg blot benytter via vlookup og sumifs formler.

Outputtet i cellen skal være noget i retning af
Bruttoløn, Skat, Nettoløn - hvor alle  står i samme celle.
Jeg kan godt leve med at skulle have nogle hjælpe kolonner ind - som jeg så blot samler med & i en anden

Men jeg kan ganske enkelt ikke greje hvordan jeg får den vinklet

Hilsen
IDa
Avatar billede acore Ekspert
16. januar 2014 - 16:17 #1
Det lyder som om du kunne bruge STØRSTE funktionen.

I så fald skal du have den numeriske afvigelse (dvs uden fortegn), og så bruge STØRSTE til at finde no 1, 2, 3, ... STØRSTE returnerer imidlertid værdien og ikke positionen, men du kan så bruge MATCH og INDEKS til det. Princippet i det er vist i http://www.extendoffice.com/documents/excel/961-excel-identify-cell-address.html.

Når du så kender positionen, kan du bruge den til at hente de oplysninger, du har brug for.
Avatar billede idani Praktikant
16. januar 2014 - 21:13 #2
Du har helt klart fat i noget - men jeg har behov for at få fat på de 5 celler som afviger mest fra 0 -  værdierne kan både positive som negative ;)

Kender du en formel for det - fordi så kan jeg jo kombinerer det med  den som er vist i dit link :D
Avatar billede acore Ekspert
16. januar 2014 - 23:39 #3
Jeg tror, at du først skal have værdierne over i nogle hjælpeceller, hvor du tager den numeriske værdi - dvs værdien uden fortegn - det er vist ABS funktionen hedder, også på dansk.

Fra dem udvælger du så de 5 største (uden fortegn). Alternativet til hjælpecellerne er måske en matrix-formel, men det er jeg ikke sikker på.
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 08:30 #4
Er det noget i den her retning?

http://gupl.dk/706339/
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
17. januar 2014 - 09:18 #5
#4
hvilke værdi vises når du har -23% og 23% i samme række?
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2014 - 09:32 #6
I kolonnen længst til venstre hvor værdien optræder.
Det har du vel allerede konstateret, har du ikke?
Avatar billede Jadl_2990 Juniormester
17. januar 2014 - 10:09 #7
Jo det har jeg set.
Når der står -23% i C5 og 23% i D5 (samme række)så står der C5, hvilket ikke er usandt, men er det muligt at få at vide at D5 "er lige så stor"?

IDa skulle begrunde hvorfor de største afvigelser er opstået og så er det sikkert vigtigt at begge "værdier" bliver fundet.

Husk at lukke Array formlerne med {...} tastetrykket:
Ctrl + Shift + Enter
Avatar billede idani Praktikant
17. januar 2014 - 14:51 #8
Hej Alle

Første og fremmest hvor er det fedt at så mange byder ind.
TAK for det

Næste - Jadl_2990 det er korrekt det du siger - jeg har behov for at få de værdier som afviger mest fra 0 ;)

Hilsen
Ida

P.s Er man nørd når man syntes det er sjovt at nørkle med?? ;)
Avatar billede acore Ekspert
17. januar 2014 - 15:49 #9
Lad os antage, at du har overskrifter i B1:F1 (fx medarbejdernes navn) og værdierne (med fortegn) i B2:F2.

I A2 indtster på så 1 hvis du vil have den mest afvigende, 2 for den næstmest osv.

I G2 har du så:

{=INDEX(B1:F1;MATCH(LARGE(ABS(B2:F2);A2);ABS(B2:F2);0))}

hvor {} betyder at det er en matrix-formel - de skal ikke indtastet, men indtastningen skal afsluttes med shift+ctrl+enter.

Så får du navnet på nummer 1, 2, ... i G2 alt efter hvad der står i A2.

Det kan selvfølgelig rettes til, men det lader du til selv at være mester for.
Avatar billede idani Praktikant
17. januar 2014 - 20:24 #10
Hej Acore

Tak for forklaringen på hvordan den skal benyttes -  den ser klar brugbar ud ;)

Den må jeg lige teste af imorgen - jeg vender lige tilbage

Hilsen
Ida
Avatar billede idani Praktikant
20. januar 2014 - 10:33 #11
Hej Acore

Din løsning var lige præcis det der skulle til - er du rar at smide et svar jeg kan give point?

Og generelt - tak til alle for deres bidrag - det er sådanne nogle som jer der gør mig bedre til at arbejde med excel

Hilsen
Ida
Avatar billede idani Praktikant
20. januar 2014 - 12:37 #12
Hej Acore

Din løsning var lige præcis det der skulle til - er du rar at smide et svar jeg kan give point?

Og generelt - tak til alle for deres bidrag - det er sådanne nogle som jer der gør mig bedre til at arbejde med excel

Hilsen
Ida
Avatar billede acore Ekspert
20. januar 2014 - 18:04 #13
Godt at høre :)