Avatar billede Ulff Novice
21. februar 2014 - 10:23 Der er 7 kommentarer

konvertering fra FAT32 til NTFS

Jeg forsøger at konvertere min externe harddisk fra FAT32 til NTFS så jeg kan flytte store filer.
Jeg har en del liggende på den allerede så formatering er ikke en mulighed.

jeg har prøvet med convert H: /fs:ntfs i dos men får følgende besked:

Convert kan ikke udføres, fordi diskenheden bruges af en anden proces. Convert kan muligvis køre hvis forbindelse til disken afbrydes.
ALLE ÅBNE HANDLES FOR DISKENHEDEN VIL BLIVE UGYLDIGE.
Vil du gennemtvinge afbrydelsen af forbindelsen til diskenheden J/N ?

Jeg trykker J

Convert kunne ikke afbryde forbindelsen til diskenheden.
CONVERT kan ikke opnå udelt adgang til drevet C:,
så det kan ikke konverteres nu. Skal konverteringen af drevet planlægges til næste gang, systemet genstarter J/N ?

jeg trykker J

Automatisk konvertering af drevet kunne ikke planlægges

Hvad gør jeg????
computer oplysninger:
Medion, Intel core I-5, Windows 7 home,
Avatar billede shako Novice
21. februar 2014 - 10:28 #1
Simpelt: Start din computer i fejlsikret tilstand (F8 under opstart) så er du sikker på at der ikke er andre processer som tilgår din HDD.
21. februar 2014 - 10:32 #2
... eller start [CMD] prompten med Administrator rettigheder ?
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2014 - 10:40 #3
windows er generelt meget langsomt til det. Det går langt hurtigere med en bootcd med gparted. Og så er der ikke andet, der bruger disken.
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php kan køres fra cd eller usb-stick.
Avatar billede shako Novice
21. februar 2014 - 11:22 #4
Overstående er selvfølgelig rigtigt, men jeg tænkte nu bare på en simpel løsning da det kun skal gøres én gang.

Har du 200 HDDs du skal konvertere, er gparted en god idé.
Avatar billede claes57 Ekspert
21. februar 2014 - 11:41 #5
Tjek evt i kontrolpanel om win indeksering kører på det eksterne drev, i givet fald slå det fra. Der skal også kun være systemgendannelse aktivt på dit bootdrev (typisk c:). På rene datadrev laver systemgendannelses alligevel intet.
Avatar billede Slettet bruger
21. februar 2014 - 11:47 #6
Prøv med MiniTool. Home er gratis. http://www.partitionwizard.com/?pw
Avatar billede buttwipe Juniormester
21. februar 2014 - 16:08 #7
Hvorfor ikke bare kopiere filerne over på pc'en, formattere den eksterne til NTFS eller exFAT og kopiere filerne tilbage?
Du skal alligevel lave backup af din eksterne harddisk før du går i gang med at konvertere til et andet format, for hvis der sker en fejl under konverteringen mister du data.