Avatar billede nicholaslundgren Nybegynder
29. januar 2014 - 02:07 Der er 16 kommentarer

Gammeldags programmering i Windows 8

Hej
Jeg laver små tillægsprogrammer til et ældre system som indeholder 8/16 bit dele i programkernen og er afhængigt af BDE 16.
For et par år siden skiftede jeg til en 64 bit bærbar med Windows 7. For at kunne lave mine programmer og teste dem på den har jeg brugt en Oracle VM Virtual box med 32 bit windows Vista.
Nu er den den så ved at stå af og alt hvad jeg ser i butikkerne lige nu er 64 bit maskiner med Windows 8.
Er der nogen der har erfaring med om jeg vil kunne anvende feks. Oracle VM Virtual box eller tilsvarende på en 64 bit bærbar med Windows 8.
Vil der stadigvæk være mulighed for afvikling af 8/16 bit programmet og BDE 16?
Avatar billede jjam Juniormester
29. januar 2014 - 08:30 #1
Jeg ved ikke om dette faktisk svare på dit spørgsmål.:
Win 8 Pro indeholder Hyper-V (Hvper-V er Microsofts svar på WMware eller Oracle VM Virtual box)
Jeg har god  erfaring med at afvikle både Win XP og Win 7 under Hvper-V på Win 8. Og derigennem også gamle programmer.
Avatar billede claes57 Ekspert
29. januar 2014 - 10:18 #2
Hyper-V kan af en eller anden årsag ikke køres ind på min pc (den slutter når få % mangler). Men virtualbox kører fint i win8.1 - det er bare at kopiere den gamle fil over og oprette maskine med den.
Avatar billede conz Juniormester
29. januar 2014 - 17:13 #3
Bemærk at hyper-v kræver at CPU'en understøtter SLAT:  http://blogs.msdn.com/b/uk_faculty_connection/archive/2012/10/24/hyper-v-list-of-slat-capable-cpus-for-hosts.aspx
Det har langt de fleste nye CPU'er dog. Også virker det også rigtig godt!
Avatar billede wanthai Nybegynder
27. juli 2014 - 20:47 #4
I svarer ikke på spørgsmålet:

Er der nogen der har erfaring med om jeg vil kunne anvende feks. Oracle VM Virtual box eller tilsvarende på en 64 bit bærbar med Windows 8.
Vil der stadigvæk være mulighed for afvikling af 8/16 bit programmet og BDE 16?

Jeg ka ikke få Oracle VM Virtual box til at virke i Win 8.1

Den kommer med en fejl meddellelse hver gang. Har prøvet at følge deres manual og forskellige guides fra nettet. Me har ikke fået det til at lykkes endnu.

Derfor er også jeg interesseret, hvis der er nogen der ligger inde med en løsning.

Er efterhånden bange for at jeg skal opgradere til pro versionen før jeg kan få det til at lykkes.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2014 - 04:10 #5
Jeg kører med classicshell i win8.1 Pro, og der kører virtualbox uden problemer - jeg har 16gb ram (så der er plads nok). Og har win7, xp og Linux kørende i virtualbox. Så dine programmer skal kunne virke også.
Avatar billede conz Juniormester
28. juli 2014 - 08:16 #6
Jeg har også VirtualBox kørende på en Win8.1u1 maskine uden problemer. Hvad er det for en fejlmeddelelse du får? Hvornår får du den? Er det de samme hver gang? Hvilken version af VirtualBox prøver du med? Hvor har du hentet den fra?
Avatar billede wanthai Nybegynder
28. juli 2014 - 16:34 #7
#claes57
Det er win OEM som maskinen er leveret med.

