Avatar billede Johngyde Praktikant
03. februar 2014 - 19:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Fra XP > W7. 32 bits eller 64. Hvad afgør det?

Hvad afgør at jeg ikke kan køre W7 64 på min ældre stationære?

Har læst at flere har held med at installere W7 på ældre maskiner og jeg har bestemt mig for at prøve. Og så skal jeg vælge mellem 32 og 64

Jeg har en HP fra 2006 med XP SP3
Her er lidt fra Speccy:
AMD Athlon 64 Processor 3200+
Stock Core Speed    2000 MHz
Stock Bus Speed    200 MHz
Slot PCI
    Slot Type    PCI
    Slot Usage    Available
    Bus Width    32 bit
    Slot Designation    PCI0
    Characteristics    5V, PME
    Slot Number    0
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2014 - 20:17 #1
Heps.

  Umiddelbart burde den kunne køre Win7. Om du vælger 32 eller 64 bit afgøres primært af, hvor meget RAM du har brug for. Holder du dig under 3-4Gb er der ingen grund til andet end 32bit.

De bedste hilsner
Avatar billede claes57 Ekspert
03. februar 2014 - 20:46 #2
hvis du har ældre programmer/spil, du vil køre, så skal det være 32bit, da (det er lidt nørdet) 32bit versionen understøtter også 16bit kode. 64bit versionen understøtter kun 32/64bit kode, og ikke 16bit.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2014 - 20:58 #3
Athlon 64 kan som navnet antyder koere 64 bit.

Hvor meget RAM en 32 bit desktop Windows kan udnytte varierer lidt efter hvilke kort der er sat i, men typisk omkring 2.8-3.5 GB. Saa <=2 GB passer fint med 32 bit mens >=4 GB passer fint med 64 bit.

Fremtiden er 64 bit. Med Windows 7 er 32 bit stadig relativ almindelig, men fra og med Windows 8 vaelger de fleste 64 bit (Windows server, MacOS X og Linux er enten udelukkende 64 bit eller overvejende 64 bit).

Saa grundliggende vil jeg anbefale dig at gaa 64 bit.

Grundene til ikke at goere det kan vaere:
* manglende drivere til gammelt hardware
* 16 bit programmer

Jeg vil ikke vaere saa bekymret over 16 bit programmer. Bare installer en virtual machine og koer 32 bit Windows eller DOS i den. Visse Windows udgaver kommer faktisk med en virtual machine med 32 bit XP til dette formaal.
Avatar billede Johngyde Praktikant
26. februar 2014 - 09:11 #4
Hej igen.
Nu har jeg opgraderet fra XP til Win7 - og er MEGET tilfreds.
Købt en OEM win7 Home Premium 32-bits m service pack 1.
Var på microsoft hjemmeside og de har meget mere om sådan noget end de har haft tidligere :-)
Kørte Windows Uprade Advisor-rapport og da mit motherboard ikke vil registrere mere end 1,5 GB af det ram jeg har sat i for lang tid siden, har jeg valgt 32 bits - og så regner ikke med at få problemer med programmer osv.
Har brugt Windows Flyt Let programmet fra Microsoft. Og det er gået over forventning - self mine data fra Outlook 2003 er flyttet ind på plads efter jeg har indlæst Office 2003.
Der er gået lidt tid med det hele fordi jeg også har brugt tid på at kopiere - ud over Flyt Let - men sådan kan man jo være.
Min gl. stationære kører bedre end den har gjort mange år - måske bedre nogen sinde. Tak til alle. Skriv et svar til point.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. februar 2014 - 09:36 #5
Tillykke med opgraderingen. Men hold bare mig ude af point.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. februar 2014 - 04:49 #6
svar