Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
02. februar 2014 - 15:00 Der er 7 kommentarer

Teknologier i netværks-modellen

Hej alle,

Jeg er i gang med at dimensionere et netværk ifm. et IT på HTX, hvor jeg også skal beskrive teknologierne i netværks-modellen (modellen med applikationslag, transportlag, netværkslag, data-linklag og det fysiske lag). Netværket består af UPS, optiske transeivere, accespoint, fiber-kabel og RJ-45 - hvor høre det til i modellen? :I
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. februar 2014 - 15:07 #1
Jeg fanger ikke helt hvad det er du er igang med at lave. Er det dokumentationen du skal lave over netværket?

Hvis ja, så kik her for at komme igang.
https://www.google.dk/search?q=cisco+hierarchical+model&client=firefox-a&hs=uee&rls=org.mozilla:da:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=uFDuUuOKEemI4gTn24GACw&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1920&bih=952

Og skelne imellem de forskellige teknologier med deres rigtige symboler. På Ciscos hjemmeside kan du downloade stencils for Visio.
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. februar 2014 - 15:11 #2
Du skriver også
[quote]modellen med applikationslag, transportlag, netværkslag, data-linklag og det fysiske lag[/quote]

Ud fra et netværk synspunkt så er du ikke interesseret i de 3 øvers lag. Application, Presentation og Session. Da det er hvad der sker hos klienten.

Men kun Transport, Network, Data-link og Physical.
Som sker i netværket.
Avatar billede Martin-Vinstrup Nybegynder
02. februar 2014 - 17:15 #3
Jeg skal placere de nævnte teknologier i den model :)

Hvad er sammenhænget med den google søgning og TCP/IP-modellen?
Avatar billede drenriza Nybegynder
02. februar 2014 - 17:34 #4
Ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål rigtigt.

TCP/IP og den hierarkiske model har som sådan ikke noget med hinanden at gøre.

TCP/IP blev lavet som et modsvar på OSI modellen back in the days.

Og den hierarkiske model er bare en måde at opdele sit netværk.
Access, Distribution og Core-lag, med det formål at optimere hvordan man dirigerer trafik fra A til B plus noget øget sikkerhed.
Avatar billede cht22 Professor
04. februar 2014 - 18:54 #5
accespoint er på lag 1 til 3
fiber-kabel er på lag 1
RJ-45 er på lag 1

UPS vil jeg mene ikke kan placeres i modellen da det ikke er en netværksenhed.

Optiske transeivere ved jeg ikke helt hvor skal placeres.
Avatar billede cht22 Professor
04. februar 2014 - 19:03 #6
Hvis du bruger TCP/IP modellen (så vidt jeg husker så er det den der bliver kaldt netværks-modellen):

http://en.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

så er det følgende:

accespoint er på lag 1 til 2
fiber-kabel er på lag 1
RJ-45 er på lag 1
Avatar billede drenriza Nybegynder
04. februar 2014 - 19:18 #7
Det du skriver Cht22 har intet med diagrammering at gøre, hvilket jeg lige ville pointere.