Avatar billede deamill Nybegynder
22. januar 2014 - 10:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Obligationskurser

Hej,

Er der nogen som kan forklare mig hvad kursen har af betydning på en obligation.

Hvis man f.eks. køber obligationer til over kurs 100, og obligationen så indfries før tid, så mister man jo kurs forskellen, som jeg har forstået det.

Man hvad så hvis man køber til over kurs 100 og obligationen løber tiden ud, bliver den så indfriet til den samme kurs som man har købt den til? Sådan at man ikke taber noget på kurs forskellen?

På forhånd tak :-)

/Kenneth
22. januar 2014 - 11:40 #1
En obligation indfries til kurs 100.  Så hvis man har købt en 1000 kr. obligation med udløb i 2014 for 1050 kr, altså kurs 105, så får man 1000 kr. når obligationen udløber.

Så hvornår vil et fornuftigt menneske købe et papir for 1050 kr. som han kun vil få 1000 kr. tilbage for, altså mister 50 kr.?  Det vil man, når man får andre fordele der er midst lige så meget værd som de 50 kr.  Hvis for eksempel obligationen giver 8% og udløber i 2015, og hvis man i banken kun ville få 2% i rente for sine penge, hvis man så lader de 1000 kr stå et år i banken får man 1020 kr ud, men for en 2014 1000 kr. obligationen får man om et år 1080 kr. tilbage, så det er værd at betale ekstra for obligationen.
Avatar billede deamill Nybegynder
22. januar 2014 - 12:45 #2
Ok, men kan du så forklare mig hvorfor man kan købe den her stats obligation? Den udløber i 2017 og kursen er så høj at den gør du taber penge på den.

Ved køb af 10.000 stk.

DK0009921942 4,00% DANSKE STAT ST LÅN 2017
Seneste kurs 113,2900 22-01-2014 10:39:18

    Kursværdi: nominelt 10.000,00 DKK til kurs 113,2900          11.329,00 DKK
    Kurtage          29,00 DKK
    Vedhængende rente:          80,00 DKK
    Anslået Handelsbeløb:          11.438,00 DKK

/Kenneth
22. januar 2014 - 16:01 #3
Nu kan man jo kun tabe penge på den hvis man køber den.  Men det er sikkert, at der er mange mennesker der mener de har fordel af at købe til kurs 113.29.  Hvis interessen svigtede, så ville kursen gå ned, indtil den var lav nok til at interessere folk.  Jeg har ikke selv nok kendskab til at kunne regne den ud (jeg har ikke boet i Danmark i 35 år), det kan muligvis hænge sammen med, at renter af obligationer beskattes lavere end renter af bankkonti eller at kurstab kan trækkes fra i skat eller hvad ved jeg.  Hvis nu rentesatsen i bankerne steg imorgen, så ville obligationskurserne, alt andet lige, falde, fordi så ville flere folk vælge banken frem for obligationerne.  Da jeg engang i et tidligere århundrede boede i Danmark var bankrenterne på et tidspunkt så højt oppe som 18%, og obligationskurserne lå og rodede nede omkring 60.

Men hvis du ikke mener det er fordelagtigt for dig, så investerer du naturligvis anderledes.
Avatar billede deamill Nybegynder
23. januar 2014 - 09:26 #4
@Christian_Belgien
Ok, ja der er jo nok elementer som afskrivning af tab osv. som gør sig gældende der...

Men der går vel os den anden vej, hvis man så f.eks. køber til kurs 97, så kan det godt være der er en lav rente, men du tjener lidt ved indløsningen så?

Du må godt lige svare, da jeg syntes jeg har fået den info jeg søgte allerede i dit første svar :-)
23. januar 2014 - 09:40 #5
Ja, hvis man køber obligationer til underkurs, så får man obligationsrenterne plus en indtjening ved indløsning.  Hvis renteniveauet i bankerne stiger og bliver højere end obligationsrenterne, så byder man under 100 på obligationerne således at indfriningsgevinsten kompenserer for den lavere rente.  Ligeledes, hvis der kommer et økonomisk opsving, så virksomhederne begynder at tjene mere, så vil der være flere mennesker der vil købe aktier i virksomhederne istedet for obligationer, og såfalder obligationskurserne også.