#betalyte
Det er meddelelse der kommer hver gang jeg trykker på start, og ja den kommer hver gang, uanset om jeg laver en ny virtual fra bunden, eller følger en guidehvor jeg lægger et winXP ISOind.
Jeg sender et billede når jeg kommer hjem
Avatar billede wanthai Nybegynder
28. juli 2014 - 16:41 #8
Det er forøvrigt denne maskine  det drejer sig om:
MEDION THE TOUCH 300 S6615T (MD98737)
Avatar billede wanthai Nybegynder
28. juli 2014 - 20:01 #9
Her er den fejlmeddellelse der kommer:

VirtualBox - Error in supR3HardenedWinVerifyProcess

Failed to verify process integrity: Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-

Secu re\apps\Com puterSecu rity\HIPS\fshook64.dII at 000000005dad0000. [rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dllat 000000005dad1000.

[rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dll at 000000005db0c000.

[rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dll at 000000005db1cOOO.

[rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dll at 000000005db1eOOO.

[rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dll at 000000005db45000.

[rc=-5633] Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity\HIPS\fshook64.dll at 00 (rc=-5633)

Please try reinstalling VirtualBox.

Håber der er nogen det siger noget, for jeg har ingen forstand på indeholdte meddellelse.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. juli 2014 - 20:20 #10
du har kopieret noget ind
Unknown image file \Device\HarddiskVolume1
som en billedfil af en virtuel maskine, og det virker ikke.
Du skal slette alle virtuelle maskiner, du har forsøgt, og derefter afinstallere virtualbox.
Så genstart, og indlæs virtualbox fra nettet.
Herefter opretter du en maskine (ingen kopiering) hvor du bruger din xp-cd som kilde. Giv den gerne 15gb diskplads og 1 gb ram - sæt grafikkort til 128mb ram.
Den skal så kunne starte, og derefter kan du indlæse dine programmer i den virtuelle maskine.
Avatar billede wanthai Nybegynder
29. juli 2014 - 21:23 #11
#claes57
Jeg har nu prøvet din fremgangsmåde, men får desværre stadig samme resultat.
Er alvorligt bange for at pilen peger i retning af en pro udgave
Avatar billede claes57 Ekspert
30. juli 2014 - 09:13 #12
jf "Unknown image file \Device\HarddiskVolume1\Program Files (x86)\F-Secure\apps\ComputerSecurity"

kan du prøve virtualbox uden at f-secure kører?
Avatar billede conz Juniormester
30. juli 2014 - 16:22 #13
#11
Hvilken fejl får du, når du prøver at installere xp fra en cd? Det kan da næsten umuligt være den samme som før.
Avatar billede conz Juniormester
30. juli 2014 - 16:37 #14
Aha, som claus57 er inde på, så ser der ud til at være en bug i VirtualBox 4.3.14, der i kombination med visse av-programmer breaker VirtualBox. Prøv at hente 4.3.12 herfra: https://www.virtualbox.org/wiki/Download_Old_Builds_4_3 og se om den ikke virker.

Alternativt, så kan du stoppe alle services fra F-Secure, og lukke programmet, før du starter VirtualBox. Servicesne skal nok sættes til ikke at starte automatisk, også skal computeren genstartes, sådan at F-Secure ikke når at hooke sig til Windows.
Avatar billede wanthai Nybegynder
31. juli 2014 - 11:18 #15
#claes57

Jeg deaktiverede f-secure mens jeg installerede, og det virkede. Det hele kører fint når f-secure er deaktiveret.
Jeg aktiverede så f-secure mens den virtuelle maskine var oppe og køre, og der sker ikke noget, det hele fungerersom det skal.
Men jeg er nødt til at deaktivere f-secure ved start af den virtuelle maskine, og kan så fin taktivere den igen når det hele er startet op.
Så smid et svar, og tak for hjælpen.

#betalyte
Ja, der er tilsyneladende en bug i programmet, men som du også er inde på så deaktiverer jeg blot f-secure mens jeg startermaskinen op.
Jeg tror jeg ved lejlighed vil prøve at hente den version du henviser til og se om den opfører sig anderledes.
Tak for hjælpen.
Håber det også vil hjælpe andre der har samme oplevelse, indtil de finder ud af at rette fejlen fra Oracles side.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. juli 2014 - 11:24 #16
Prøv at skrive til oracle/virtualbox og f-Secure på deres fora. Så bliver det nok rettet i en kommende version.