Avatar billede fogtoo Nybegynder
13. februar 2014 - 22:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Mere ram i computeren

Synes det var på tide at få en smule mere power i min computer, så jeg kiggede lidt rundt og besluttede mig for at det nok var på tide at smide lidt mere ram i den. Der er 4gb i den pt.
Jeg gik så lidt på jagt efter oplysninger om producent o.s.v. og kom frem til dette.
Gigabyte Technologies GA-MA770-UD3 bundkort
Fandt nogle oplysninger om at den kunne understøtte 16gb DDR2 osv.

Jeg går ud på markedet og kan ikke finde 4x4 at smide i. DDR2 ram old-fashioned ?

Anyway, mit spørgsmål går på er mit bundkort efterhånden så gammelt at det med fordel kan opgraderes til en nyere model, så jeg kan smide DDR3 ram i, eller har I andre løsningsforslag?
Jeg er ikke ude efter den billigste løsning, men den bedste, men på den anden side er jeg heller ikke interesseret i top-of-the-line materiale.
Håber at jeg har været præcis nok i min beskrivelse.
På forhånd tak.
Avatar billede sve80 Nybegynder
14. februar 2014 - 05:56 #1
Om dit bundkort er forældet vil jeg ikke udtale mig om - det er jo i høj grad dit specifikke behov der afgør det.
Men hvis du er godt tilfreds med det ser jeg da ingen grund til at skrotte det.

Det er fuldstændig korrekt at RAM-opgraderinger ofte kan gøre en forskel, særligt i WIN7/8-baserede systemer.
DDR2 RAM-standarden fungerer og fås da stadig, se bare her: http://www.edbpriser.dk/hardware/ram.aspx?lagerkapacitet=(gte+4294967296)&hukommelsesteknologi=%5BDDR2+SDRAM%5D&count=100&sort=TotalPrice&rlm=List
Avatar billede sve80 Nybegynder
14. februar 2014 - 05:58 #2
Ved ikke hvorfor den kun vil hyperlinke halvdelen af linket, men kopier hele linket ind i din browser, så får du et stort udvalg af DDR2 RAM...
14. februar 2014 - 05:59 #3
... og så skal det jo være et 64 Bit styresystem for at kunne 'se' >4Gb RAM ...
Avatar billede imparatortr Nybegynder
14. februar 2014 - 08:35 #4
Ja Karise har ret. du skal have 64 bit styresystem, men kan du skrive lidt nærmere om hvilke cpu du har. Du kan jo ikke putte ddr3 ram i en ddr2 bundkort. så hvis du har tænkt dig at opgradere, skal du have fundet ud af hvad socket din cpu er hvis du overvejer at købe bundkort. at skifte bundkort er nærmest som at skifte samtlige hardware. selvfølgelig ikke allesammen :)
Avatar billede fogtoo Nybegynder
14. februar 2014 - 09:26 #5
Min nuværende installation af Windows er 32bit, men jeg tror at mit nuværende system kan håndtere 64bit, men jeg er så absolut ikke sikker.

Efter at have kigget lidt rundt omkring hvordan jeg kunne se om mit system kunne håndtere 64bit i dens nuværende konfiguration blev jeg en smule mere forvirret.
Hentede dette program: http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Min processor er AMD Phenom II X4 955 på en Socket AM3 (938)
og så vidt jeg kan finde oplysninger omkring, så er det en 64bit.

men da jeg så kigger under Memory, står der at det er af type DDR3, hvilket jeg ikke forstår da der på Motherboard producentens hjemmeside står "Support for DDR2 1333(OC)/1066(Note 3)/800/667 MHz memory modules"

Det er meget muligt at jeg ikke forstår hvad der rent faktisk står beskrevet.
Her er et link til computerens hardwaredata, some CPU-Z har lavet.
http://valid.canardpc.com/aqyv14
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2014 - 09:40 #6
Prøv at køre denne her: http://www.crucial.com/ Se hvad den siger.
Avatar billede fogtoo Nybegynder
14. februar 2014 - 10:07 #7
Jeg kørte Crucial Memory Advisor™ Tool
og resultatet blev følgende. Den siger også DDR3.
http://www.crucial.com/store/mpartspecs.aspx?mtbpoid=40D403D1A5CA7304

Der var også en system scanner, som jeg kørte efterfølgende.
http://www.crucial.com/systemscanner/viewscanbyid.aspx?id=7E7D2F9D31D926C3
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2014 - 10:26 #8
Så CPU-Z og Crucial System Scanner siger at du har et Gigabyte GA-MA770T-UD3 bundkort. Som undersøtter DDR3 1666(OC)/1333/1066 MHz memory modules ifølge deres Gigabytes hjemmeside. Men du har kun windows 7 32 bit. Så du kan ikke have mere end 3.5GB ram med mindre du opgradere til 64 bit.
Avatar billede fogtoo Nybegynder
14. februar 2014 - 10:40 #9
Undrer mig bare over at på MB producentens hjemmeside kun skriver DDR2, men som sagt så er jeg ikke særlig velbevandret i disse emner.
Med de oplysninger vi har, så kan jeg forstå at jeg ingen grund har til at opgradere andet hardware, men jeg skal derimod investere i en 64bit version af Windows for at kunne opgradere mine ram.
Avatar billede MADOlsen Forsker
14. februar 2014 - 10:38 #10
"Så du kan ikke have mere end 3.5GB ram med mindre du opgradere til 64 bit."

Ork jo, det kan han sagtens - han får bare ikke noget ud af det.
Avatar billede HKW Nybegynder
14. februar 2014 - 10:49 #11
Du har opgivet to forskellige bundkort.

GA-MA770-UD3 er med DDR2
og
GA-MA770T-UD3 er med DDR3
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2014 - 10:52 #12
Det bundkort som du skrev er et GA-MA770-UD3. Mens de andre programmer skriver det er et GA-MA770T-UD3, efter 770 er der et T som du glemte at skrive. Derfor er der den forskel.

Og ja. Du skal opgradere til 64 bit version, hvis du vil få glæde af mere en 3.5GB ram.

Og måske også et nyt grafikkort, hvis du spiller de nyere spil.
Avatar billede fogtoo Nybegynder
14. februar 2014 - 11:02 #13
Så er jeg med igen. Jeg takker for hjælpen. Jeg vil lige tænke lidt over hvad mit næste skridt bliver, men Hugajohan, hvis du smider et svar så får du nogle point, for at hjælpe mig, samt være meget pædagogisk forklarende, så jeg kunne følge med.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2014 - 11:07 #14
Værsgo.