Avatar billede idani Praktikant
22. januar 2014 - 21:43 Der er 5 kommentarer

Tælle unikke forekomster - når der er give 2 betingelser.

Hej

Jeg har en liste med et hav af medarbejdere, hvor den samme medarbejder optræder op til 26 gange.

Jeg har behov for at tælle antallet af medarbejdere, men samtidig skal jeg kunne skelne dem på hhv. Arbejdsgiver nr og overenskomst.

jeg var nået frem til noget med Frekvens og måske en Tæl.HvisEr - men jeg kan ikke få det til at dutte.

Mit ark er opstillet som følger

Ark: Grunddate
A = Arbejdsgiver nr.
C = Medarbejder nr.
J = Overenskomst

Ark: Opsummering
A = Arbejdsgiver nr.
B = Overenskomst
C = Antal medarbejdere

Kort sagt jeg skal tælle antal medarbejdere på den enkelte overenskomst for hver arbejdsgiver i opsummeringsarket - og det kan jeg ikke lige hitte ud af.

Er der en rar sjæl som kan give mig en lille formel til dette??

Venlig hilsen
IDa
Avatar billede kim1a Ekspert
22. januar 2014 - 21:48 #1
Skal det være en formel - det lyder som en opgave for en pivottabel?
Avatar billede acore Ekspert
22. januar 2014 - 22:14 #2
C2 (og nedefter)i opsummeringen kunne være noget i stil med:

=TÆL.HVISER(Grunddata!$A$2:$A$11;A2;Grunddata!$C$2:$C$11;B2)

TÆL.HVISER er TÆL.HVIS, men men flere kriterier.
Avatar billede prhan Juniormester
24. januar 2014 - 10:10 #3
Hvis du f.eks. har dine data i Ark1 A1:A12, så kan du i ark2 C2 skrive formlen:

=SUM(HVIS(FREKVENS(HVIS('Ark1'!$A$2:$A$12=$A2;'Ark1'!$B$2:$B$12);HVIS('Ark1'!$C$2:$C$12=$B2;'Ark1'!$B$2:$B$12))>0;1))
Afslut formlen med Ctrl+Shift+Enter

Hvor du har kriterierne sat ind i ark2 med arb.nr og overenskomst i de foregående kolonner
Avatar billede idani Praktikant
29. januar 2014 - 11:37 #4
Hej prhan

Tak for hjælpen - smider du et svar :)

Hilsen
Ida
Avatar billede prhan Juniormester
29. januar 2014 - 11:40 #5
Kommer her!