Avatar billede vaedd Nybegynder
26. marts 2014 - 10:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hvilken sikring

hej
jeg har et styreprint, til en Electrolux emhætte, hvor der er gået en porcelæns sikring på ca. 10x3x3 mm, den er loddet på.
jeg er nået frem til at det (vist nok) er en træg smd-sikring. men da det er umuligt at tyde, hvad der står på den, er jeg i tvivl om hvilken værdi den er på, men er nået frem til følgende.

emhætten trækker 135w/230v=0,5869Amp (er dette korrekt)
og er en af dem her :

https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?toc=20479&pageSize=10&filterClause=COL_2%253D1%2520A

noget jeg kan bruge. kan jeg alternativt bruge en glas-sikring.

Electrolux kan/vil ikke oplyse om det, men sælge mig et nyt kort til 1200kr. så jeg vil blive 60 point glad for et svar :-)
Avatar billede sonalias Seniormester
26. marts 2014 - 10:47 #1
Vær dog opmærksom på at startstrømmen i el-motorer altid er væsentligt højere end strømmen under kontinuert brug.
Avatar billede sve80 Nybegynder
26. marts 2014 - 11:14 #2
Det er svært at sige. Din udregning er rigtig nok. Jeg tror jeg ville købe både en 1A og 2A sikring. Først prøve med 1A og hvis den springer skifte til 2A. Hvis den også springer er der højst sandsynligt noget galt med motoren...
Avatar billede vaedd Nybegynder
26. marts 2014 - 13:34 #3
ved du om man kan erstatte porcelæns sikringen med en glasrørsikring
Avatar billede sve80 Nybegynder
26. marts 2014 - 13:45 #4
Det kan du sagtens gøre. Bare sørg for at den nye sikring kan tåle 230V og også er træg. Ellers springer den med det samme motoren starter...
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2014 - 14:44 #5
Generelt: Hvornår er det nødvendigt med en kondensator over en motor ?
Avatar billede sve80 Nybegynder
26. marts 2014 - 15:05 #6
Når en elmotor kan finde på at sende kraftige spændings-peaks 'baglæns' i systemet som kan ødelægge eller forstyrre andre komponenter i selve apparatet eller andre apparater på lysnettet sættes der en kondensator henover mhp. at 'sluge' disse.
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2014 - 15:35 #7
Du skriver "baglæns", skal der så også en ensretter-diode ind ?
Avatar billede sve80 Nybegynder
26. marts 2014 - 15:44 #8
Finb: Du er ved at stjæle en andens spørgsmål... Nej der skal ikke en diode på, kondensatoren kortslutter og absorberer disse peaks.
Avatar billede finb Ekspert
26. marts 2014 - 16:19 #9
ja, du har ret, jeg stopper her, tak for info.
Avatar billede vaedd Nybegynder
27. marts 2014 - 10:20 #10
Avatar billede sve80 Nybegynder
27. marts 2014 - 11:53 #11
Ja det vil jeg mene. Held og lykke :) Håber det virker!
Avatar billede vaedd Nybegynder
01. april 2014 - 12:21 #12
hej igen
jeg har nu modtaget tre smd-sikringer (1A, 2A og 3,15A) og jeg har monteret den på 1A, det ser foreløbigt ud til at, den er stor nok, men hvis den brænder af, må jeg jo bare prøve igen med 2A
så mange tak for hjælpen
jeg vil gerne give dig de 60 point sve80,men hvordan gør jeg det ?
Avatar billede sve80 Nybegynder
01. april 2014 - 13:44 #13
Det kan du til dette opslag. Godt det virker nu :)