Avatar billede ntipsmark Nybegynder
20. marts 2014 - 12:55 Der er 3 kommentarer

Netværk - opsætning af access point (valg af router hertil)

Jeg er netop flyttet i nyt hus og fået trukket fiber hertil.

Fiberinternettet med modem er lagt ind i et teknikrum, hvortil jeg har tilsluttet min aldrende Netgear WNDR3700-router, der er sat op ved siden af modemmet. Imidlertid har jeg måtte konstatere, at signalet fra det trådløse netværk i den anden ende af huset, hvor bl.a. stuen og soveværelse ligger, er meget svagt eller ikke eksisterende.

Jeg har bestilt elektrikere til at trække 3 stk. cat6-kabler fra teknikrummet og til 3 vægdåser fordelt ud over huset - en i kontoret, en i stuen og en i spisestuen.

I kontoret står min stationære arbejds-PC, hvortil jeg ønsker en kablet forbindelse og i stuen står min HTPC, hvortil jeg ligeledes ønsker en kablet forbindelse.

I spisestuen, der er centralt placeret i huset, ønsker jeg at opsætte en router og bruge den som access point for mine trådløse enheder.

Jeg har kigget på router-markedet og udset mig ASUS RT-AC66U, som et fornuftigt valg i forhold til pris/ydelse.

Spørgsmålet er så, hvilken router skal jeg bruge som den primære og hvilken skal bruges som access point - valget står mellem ASUS RT-AC66U og Netgear WNDR3700 - og hvorfor?
Avatar billede juleulven Nybegynder
20. marts 2014 - 18:08 #1
Køb 2 accesspoints (Ikke routere) så de 2 "dækninger" dækker hele huset. opsæt dem så den har samme SSID og samme Kode ...
Avatar billede ntipsmark Nybegynder
20. marts 2014 - 23:32 #2
Hvorfor skulle det være en bedre løsning?
Avatar billede juleulven Nybegynder
21. marts 2014 - 16:51 #3
at sætte 2 routere op i samme netværk er noget rod og ikke "best practice". Du laver jo reelt 2 netværk hvor enheder ikke kan snakke med hinanden.

dernæst er trådløst bare noget "røv med ører" med mindre du køber professionelt udstyr (dvs. accesspoint der koster et par tusinde).

Derfor er det urealistisk, at have 1 "AP" som dækker flere etager på tværs af betonvægge mv.

Derfor opsætter man typisk 2 accesspunkter der dækker hvert sit område ...