Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
19. februar 2014 - 17:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Relæ til ombytning af plus og minus ved on/off

Hej alle sammen

Jeg har en ide om at sætte automatiske vindus åbnere op i mit hjem.

Lige nu har jeg en enkelt der fungere ved hjælp af en trykknap, der ganske enkelt bare vender plus og minus om for at åbne og lukke.

Min tanke går på at sætte en timer til automatisk at gøre det en gang i døgnet i en times tid, mens jeg ikke er hjemme.

Strømforsyningen er 24V DC

Spørgsmålet :) Kan i svare mig på hvilket type relæ jeg skal ud i, hvis jeg ønsker at plus og minus skal ombyttes ved on og off?

Altså: (forklaret i step.)
* Slukket
*  Så tændes der - Plus - Minus
* Slukket
*  Så tændes der - Minus - Plus
* Slukket
*  Så tændes der - Plus - Minus
* Slukket
*  Så tændes der - Minus - Plus

Håber i er med på hvad jeg mener og at der er en af jer genier der ved det.
Avatar billede jens48 Ekspert
19. februar 2014 - 18:50 #1
Det kan klares med 2 standardrelæer. Se tegning http://gupl.dk/707667/
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
19. februar 2014 - 20:25 #2
Hej Jens, tak for svar. "Glemmer" et standart relæ ikke indstillingerne når man slukker?

Mvh

Henrik
Avatar billede jens48 Ekspert
19. februar 2014 - 23:10 #3
Jo, et standardrelæ glemmer positionen, dvs. den går tilbage til hvilestillingen, og derved stopper motoren. Men var det ikke sådan du ville have det?
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
19. februar 2014 - 23:32 #4
Hveranden gang der tændes skal plus og minus være ombyttet.
Avatar billede jens48 Ekspert
20. februar 2014 - 08:32 #5
Kan du ikke klare det med den elektroniske styring? Det ene relæ skal aktiveres, når der skal åbnes, og det andet, når der skal lukkes.
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
20. februar 2014 - 12:32 #6
Hej Jens, jeg ved det ikke desværre.
Avatar billede finb Ekspert
20. februar 2014 - 14:54 #7
Du åbner vinduet, når du forlader hjemmet,
Venset kan indstilles til at
lukke efter X min.
Også godt til badet.
http://venset.com/Product/?m=prodone&id=561
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
20. februar 2014 - 22:54 #8
Hej Finb

Ja, det er sandt, men det er ikke den løsning jeg søger.

mvh

Henrik
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
30. marts 2014 - 14:32 #9
lukker