Avatar billede belsen Nybegynder
30. januar 2014 - 14:46 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Definere tabulatorrækkefølge i formular?

Hej

Nu har jeg prøvet at kigge i hjælp uden at kunne komme videre.

Er der nogen derude der ved, hvordan jeg i min formular i Word kan definere rækkefølgen, som der skal udfyldes i?

Vh. Anita
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2014 - 15:01 #1
Er det i en Userform du mener?
Hvis ja:
- VBA-vinduet
-- Userform (design mode)
--- View
---- Tab order
Avatar billede belsen Nybegynder
30. januar 2014 - 15:10 #2
Jeg er ikke inde i VBA. Det hele er klaret i Word...

Jeg har indsat indholdskontrolelementer...

Anita
Avatar billede supertekst Ekspert
30. januar 2014 - 15:22 #3
Ok - men er det så ikke efter den rækkefølge som du opretter dem i?
Avatar billede finb Ekspert
30. januar 2014 - 16:14 #4
For din egen skyld, brug Excel !
Avatar billede belsen Nybegynder
31. januar 2014 - 09:50 #5
Nej, desværre... Den tager dem ikke efter hvilken der er oprettet først. Det går fra venstre mod højre, hvor jeg gerne vil have at det først er en kolonne i min tabel, der bliver udfyldt og derefter næste kolonne...
Avatar billede supertekst Ekspert
31. januar 2014 - 10:17 #6
Hjælper det hvis du flytter rundt på dem?
Avatar billede belsen Nybegynder
31. januar 2014 - 10:38 #7
Nej, desværre...
Avatar billede supertekst Ekspert
31. januar 2014 - 10:58 #8
Ok - hvis det er en fil, som du kan sende - så er du velkommen.
@-adresse under min profil.
Avatar billede belsen Nybegynder
31. januar 2014 - 11:58 #9
Hej

Jeg har sendt dig en mail :-) Tak.
Avatar billede falster Ekspert
31. januar 2014 - 12:10 #10
Denne er vist stadig god at få forstand af:

http://word.mvps.org/FAQs/TblsFldsFms/SetTabOrder.htm

og metode 1 er ikke så besværlig, selvom du helst vil arbejde i Word-grænsefladen.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. januar 2014 - 13:45 #11
Formularer lavet med kontrolelementer er noget ganske andet end formularer lavet med de formularfelter, som http://word.mvps.org/FAQs/TblsFldsFms/SetTabOrder.htm handler om (den type formularfelter findes under fanen Udvikler > sidste ikon i gruppen Kontrolelementer > "Ældre formularer"). Makroerne i den artikel er ikke brugbare for kontrolelementer.

En formular med kontrolelementer bør beskyttes, så brugeren kun kan foretage sig noget i selve kontrolelementerne. Beskyttelse styres via Udvikler > Begræns redigering (i Word 2007 hedder den Beskyt dokument), som viser en rude, hvor beskyttelsen indstilles. Det kan f.eks. gøres sådan, at man markerer alle kontrolelementer og markerer dem som undtagelser i ruden. I Redigeringsbegrænsninger vælges "Ingen ændringer (skrivebeskyttet)" og knappen "Ja, aktiver beskyttelse" bruges til at slå den indstillede beskyttelse til. Den type beskyttelse, der skal bruges, er således ikke "Udfyldning af formularer", som bruges ved de ældre formularfelter.

I en beskyttet formular lavet med kontrolelementer kan brugeren ikke bruge Tab-tasten til at flytte fra sted til sted - i hvert tilfælde ikke, hvis der er kontrolelementer af typen "Rich Text" = første type under Kontrolelementer (er på dansk kaldt "Kontrolelement for indhold af RTF-tekst"), for så vil tast på Tab-tasten indsætte en tabulator.

Når en formular med kontrolelementer er beskyttet, kan brugeren via fanen Gennemse > Begræns redigering få markeret næste redigerbare område. Rækkefølgen, kontrolelementerne bliver markeret i, er den fysiske rækkefølge, som de forekommer i i formularen. Hvis der er kontrolelementer i en tabel, vil rækkefølgen være fra venstre mod højre i en række og dernæst ned til næste række.

Alternativt kan brugeren selv klikke i et felt og udfylde det.

Det vil kræve meget at programmere styring af rækkefølgen, når der bruges kontrolelementer.
Avatar billede supertekst Ekspert
03. februar 2014 - 13:51 #12
Indtastningen var defineret i en tabel.
Denne blev splittet og justeret, hvorefter en tabel ad gangen kunne udfyldes.