Avatar billede Erik_H Nybegynder
21. januar 2014 - 20:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel - opslag med flere værdier, hvoraf den ene er variabel

Hej venner

Jeg er gået i stå og behøver hjælp -

I en Excel-fil med måneder i række B-M, div. data i kolonne 2-250 og i O1 har jeg senest afsluttede måned - fx "Januar".

Jeg har brug for en løsning, som med udgangspunkt i sidste hele måned (O1) kan slå op i mit skema B2:M250 og finde den værdi, som matcher måned + række.

Jeg har prøvet med LOPSLAG og en række andre funktioner, men uden succes.

Har nogen løsningen ?

På forhånd tak
Avatar billede Erik_H Nybegynder
21. januar 2014 - 21:07 #1
Glemte en vigtig detalje - ved opslag skal opslagsværdi nr. 2 være en værdi i kolonne N + 10.
Avatar billede Erik_H Nybegynder
22. januar 2014 - 20:13 #2
Prøver lige at beskrive problemet lidt mere "praktisk"..

Ark 1 er det ark, som skal "præsentere" data og se pænt ud. - her henter jeg aktuel afsluttet måned med et LOPSLAG - udfylder månedens nummer, og henter så tekst fra en simpel tabel.

Jeg indsætter og redigerer ikke data på Ark 1 - det skulle gerne ske helt automatisk.

Ark 3 er rådata og bruges kun til at indsætte nye data

Ark 2 er "problemet" - herfra skal jeg hente data til Ark 1. Data er organiseret med årets måneder i række 1 ( B1:M1 ). Lodret har jeg varenumre i numerisk form. ( A2:A250 )

Min tanke er, at jeg på Ark 1 skal kunne lave LOPSLAG, FORSKYDNING eller en helt 3. mulighed, hvor jeg med aktuel afsluttet måned som reference/ opslagsværdi finder der hvor måneden og varenummer mødes og henter værdien der - vises som antal solgte af det givne varenummer.

Er der nogen, som har et godt bud på løsningen ?
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2014 - 14:02 #3
Hvis du har dine data i Ark2!A1:M250, alyså med månedsnavne (Jan, Feb, Mar osv.) i B1:M1 og varenumre (varenr1, varenr2, varenr3 osv. i A2:A250), så prøv følgende:

Vælg området Ark2!A1:M250
Tryk på Formler (på båndet) og tryk på Opret ud fra markering (under Definerede navne).
Sæt flueben ved "Øverste række" og "Venstre kolonne".
Tryk på OK.

Tilbage på Ark1 kan du nu oprette for eksempel følgende formel:

=Varenr3 Apr

Bemærk at der skal være et mellemrum mellem varenummer og månedsnavn. Det er afgørende, at du bruger samme navne i din formel som de oprettede navne i Ark2. Hvis du for eksempel kommer til at skrive (her) =Varenr 3 Apr virker det ikke.

En anden metode er en formel som:

=INDEKS('Ark2'!$B$2:$M$250;SAMMENLIGN('Ark1'!$A$1;'Ark2'!$A$2:$A$250;0);
SAMMENLIGN('Ark1'!$A$2;'Ark2'!$B$1:$M$1;0))

hvor Ark1!A1 indeholder varenummer og Ark1!A2 indeholder månedsnavn.
Avatar billede Erik_H Nybegynder
27. januar 2014 - 17:50 #4
Hej DKHanknu

Tak for dit svar, men ingen af løsningerne fungerer i forhold til det, jeg gerne vil have.

Første forslag virker tilsyneladende kun, hvis indholdet af A2:A250 starter med tekst og ikke har nogen mellemrum - men indholdet hos mig er udelukkende numerisk og kan ikke laves om, da varenumrene også bruges andre steder.

For det andet har jeg ikke alle varerne på Ark1 - kun udvalgte for den senest afsluttede måned. Og løsningen kan ikke kombineres med LOPSLAG, der henter tekst for måneden - fx "April" for "4".

Anden løsning får jeg simpelthen ikke til at virke - får kun #I/T-tegn.

Men tusind tak for hjælpen alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2014 - 18:03 #5
Du skriver blandt andet:

"men indholdet hos mig er udelukkende numerisk og kan ikke laves om"
og
"For det andet har jeg ikke alle varerne på Ark1"

Skrev du noget om det i dit oprindelige indlæg?

Jeg ved ikke om jeg skal forstå dit indlæg #4 sådan at du mener vi skal stoppe her. Hvis det er det, du mener, så gør vi det.
Men ellers kan du oploade din fil (eventuel annonymiseret) til:

gratisupload.dk
Avatar billede Erik_H Nybegynder
27. januar 2014 - 18:29 #6
Hej igen DKhanknu

Nej - nej - jeg vil helt sikkert gerne have hjælp til at løse mit problem.

Måske har jeg ikke formuleret mig klart nok i #2, men udgangspunktet for Ark1 er, at jeg indtaster en numerisk værdi for den senest afsluttede måned - som fx "5" for "Maj" - bruger LOPSLAG.

Tekst-værdien skulle så gerne være ét af kriterierne i et opslag i Ark2 for at hente en status til og med Maj måned.

Ark1 er min "præsentation" - ikke et skema, men en lidt mere "grafisk" fremstilling.

Næste step bliver at lave Ark1 som et Dashboard - men det bliver desværre ikke lige nu, jeg får tid til det.

Giver dette bedre mening ?
Avatar billede Erik_H Nybegynder
27. januar 2014 - 18:34 #7
Og - må vist hellere tilføje, at forslag 1 virker, når jeg tilføjer "Varenr." foran nummeret, men ikke, hvis der kun står en numerisk værdi.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2014 - 18:43 #8
Kan du ikke prøve at lave bare et lille udsnit af din fil, eller en anden lille fil der viser princippet i din opstilling og så enten uploade den til gratisupload.dk eller sende den til
hans.knudsensnabelamail.tele.dk (erstat snabela med tegnet)
Avatar billede Erik_H Nybegynder
28. januar 2014 - 16:53 #9
Tak til DKhanknu

Super god løsning - modtageren skulle nok lige øve sig lidt mere i Excel ;-)