Avatar billede encorez Nybegynder
20. februar 2014 - 18:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Selvbyg forslag - mange CPUer

Hej

Det er en del år siden jeg sidst byggede min egen PC og ved hvor lang det tager at sætte sig ind i alle nye produkter. Så jeg håber på hjælp og forslag fra selvbyggere og eksperter her inde.

Jeg kører nogle java programmer som analysere meget data. Jo mere CPE kraft og jo flere CPUer/kerner, desto hurtigere.
RAM og harddisk krav ikke ikke høje.

Så hvordan bygger jeg en billig PC med relativ mange kerner / regnekraft som eneste prioritet?

Det jeg mest er ude efter her, et forslag til bundkort og CPU, hvor man får mest value for pengene. Kan man eksempelvis få bundkort til 2 CPUer, som hver kunne kører 4-8 kerner, så man kunne få 8-16 kerner i alt i windows at arbejde med? Det er den slags forslag jeg er ude efter.

På forhånd tak
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2014 - 21:16 #1
Hej.

  Inden du nu bygger en monsterspand til opgaven - er du så overhovedet sikker på at din Java-applikation er multithreaded?
  Hvis du ikke har adgang til sourcen, kan du jo prøve at afvikle den på en 8-kernet maskine (Core i7). Når du belaster din applikation, bør du se lasten distribueres over kernerne og ikke bare klemme en enkelt eller to. Sker det ikke, kan du have 32 kerner uden at det ændrer noget som helst - så er du bedre tjent med mere hastighed. Men med analyse af store datamængder ville jeg nu også forvente krav til både RAM og disksystem?!?

De bedste hilsner
Avatar billede encorez Nybegynder
20. februar 2014 - 21:42 #2
Hejsa

Det er selvfølgelig et meget relevant spørgsmål. Det er mig der udvikler koden og den er skrevet til at sprede analyse-arbejdet ud på X antal processer. Jeg har lige nu et Core i7 4 kerner (8 tråde i alt) på en bærbar, så jeg sætter mit java program op til at starte 8 processer af gangen, så alle 8 cpuer/tråde er 100% belastet når jeg kører det.

Og netop derfor er jeg interesseret i at få flere cpuer/computerkraft, men stadig med value for pengene neturligvis.
Avatar billede encorez Nybegynder
20. februar 2014 - 22:07 #3
kom lige til at tænke på jeg ikke fik svaret på det sidste du skrev.
Det er ikke store mængde data, men den samme mindre datamænge (50-400 MB) som i java programmet som lægges i hukommelsen og derefter analysere den datamængde igennem mange tusind gange med forskellige parametre.
Derfor er der ikke specielle krav til disk performance, og jeg tror heller ikke ekstra høj memory performance betyder meget.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2014 - 22:41 #4
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. februar 2014 - 22:45 #5
...og så vidt jeg kan se, det eneste bundkort i DK til den:
http://www.edbpriser.dk/bundkort/supermicro-h8qgl-if-en-gros-id-7535421.aspx?q=g34
Så er der jo også plads til 4 stk. Hvis ikke de 64 kerner slår til, er det ved at være ret giftige sager, der skal til.
Avatar billede chalde Seniormester
21. februar 2014 - 09:24 #6
Har du forsøgt at regne på hvad du får mest ud af (cpu hastighed vs kerner/sockets/tråde). Tænker at denne beregning kunne være relevant, især hvis man begynder at tænke i cluster-setup istedet (hvis du havde mod på det).
Avatar billede encorez Nybegynder
09. juli 2014 - 11:24 #7
Beklager, meget gammelt indlæg.
Læg svar som tak for input
Avatar billede encorez Nybegynder
12. august 2014 - 21:27 #8
Så tager jeg selv pointene. Tak for hjælpen igen til alle bidrag